Encore Frequency Shifter

DSC_1910_2_400.jpg

De encore frequency shifter was voorheen alleen in motm en modcan formaat verkrijgbaar.
Nu dus ook in frackrack formaat.
Dat word dus bestellen levka!!

:D

http://www.encoreelectronics.com/cont_fs2.html

wat maakt die (Bode) frequency shifters toch altijd zo prijzig, zitten er dan zoveel dure onderdelen in ?
( al valt deze prijs nog mee als je die vergelijkt met die van Analogue Systems )

Dit is geen bode he!
Het is inderdaad wel een frequency shifter en die krengen zijn inderdaad duur.
De Serge shifter kost geloof ik 1200 a 1500 ff uit mijn blote hoofd.

Dit is geen bode he!

wat is dan juist het verschil met een Bode ?

Volgens de handleiding van de encore frequency shifter :

>The Frequency shifter is an all-analog-audio-path implementation of the sought-after Bode frequency shifting effect.

er zit blijkbaar een RISC processor in deze frequency shifter, misschien dat dit de prijs wel opvoert ... ( geen idee wat zoiets kost )

Ik denk dat Bode toch anders is maar vraag me niet exact hoe en wat.
De referenties naar Bode is puur omdat die voorheen de enigste was (denken de meeste)

Nu weet ik waarom ik al meer dan een jaar op de OBXA midikit van Encore wacht....:D

Nu ja,''comming soon'' is breed interpreteerbaar hé:engel:

Ik zeg het niet snel maar dit is met STIP de meest lelijke panel wat ik ooit heb gezien zeg, hoe krijgen ze het voor elkaar.. Is nog best moeilijk om het LELIJK te maken..

ik was nog eens aan het lezen in de handleiding van die frequency shifter, maar het verschil met een pitch shifter is mij toch nog niet helemaal duidelijk, volgens de handleiding :

The device shifts all frequency components of the input signal by an equal number of Hertz. With this kind of shifting, the harmonic relationships in the signal are not preserved. This is unlike a standard pitch shifter, which shifts all frequency components of an input signal by the same ratio, thus preserving the signal’s harmonic intervals

dus begrijp ik het goed dat een pitch shifter de frequentie proportioneel zal veranderen, bv :
100 Hz + 10 Hz , 200 Hz + 20Hz , ...

en dan een frequency shifter er gewoon overal dezelfde hoeveelheid bijtelt, bv :
100 Hz +10 Hz, 200 Hz + 10 Hz, ...

kent er misschien ook iemand een vst plugin voor een frequency shifter, kwestie het effect eens te kunnen vergelijken met een pitch shifter ?

Nee, een frequency shifter telt een vast aantal Hz bij elke frequentie op, dus elke f Hz-component wordt een f + k Hz-component, terwijl een pitch shifter elke frequentie met een vast getal vermenigvuldigt, dus elke f Hz-component wordt een f * k Hz-component. De laatste behoudt de onderlinge harmonische afstanden in stand: als k = 2 gaat alles een octaaf omhoog, bij k = 1.5 een kwint, etc..

Bij de frequency shifter komen de boventonen relatief steeds dichter bij elkaar te liggen. Stel, je hebt een signaal van 100 Hz met boventonen en je kiest k = 100 Hz. Dan komt na freq.-shiften de grondtoon op 200 Hz uit, da's dus een octaaf hoger. De 1e boventoon (1 octaaf, f = 200 Hz) komt op 300 Hz uit en da's dus een kwint t.o.v. de nieuwe grondtoon, i.p.v. (weer) een octaaf zoals bij de pitch shifter. De 2e boventoon (1 octaaf + 1 kwint, f = 300 Hz) komt op 400 Hz uit = 1 octaaf boven de nieuwe grondtoon; de 3e boventoon (2 octaven) komt op 500 Hz = 1 octaaf + 1 kwint uit, etc....

Origineel geplaatst door mono-poly
Nee een ringmod gaat van het principe uit van X + Y = Z
En de frequencyshifer pitched het gewoon omhoog.

Effe anaal doen:

Volgens mij vermenigvuldigd een ringmodulator signalen.
Dus A x B = C

Stop een 100Hz plus een 5Hz in een ringmodulator en er komt uit 95Hz en 105Hz.
Je hebt dus het 100Hz signaal, 5Hz omhoog en 5Hz omlaag gepitched.

Een frequentyshifter doet presies hetzelfde. Met als enig verschil dat je 1 uitgang met het omhoog gepitchte signaal en 1 uitgang met het omlaag gepitchte signaal hebt.

Ringmodulators en frequentyshifters zijn dus "familie" van elkaar.

Origineel geplaatst door Patat Met
De VCA hoort natuurlijk ook bij deze "familie".

Alleen bevat de uitgang van een VCA ook nog de oorspronkelijke signalen.
Dus 100Hz en 5Hz er in. Dan 95Hz, 105Hz, 5Hz en 100Hz er uit.

Dat lijkt me dan weer niet: je kunt het uitgangssignaal schrijven als "iets" met een frequentie van 95Hz, 5Hz en 100Hz, maar een Fouriertransformatie zal niks geven op de 5Hz.

Verder: de rigmod. en de freq. shifter zijn alleen (bijna) gelijk als het ene signaal een pure sinus is van de shift frequentie. Als dat niet zo is, is het resultaat veel ingewikkelder en niet zomaar te zien als een enkele freq. shifter, lijkt me.

Origineel geplaatst door Meinte37
Dat lijkt me dan weer niet: je kunt het uitgangssignaal schrijven als "iets" met een frequentie van 95Hz, 5Hz en 100Hz, maar een Fouriertransformatie zal niks geven op de 5Hz.

Een ringmodulator vermenigvuldigd signalen.
Een VCA vermenigvuldigd ook signalen. (De A is van Amplification dat is vermenigvuldigen)
Dan hoor je bij dezelfde familie.

Origineel geplaatst door Meinte37
Verder: de rigmod. en de freq. shifter zijn alleen (bijna) gelijk als het ene signaal een pure sinus is van de shift frequentie. Als dat niet zo is, is het resultaat veel ingewikkelder en niet zomaar te zien als een enkele freq. shifter, lijkt me.

Klopt helemaal.
De knop die de hoeveelhied shift aangeeft is gewoon een LFO met sinus.
Deze frequentyshifter heeft ook nog CV in dus meer klankmogelijkheden.

Verder nog een bijlage met het verschil tussen een ringmodulator en een VCA.
Het snelere gedeelte is de ringmodulator.
Inputs zijn 104Hz en 5,15Hz

Attachments

• ringmod vs vca.wav
    105,2 KB · Bekeken: 128
Origineel geplaatst door Patat Met
Een ringmodulator vermenigvuldigd signalen.
Een VCA vermenigvuldigd ook signalen. (De A is van Amplification dat is vermenigvuldigen)
Dan hoor je bij dezelfde familie.
Ik bedoelde meer: het is niet waar dat als je een VCA voedt met een signaal van 100 Hz en een van 5 Hz, dat er dan een 95 Hz-component in de output zit.

Een ringmod is eigenlijk een 4 kwadrants vca he.

Ja.

Een frequency shifter heeft volgens mij intern een quadrature vco voor het shiften. [/B]

Hoe ze presies werken weet ik niet.
Ik dacht dat er een stapel ringmodulators en phaseshifters inzaten.

Weet er iemand meer?

Maar het feedbacken van de hoog en laag secties is heel erg lekker.

Back