Noise

Otlen

Lid
Ik vraag me af waarom men de verschillende soorten noise zo noemt: white noise, brown noise, pink noise en wat bestaat er nog? Waarom heeft men die soort ruis met een bepaalde kleur geassocieerd?
Het lijkt me dat dit niet zomaar verzonnen is. Er zou toch iets achter moeten zitten.

tja ...... waarom nu op jou antwoord geven? Ik bedoel je doet zo dom als die andere gozer wat vraagt en dan ga je nu zelf een topic starten.. MET EEN VRAAG???? Ik bedoel kijk maar op internet GOOGLE kan je tegenwoordig alles vinden. Tis toch gewoon rlx als die jongen wil weten hoe je hardore maakt, ik snap wel wat je bedoeld maar elkaar afzeiken skiet toch niet op! Zo'n forum is toch om vragen te stellen...net als jij doet als je iets wil weten.....

Origineel geplaatst door ADKENDED
tja ...... waarom nu op jou antwoord geven? Ik bedoel je doet zo dom als die andere gozer wat vraagt en dan ga je nu zelf een topic starten.. MET EEN VRAAG???? Ik bedoel kijk maar op internet GOOGLE kan je tegenwoordig alles vinden. Tis toch gewoon rlx als die jongen wil weten hoe je hardore maakt, ik snap wel wat je bedoeld maar elkaar afzeiken skiet toch niet op! Zo'n forum is toch om vragen te stellen...net als jij doet als je iets wil weten.....

???

In de 1ste plaats heb ik niemand afgezeken, integendeel: ik gaf een zeer opbouwend antwoord en in de 2e plaats moet je mijn vraag goed lezen: ik vroeg nl. niet wat is white/brown etc. noise maar hoe men bij die benamingen komt.

Toch heb ik altijd mijn vragen gehad omtrent het 'overzetten' van de ene discipline in de andere, bijvoorbeeld vanuit de beeldende kunsten naar de muziek (wat betreft stromingen), al gaat het bij ruis (geluid) en kleuren (licht) wel redelijk gelijk op.

Wat de vraag zonder meer aangeeft, is dat het voor de meeste mensen onbekend is, ook bij hen die een speciale interesse hebben.

De taal heeft geen echte woorden voor de kwaliteit van geluid. Daar ligt dus nog een stukje braakliggend taallandschap voor ons sounddesigners :) Dan kunnen ook veel misverstanden vermeden worden...

Wout

Ik heb het verhaal nog eens nageplozen, maar de vergelijking gaat helaas niet geheel op. Wikipedia gaat van een ideale, in de realiteit niet bestaande situatie uit (model). Wit licht is beslist niet een gelijkmatige verdeling (rechte lijn aan de bovenkant) van energie over alle frequenties. Allereerst heeft zonlicht die eigenschap niet en ook de receptiecurve van het oog werkt niet op zo'n wijze. Beide heffen elkaar ook niet op. Voor het gemak gaat men er maar even van uit dat het wel zo is. Wat wij als wit ervaren is beslist niet de aangegeven curve. Daarnaast zijn verschillende manieren om kleuren te verkrijgen.

Hetzelfde geldt voor het gehoor. Ook daar zijn de energie verdelingen niet overeenkomstig het model, waarvan men uitgaat.

In de geluidsleer ten behoeve van synthesizers gaat men er te veel van uit dat alles zich op een fysische wijze laat verklaren, terwijl ook de psycho-accoustiek een heel belangrijke rol speelt, die helaas totaal verwaarloosd wordt.

Mijn bezwaar tegen Wikipedia is dat er geen censurerende redactie plaats heeft, al is dat ook wel een voordeel, want het gaat immers ook over (internet)vrijheid. Maar ga er niet van uit dat Wikipedia de 'waarheid' verkondigt.

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers

Mijn bezwaar tegen Wikipedia is dat er geen censurerende redactie plaats heeft, al is dat ook wel een voordeel, want het gaat immers ook over (internet)vrijheid. Maar ga er niet van uit dat Wikipedia de 'waarheid' verkondigt.

Klopt. Het hele internet heeft geen controlerende "macht" (behalve in China), iedereen mag dus schrijven wat ie wil. Maar je moet toch ergens opaf kunnen gaan.

Wikipedia gaat van een ideale, in de realiteit niet bestaande situatie uit (model).
Klopt idd, maar geen enkele natuurwet is een weergave van de realiteit aangezien de realiteit altijd een samenloop van factoren is. Ze geven echter wel inzicht in het principe erachter en vormen een basis om mee te werken. Daarom worden er regelmatig correctiefactoren toegevoegd aan veel formules die worden gebruikt in de praktijk.

Daarnaast heeft het ook weinig praktisch nut om precies te weten wat de complete theorie achter een bepaalde ruis is. Het is niet zo dat ik het dan anders ga toepassen (niet altijd waar overigens, maar meestal wel).

Heb je idd een puntje, maar overal waar je iets leest of hoort zit wel een foutje in (soms iets meer, soms iets minder). Daarom zijn er ook meerdere bronnen beschikbaar en ligt de uitdaging erin om zelf een mening te vormen over iets. Soms helpt een artikel met fouten je ook om je eigen versie te onderbouwen of te bevestigen en heeft het dus nog steeds een nut.

Re: Noise

Origineel geplaatst door klausito
Ik vraag me af waarom men de verschillende soorten noise zo noemt: white noise, brown noise, pink noise en wat bestaat er nog? Waarom heeft men die soort ruis met een bepaalde kleur geassocieerd?
Het lijkt me dat dit niet zomaar verzonnen is. Er zou toch iets achter moeten zitten.

Ik ga zo eens ff wat brown noise creëren....maw : ik moet schijten...

Origineel geplaatst door BananaWorld
... Heb je idd een puntje, maar overal waar je iets leest of hoort zit wel een foutje in (soms iets meer, soms iets minder). Daarom zijn er ook meerdere bronnen beschikbaar en ligt de uitdaging erin om zelf een mening te vormen over iets. Soms helpt een artikel met fouten je ook om je eigen versie te onderbouwen of te bevestigen en heeft het dus nog steeds een nut.
Origineel geplaatst door klausito
... iedereen mag dus schrijven wat ie wil. Maar je moet toch ergens opaf kunnen gaan.
Het enige waar je dus vanuit mag gaan is je eigen onderzoekend vermogen.
Het houdt de discussie open!
Gedraaid door dione
Ik ga zo eens ff wat brown noise creëren....maw : ik moet schijten...
Tja... maar of dit een bijdrage aan de wereld is... Misschien een vezelrijker diëet?

Wout

Back