Kicks die doordreunen

erik_w

lid
Hallo allemaal,

Ik ben een uitstapje aan het maken naar het wat stevigere werk (hardstyle in dit geval). In de bijlage zit een voorbeeld van wat ik ook zou willen maken, dit wil echter nog niet lukken. ;)

In het voorbeeld lijkt het alsof de kick 'doordreunt'. Hoe zou dit gemaakt zijn? Zit er een soort bas tussen de kicks, is er met reverb gewerkt, is het gewoon een kick met veel 'release', moet je misschien beschikken over een dikke compressor? Misschien dat iemand me kan helpen?

Alvast bedankt voor het meedenken! :biertje:

Erik.

Attachments

• voorbeeld1.mp3
    222,5 KB · Bekeken: 96
Origineel geplaatst door MikeJarod
Klinkt mij als een basje op de afterbeat.

Ja dat lijkt mij ook idd. Toch heb ik er op de 1 of andere manier vrij veel moeite mee om dit effect te benaderen.

Ik zou inderdaad een kick nemen met een redelijke release. Goed luisteren naar de 'grondtoon' van de kick, en hier je basgeluid op tunen. Als je dit niet goed kan horen dan de kick even tijdelijk hele octaven omhoog transposen totdat je het beter kan horen. De bas die ik hier hoor heeft niet veel hoge tonen, dus een lowpass filter gebruiken en deze vrij ver dicht zetten. Basgeluid dat je kiest moet zo min mogelijk een 'tik' hebben aan het begin (bv filter envelope), anders hoor je erg goed dat ie aanwezig is. Je kan ook de bas bv 1/32 naar voren schuiven en met de attack spelen om een vloeiender effect te krijgen.

klinkt gewoon als een simpele licht overstuurde gated reverb kick, en door dat ''gated'' effect krijg je idd t idee alsof de kick doordreunt ...

Neem tenminste aan dat je dit bedoeld?

Attachments

• gated-reverb.mp3
    100,9 KB · Bekeken: 116
Origineel geplaatst door MikeJarod
Ik zou inderdaad een kick nemen met een redelijke release. Goed luisteren naar de 'grondtoon' van de kick, en hier je basgeluid op tunen. Als je dit niet goed kan horen dan de kick even tijdelijk hele octaven omhoog transposen totdat je het beter kan horen. De bas die ik hier hoor heeft niet veel hoge tonen, dus een lowpass filter gebruiken en deze vrij ver dicht zetten. Basgeluid dat je kiest moet zo min mogelijk een 'tik' hebben aan het begin (bv filter envelope), anders hoor je erg goed dat ie aanwezig is. Je kan ook de bas bv 1/32 naar voren schuiven en met de attack spelen om een vloeiender effect te krijgen.

Zoals jij het hier beschrijft ben ik grotendeels te werk gegaan. Bedankt voor de tip in ieder geval.

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
klinkt gewoon als een simpele licht overstuurde gated reverb kick, en door dat ''gated'' effect krijg je idd t idee alsof de kick doordreunt ...

Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat een "gated reverb" is... Hoe pas je dit toe?

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Neem tenminste aan dat je dit bedoeld?

Ongeveer wel. Alleen iets subtieler. Hetgene tussen de kick moet meer aansluiten op de kick... wat vloeiender.

das een kwestie van wat beter afstellen ...
heb juist het effect er wat dikker bovenop gelegd zodat t duidelijker te horen was :)

je moet iig een reverb gebruiken die dus ook het ''gated'' algoritme heeft ... dus om t ff simpel te zeggen
pak een reverb plugin of koop een reverb unit die dus ook het gated effect onboard heeft ...

je kan via compressors/gates ook een soort van gated reverb namaken, maar hoe precies ben ik zelf ook nog niet achter heb dit effect eigenlijk alleen nog maar bereikt met domweg aan knoppen draaien....

makkelijkste is dus gewoon een reverb gebruiken waar een gated preset inzit ... en dan ff wat fijn tunen

Hmm, kan je dit effect ook niet een beetje krijgen dmv de kick sidechainen met een compressor? De kick drukt dan de bassline een beetje weg, etc.

maar dan is t niet meer de kick die doordreunt ... dan valt juist de kick weer weg op t moment dat eigenlijk het ''gated'' effect goed te horen moet zijn ...

ok ff een manual erbij gepakt...

Gated kick:

Threshold: waarschijnlijk tussen de 1 en 4 uur, stel t zo in dat de gate opent op de zachste kick
Release: 7 uur
Full Range
Fast attack
Gate in

dat zijn de instellingen die je op een compounder zou moeten instellen .... waarbij de uren dus aangeven waar je streepje van je draai knop zou moeten staan ....

Dus met deze instellingen op een Gate zou t moeten lukken .... zonder enige compressie zelfs ... alleen met gates

je zou deze instellingen eens kunnen proberen op een gate of compressor/gate

zal waarschijnlijk wel verschillen met andere gear of software, maar globaal gezien moet je zo een redelijke basis hebben om verder wat van te fijn tunen tot t op je eigen stuff goed staat denk ik..

Laatst gewijzigd:
Aah oke, dan zal ik eens kijken of mijn reverb plugins die optie hebben.. Volgens mij niet, want ik was het nog nooit tegen gekomen. Bedankt voor de tip!

Origineel geplaatst door Zoidsity
Hmm, kan je dit effect ook niet een beetje krijgen dmv de kick sidechainen met een compressor? De kick drukt dan de bassline een beetje weg, etc.

Daar ben ik ook al mee bezig geweest idd. Het had alleen niet het gewenste resultaat. Maar wellicht dat een sidechain compressor ook helpt..

heb vorige post ff geupdate misschien zou je t eens met die instellingen kunnen proberen

Oke thanx! Ik zal er eens mee aan de slag gaan. :)

Ik heb trouwens nog een voorbeeld hier.

Attachments

• voorbeeld2.mp3
    55,8 KB · Bekeken: 107
En hier nog 1... :)

Bij deze laatste is het wel heel subtiel vind ik. Ik vraag me af of dat ook met zo'n gated reverb is gedaan.

Attachments

• voorbeeld3.mp3
    62,8 KB · Bekeken: 114
Origineel geplaatst door erik_w
Oke thanx! Ik zal er eens mee aan de slag gaan. :)

Ik heb trouwens nog een voorbeeld hier.

zit iig een hoop compressie overheen wat de boel lekker blijft op pompen en leeg zuigen :)
zit hier trouwens wel makkelijk hoorbaar iets anders offbeat, wat niet van de beat zelf komt .
weet niet precies waar je op doelde in dit voorbeeld?

waar je je iig op moet focussen als je dit soort beats mooi vindt is: gated reverb / gates / en een hoop compressie op de kick

nog eentje ... deze is niet gated .... maar is een large plate reverb..... lijkt opzich wel een beetje op een gated reverb alleen dan subtieler .... komt dichter in de buurt bij het laatste voorbeeld die je poste ...

denk iig dat t nu wel duidelijk is voor je :)

gewoon degelijke reverbs gebruiken ... en genoeg compressie op je kick dan dreunt t vanzelf wel

Laatst gewijzigd:
merk net dat ik de bass op mn mixer ver open had staan bij alle kicks die ik heb opgenomen (alleen bij t afluisteren, niet t opnemen :stupid )

hier nog ff dezelfde kick als boven .... alleen dan met bass ... wat onmisbaar is bij t doordreunen 8o)

Attachments

• large-plate-reverb-01.mp3
    121,3 KB · Bekeken: 114
Ik vind de voorbeelden nog niet helemaal lijken maar ik snap waar je heen wilt. Ik denk idd dat je zo wel een eind moet kunnen komen. Bedankt voor het meedenken! :okdan:

Back