Upgrade Cubase

Hooihuis

Acta est fabula
Wegens de aanschaf van een camera moet ik mijn Mac upgraden, en ik schaf denk ik maar gelijk het nieuwste OS aan (Tiger heet dat geloof ik). Dat heeft natuurlijk weer allerlei consequenties want tot op heden werkte ik (zonder problemen) met OS 9.2. Maar dat is voor mijn vraag verder niet van belang, bovendien is het hier uiteraard geen computerforum.

Anyway, ik heb nu nog steeds Cubase er op draaien, ik meen uit mijn hoofd VST 5.1. Ik heb daar nog wel de originele installatiedisk van, maar ik ga er van uit dat ik daar niets aan heb straks met het nieuwe besturingssysteem. Nu is mijn vraag: zal ik straks in de winkel voor het volle pond een nieuwe versie moeten aanschaffen of kan je gewoon een gedeelte bijbetalen, met inlevering van de oude schijven? Het is tenslotte een upgrade…….

En als dat laatste klopt, moet je dan naar de zelfde winkel als waar de oude versie vandaan komt, of maakt dat niet uit?

Hopelijk weet iemand hoe dit in zijn werk gaat.

Erwin

VST 5.1 kon je tijdelijk upgraden naar SX3. Dat betekende je VST 5.1 versie inleveren bij de winkel. De periode dat dat mogelijk was is helaas voorbij.

Mijn eigen upgrade was van SX1 naar SX3. Ik heb dus gewoon een nieuwe installatie-DVD gekregen en de Syncrosoft USB dongle is geupgrade.

Het punt is inderdaad zoals kwok zegt, tijdelijk.

http://steinbergupgrades.com/legacy.html < als je dus een niet-geregistreerde versie hebt heb je dus pech gehad.

De prijzen zijn wel een beetje hoog: bij zzounds kost Cubase SX3 full "maar" $600. Scheelt toch weer $200. Misschien kun je beter kijken naar een nog niet geregistreerde SX1 of SX2 2ehands en dan pas een upgrade uitvoeren? Da's wat ik heb gedaan. Scheelt ook behoorlijk :).

Okee, bedankt voor jullie antwoorden :halleluja

Het komt er dus toch (helaas) op neer dat ik weer volledig moet dokken voor een nieuwe versie van Cubase, terwijl ik met de oude versie eigenlijk meer dan tevreden was. Of inderdaad het idee van Yoozer uitproberen als dat daadwerkelijk scheelt.

Al met al wel jammer van de kosten, want op nieuwe functionaliteit en design zit ik niet eens te wachten eigenlijk; vind het alleen maar vervelend dat ik er weer aan moet wennen....en dat om een paar fotootjes in mijn computer te kunnen laden :(

Maar ja, zo is het nu eenmaal - de economie moet ook draaien.

Ik denk dat als je Cubase SL kan oppikken je niks achteruit gaat in vergelijking met 5.1. True Tape en zo zat er toch niet in, Surround zul je (denk ik) niet nodig hebben... maar je hebt dan wel de nieuwe rendering engine en zo (van Nuendo).

Origineel geplaatst door Yoozer
Ik denk dat als je Cubase SL kan oppikken je niks achteruit gaat in vergelijking met 5.1. True Tape en zo zat er toch niet in, Surround zul je (denk ik) niet nodig hebben... maar je hebt dan wel de nieuwe rendering engine en zo (van Nuendo).

Ik zal het je nog sterker vertellen: die audiotoepassingen staan bij mij in Cubase standaard uit. Heb ze ooit wel eens gebruikt maar dat zal niet meer gebeuren; alleen het MIDI-gedeelte is voor mij dus van belang. Als "hoofdsequencer" gebruik ik een MPC2000XL en Cubase is daaraan gesynchroniseerd. Ik gebruik dat alleen maar voor partijen met veel afwisseling of als ik echt flink wil editten (in Cubase heb je nu eenmaal meer overzicht).

De MPC hangt op zijn beurt weer aan een HD-recorder van Akai, vandaar dat ik dat audiogedoe in Cubase helemaal niet nodig heb. Ik heb bovendien niet eens de mogelijkheid om direct in mijn computer op te nemen (geen geluidskaart oid).

Wat het mooiste zou zijn is dus een "kale" versie van Cubase, GEEN audiomogelijkheden maar puur MIDI gebaseerd. Zou niet duur zijn denk ik maar helaas: dat bestaat niet meer =(

Ik vind het ook jammer dat er geen basisversies voor (zeer) gunstige prijzen zijn. Heb vroeger Micrologic gebruikt en sinds een paar jaar (sinds Apple Emagic heeft gekocht) gebruik is Cubasis. MIDI-kanalen zat, en voor mijn manier van muziek maken heeft het gewoon genoeg functionaliteit. Op het laatst kostte Cubasis VST 5 nog maar 29 Euro bij Thomann. Men denkt zeker dat de mensen uit het Cubasis-marktsegment nu Cubase SL (of wat de kleinste huidige versie ook is) gaan kopen, maar ik ben erg bang dat ze eerder gewoon met illegale zooi aan de gang gaan.... Hoe vaak ik hier niet lees: "Ik ben net begonnen met muziek maken. Ik gebruik Cubase SX3...."
Aan de andere kant, ook ik vind 700 Euro voor Cubase SX3 ook (te) veel geld; voorlopig maar gewoon Cubasis dus...

Na nog even browsen bij Thomann zag ik dat er Cubase SE 3 voor EUR 129,- is. Dat zijn OK prijzen, maar even naar de specs kijkend lijkt het me niet veel meer dan een opgeleukte Cubasis.

Steinberg heeft het wel goed geregeld hoor.
ALs je de upgrade path volgt van LE naar SL naar SX. Dan betaal je echt niks meer dan je ineens SX zou kopen. Je kan dus sparen terwijl je nood voor meer functionaliteit groeit.

Origineel geplaatst door Hooihuis
Okee, bedankt voor jullie antwoorden :halleluja

Het komt er dus toch (helaas) op neer dat ik weer volledig moet dokken voor een nieuwe versie van Cubase, terwijl ik met de oude versie eigenlijk meer dan tevreden was. Of inderdaad het idee van Yoozer uitproberen als dat daadwerkelijk scheelt.

Al met al wel jammer van de kosten, want op nieuwe functionaliteit en design zit ik niet eens te wachten eigenlijk; vind het alleen maar vervelend dat ik er weer aan moet wennen....en dat om een paar fotootjes in mijn computer te kunnen laden :(

Maar ja, zo is het nu eenmaal - de economie moet ook draaien.

Normaal heb je ook trade-in versies. Ik mag uiteraard geen reclame maken, maar als je meer wil weten waar en hoe, pm me gerust.

Origineel geplaatst door molecular
Na nog even browsen bij Thomann zag ik dat er Cubase SE 3 voor EUR 129,- is. Dat zijn OK prijzen, maar even naar de specs kijkend lijkt het me niet veel meer dan een opgeleukte Cubasis.

Nou, met die prijzen kan ik nog wel een beetje leven inderdaad. Ik ga me maar eens goed verdiepen in welke versies van Cubase er inmiddels allemaal zijn, en waarschijnlijk wordt het wel kopen bij Thomann of MusikProductiv of iets dergelijks, want die zijn meestal het goedkoopst. Dan alleen nog het OS kopen voor de Mac (is ook zo'n beetje 140 euro) en dan ben ik klaar.

Oh nee, ik heb ook nog zo'n oude Midex 3 eraan hangen, en je hebt best kans dat ze daarvoor geen drivers meer hebben voor het huidige besturingssysteem (zeg ik dat zo goed als computerleek? :) ). De kans bestaat dus, dat ik misschien ook nog een nieuwe midi interface moet kopen......

Al met al een dure camera die ik gekocht heb :D

Back