Digital - optical ?

Chulukinat

Ouwe rot
ik heb waarschijnlijk een hele domme vraag, maar ik heb er simpelweg nooit eerder aandacht aan besteed en zoeken leverde ook niets op.
ik heb een mpc 1000 met digital in & out (RCA) en ik heb een edirol fa-101 met een optische digitale in en uitgang.
kan ik die 2 samen gebruiken, en zoja hoe?

Re: Digital - optical ?

Origineel geplaatst door Chulukinat
ik heb waarschijnlijk een hele domme vraag, maar ik heb er simpelweg nooit eerder aandacht aan besteed en zoeken leverde ook niets op.
ik heb een mpc 1000 met digital in & out (RCA) en ik heb een edirol fa-101 met een optische digitale in en uitgang.
kan ik die 2 samen gebruiken, en zoja hoe?

Ja dat kan, met een M-Audio CO2 kun je heel eenvoudig (doch heel precies en stabiel) het elektrisch digitale signaal omzetten naar een optisch digitaal signaal en omgekeerd.

Ik heb er zelf ook 2, fijn ding, doet z'n werk goed en ondersteund 44.1 en 48 kHz. Of ook 96 kHz ondersteund wordt is mij onbekend, dat draai ik thuis niet.

Tip, als je twee digitale apparaten op elkaar aansluit, moet één ervan de master zijn, en de ander de slave. Stel dit in!

bedankt!

Re: Re: Digital - optical ?

Re: Re: Digital - optical ?

Origineel geplaatst door MrM
Ja dat kan, met een M-Audio CO2 kun je heel eenvoudig (doch heel precies en stabiel) het elektrisch digitale signaal omzetten naar een optisch digitaal signaal en omgekeerd.

Ik heb er zelf ook 2, fijn ding, doet z'n werk goed en ondersteund 44.1 en 48 kHz. Of ook 96 kHz ondersteund wordt is mij onbekend, dat draai ik thuis niet.

Tip, als je twee digitale apparaten op elkaar aansluit, moet één ervan de master zijn, en de ander de slave. Stel dit in!

trouwens.....zoals ik al zei gebruik ik een mpc 1000 en die kan toch niet op 96 khz rocken, maar mijn geluidskaart daarentegen wel. maar het heeft denk ik toch alleen zin om hier rekening mee te houden als BEIDE apparaten over 96 khz zouden beschikken?

het is trouwens wel duur 50 euro om 1 stereo aansluiting extra te hebben die dan digitaal is... wat is behalve de kwaliteit het verschil tussen zon digitale of analoge aansluiting? (want je hebt het over master en slave...dus dan zou deze aansluiting ook meteen midi versturen ofzo?)

Re: Re: Re: Digital - optical ?

Re: Re: Re: Digital - optical ?

trouwens.....zoals ik al zei gebruik ik een mpc 1000 en die kan toch niet op 96 khz rocken, maar mijn geluidskaart daarentegen wel. maar het heeft denk ik toch alleen zin om hier rekening mee te houden als BEIDE apparaten over 96 khz zouden beschikken?
Inderdaad, als één van jouw apparaten niet op 96 kan, moeten beiden op 48 of 44.1 staan. Beide digitale signalen moeten qua specs aan elkaar gelijk zijn.

het is trouwens wel duur 50 euro om 1 stereo aansluiting extra te hebben die dan digitaal is... wat is behalve de kwaliteit het verschil tussen zon digitale of analoge aansluiting? (want je hebt het over master en slave...dus dan zou deze aansluiting ook meteen midi versturen ofzo?)

Master en slave wil zeggen dat je de digitale klok instelt. SPDIF verstuurt audio, timing en een copieerbit/SCMS (2 eigenlijk zie onder).

50 euro duur?
Dat weet ik niet, ik kan niet in jouw portemonee kijken.
Of die digitale verbinding beter is dan de analoge hangt af van de kwaliteit van de DAC in je MPC, en de kwaliteit van de ADC in je geluidskaart, de analoge kabels ertussen.

Allemaal digitale apparaten hebben en dan analoge verbindingen ertussen, of digitale... ik zou het wel weten :)

Extra zinloze info:

SCMS Bit Definitions:

Bits Meaning Explanation
---- ------------ ----------------------------
00 Permitted No restrictions at all
11 Restricted Allow 1 generation
10 Prohibited Do not allow copies

dit is misschien wat voor jou!

convertor

Back