Yamaha S90 MIDI-IN/OUT probleem.

Maurits89

Music = life
Hallo,

Ik heb een vraag: Ik heb een Yamaha S90 gekocht en nu wil ik daar graag muziek mee opnemen, maar er is een probleem met de MIDI-Channels. Ik gebruik Cubase SX3 en daar neemt hij Wel de MIDI-IN op maar als ik de MIDI-OUT selecteer neemt hij het geluid van mijn S90 niet op. Ik gebruik overigens een USB midiInterface. Ik heb al meerdere keren de handleiding raadgepleegt maar ook hier wordt ik helaas niet wijzer van. Mijn vraag is... kan iemand mij vertellen welke instellingen ik moet doen in mijn Yamaha S90 om dit werkend te krijgen, en dus de MIDI-Channels goed in te kunnen stellen op het geluid dat ik op dat MIDI spoor wil hebben. Vervolgens heb ik het zo aangesloten:

MIDI-Out S90 > MIDI-IN PC
MIDI-OUT PC > MIDI-IN S90
PHONES-OUT S90 > LINE-IN PC

Groeten,

Maurits

Gebruik je midi-USB of de gewone midi interface? Je kunt in het Utility menu van de S90 aangeven welke van de 2 je wilt gebruiken. Je hebt dus alleen midi kabels nodig als je deze instelling op MIDI hebt staan en ipv USB.

MIDI-Out S90 > MIDI-IN PC => OK
MIDI-OUT PC > MIDI-IN S90 => OK
PHONES-OUT S90 > LINE-IN PC => heb je niet nodig. Je moet nooit je phones gebruiken als input voor een mixer, PC of wat dan ook, dat is enkel bedoelt voor koptelefoons ;)

Als je het zo aansluit en Cubase SX goed instelt werkt het allemaal prima. O ja, je moet de S90 in Multi-mode zetten om meerdere geluiden tegelijkertijd te kunnen gebruiken over verschillende midi kanalen. Voice en performance mode hebben maar 1 midi kanaal, vandaar.

Maar ik moet toch ook de audio op de pc aansluiten hoe kan ik anders het geluid uit de S90 verzenden naar de pc, naar het midi spoor? En waar kan ik in mijn S90 een channel aan een geluid toewijzen? En moet ik de Remote Control Functie aanzetten?

Gr,

Maurits

Origineel geplaatst door Maurits89
Maar ik moet toch ook de audio op de pc aansluiten hoe kan ik anders het geluid uit de S90 verzenden naar de pc, naar het midi spoor? En waar kan ik in mijn S90 een channel aan een geluid toewijzen? En moet ik de Remote Control Functie aanzetten?

Maurits, midi heeft niks te maken met audio, dat zijn 2 heel verschillende dingen. Met Cubase kun je overigens audio of midi opnemen en dat maakt het misschien wat verwarrend. Als ik je een tip mag geven: gebruik Cubase om midi noten op te nemen en af te spelen. Hiervoor heb je enkel de 2 eerder genoemde midi kabels nodig. De S90 phones uitgang gebruik je om een koptelefoon op aan te sluiten zodat je kan horen wat Cubase voor je heeft opgenomen.

Ja maar ik snap wel hoe het allemaal werkt maar als ik alles goed instel op een MIDI kanaal MIDI out/in etc. en ik speel iets in en speel het af dan hoor ik niets.....

Ja maar ik snap wel hoe het allemaal werkt maar als ik alles goed instel op een MIDI kanaal MIDI out/in etc. en ik speel iets in en speel het af dan hoor ik niets.....

Heb je in Cubase wel de juiste midi-ouput geselecteerd? Dus dat-ie niet midi naar de geluidskaart stuurt, maar naar je midipoort (en dus naar je S90). Kun je voor elkaar krijgen dat Cubase wat je inspeelt via je geluidskaart afspeelt? (dus dat je het in ieder geval op een manier kunt terughoren). Bovendien: zorg dat de S90 in de goede mode staat (Seq Play => F6 (mix)), of anders (in de andere modes) dat het midi-receivekanaal van je S90 overeenkomt met het kanaal waarop Cubase verzendt (instelbaar bij Utility => F5 (midi)). Hier kun je trouwens nog wat handige S90-teksten en -tutorials vinden. :okdan:

Oh, voor de zekerheid: buiten aan je computer heb je je S90 toch ook wel aan speakers hangen hè? :engel:

Origineel geplaatst door Cheimoon
Heb je in Cubase wel de juiste midi-ouput geselecteerd? Dus dat-ie niet midi naar de geluidskaart stuurt, maar naar je midipoort (en dus naar je S90). Kun je voor elkaar krijgen dat Cubase wat je inspeelt via je geluidskaart afspeelt? (dus dat je het in ieder geval op een manier kunt terughoren). Bovendien: zorg dat de S90 in de goede mode staat (Seq Play => F6 (mix)), of anders (in de andere modes) dat het midi-receivekanaal van je S90 overeenkomt met het kanaal waarop Cubase verzendt (instelbaar bij Utility => F5 (midi)). Hier kun je trouwens nog wat handige S90-teksten en -tutorials vinden. :okdan:

Oh, voor de zekerheid: buiten aan je computer heb je je S90 toch ook wel aan speakers hangen hè? :engel:

Haha jah hoor heb hier prachtige boxen staan en een grote versterker dus maak je maar geen zorgen. Maare ik ga dus naar de Master mode vervolgens ga ik naar SEQ Play en dan F6 en dan zit ik in de Mixing mode daar selecteer ik op Channel 1 het gewenste geluid en dan zou hij het moeten doen maar hij doet het niet !! Maar van wat ik gehoord heb kun je toch geen audio geluid (het geluid dat ik op het midi spoor wil horen) verzenden via alleen de MIDI Kabels?

Maare ik ga dus naar de Master mode vervolgens ga ik naar SEQ Play en dan F6 en dan zit ik in de Mixing mode daar selecteer ik op Channel 1 het gewenste geluid en dan zou hij het moeten doen maar hij doet het niet !! Maar van wat ik gehoord heb kun je toch geen audio geluid (het geluid dat ik op het midi spoor wil horen) verzenden via alleen de MIDI Kabels?

Vraag: wil je audio of midi opnemen met Cubase? Als je alleen midi wilt opnemen: waarom vraag je dan of er audio over een midi kabel gaat? Want dat kan namelijk niet. Ik kan je niet helemaal volgen :)

Verder, check het volgende eens:
- midi port en kanalen in Cubase => midi kanaal moet matchen met mdi kanaal in S90 (per part)
- Stuurt de S90 midi data uit / komt er midi data binnen in Cubase als je op de S90 speelt?
- Stuurt Cubase uberhaupt wel midi data uit als je een sequence afspeelt in Cubase?

Haha jah hoor heb hier prachtige boxen staan en een grote versterker dus maak je maar geen zorgen. Maare ik ga dus naar de Master mode vervolgens ga ik naar SEQ Play en dan F6 en dan zit ik in de Mixing mode daar selecteer ik op Channel 1 het gewenste geluid en dan zou hij het moeten doen maar hij doet het niet !! Maar van wat ik gehoord heb kun je toch geen audio geluid (het geluid dat ik op het midi spoor wil horen) verzenden via alleen de MIDI Kabels?

Tsja, uh, mijn S90 staat momenteel niet direct om de hoek dus ik kan het niet nakijken, maar klinkt theoretisch kloppend. Weet je zeker dat je Cubase goed geconfigureerd staat? (wat betreft waar de midi naartoe gezonden wordt)

Midi: protocol voor communicatie tussen elektronische muziekinstrumenten en randapparatuur. Dus Cubase 'vertelt' via midi aan de S90 dat-ie een bepaalde tijd een bepaalde noot aan moet houden. Dat doet de S90 vervolgens. De S90 blijft dus de audiobron en zendt het geluid uit. Eigenlijk kun je trouwens *alles* in je synth met midi aansturen, tot je display aan toe. De geoefende midi-knutselaar (met zeeeën van tijd over want sys-ex is geen erg snelle programmeertaal) kan een filmpje laten afspelen op je display! Hoe dan ook: midi verzendt dus geen audio en kan dat ook niet. Het kan alleen elektronische muziekinstrumten en randapparatuur 'dingen' laten doen.

Aansluitend op Sjaak: je zegt dat je iets opgenomen hebt in Cubase. Wat dan precies? Midi (zodat je de noten kunt terugzien) of audio (zodat je een sample (.wav-bestand) als resultaat krijgt)?

*Ooit* gaan we er uit komen. :D

Naja Cubase staat goed gewoon ingesteld op Yamaha USB OUT 0-3 en deze is "Active" volgens de Device Setup dus... Maar als we nou even cubase uitsluiten en ik wil graag midi opnemen wat moetk dan allemaal instellen en in welke modus moet ik zitten etc... kan iemand mij daar iets gedetaileerder iets over vertellen?

:biertje:

Aansluitend op Sjaak: je zegt dat je iets opgenomen hebt in Cubase. Wat dan precies? Midi (zodat je de noten kunt terugzien) of audio (zodat je een sample (.wav-bestand) als resultaat krijgt)?

*Ooit* gaan we er uit komen. :D

< edit: hé, niet snel je bericht wissen! Er stond er nog één tussen deze twee van mij!>

Ik neem gewoon MIDI op maar als ik het afspeel hoor je niets maar het lampje in de S90 gaat dan wel knipperen.... als het afspeel dus...

Maar ik wil vervolgens die MIDI opnemen naar Audio, alsk natuurlijk gewoon audio opneem is dit probleem er helemaal niet....

Ik neem gewoon MIDI op maar als ik het afspeel hoor je niets maar het lampje in de S90 gaat dan wel knipperen.... als het afspeel dus...

Aha... Hij ontvangt dus wel... Hoe staat het volume van het desbetreffende kanaal? Is dat niet gemute per ongeluk? (het kanaal zelf in Cubase of via controller 7 of zo) Volumes per kanaal en alle instellingen kun je zien via het mixermenuutje in SEQ PLAY! (dan krijg je de schuiven en alles te zien op je display)

Aha... Hij ontvangt dus wel... Hoe staat het volume van het desbetreffende kanaal? Is dat niet gemute per ongeluk? (het kanaal zelf in Cubase of via controller 7 of zo) Volumes per kanaal en alle instellingen kun je zien via het mixermenuutje in SEQ PLAY! (dan krijg je de schuiven en alles te zien op je display)

Ja dat staat allemaal perfect.... maar ik denk dat de S90 het ook wel weer terug ontvangt wat het lampje gaat knipperen als ik het midispoor laat afspelen dat betekent dus dat hij die gegevens binnenkrijgt dus Cubase verzendt de MIDI out denk k wel alleen nu moet de S90 het alleen afspelen met mijn geluid toch? En dat doet hij niet.... of zie ik dat zo verkeerd?

Ja dat staat allemaal perfect.... maar ik denk dat de S90 het ook wel weer terug ontvangt wat het lampje gaat knipperen als ik het midispoor laat afspelen dat betekent dus dat hij die gegevens binnenkrijgt dus Cubase verzendt de MIDI out denk k wel alleen nu moet de S90 het alleen afspelen met mijn geluid toch? En dat doet hij niet.... of zie ik dat zo verkeerd?

Theoretisch klopt het allemaal. Theoretisch zou het gewoon moeten werken als je Cubase midi laat uitsturen naar je S90, als die ontvangt (knipperend lampje dus) en als die in de MIX-mode van de SEQ PLAY-mode staat. Vandaar dus: weet je zeker dat je kanaal niet per ongeluk gemute is? Hetzij door een kanaalmute in Cubase, hetzij doordat er een controller in zit die alles op nul staat. Klopt alles als je naar het mixertje kijkt dat je in je S90-display te zien kunt krijgen?

(helaas heb ik zelf geen Cubase en staat mijn S90 een paar honderd kilometer verderop, dus het moet allemaal vanuit geheugen - iemand met beide binnen handbereik die even kan helpen?)

Ja dus nog 1x voor de duidelijkheid,

1. Ik zit in de Voice + Master mode
2. Ik ga naar SEQPLAY en dan F6 naar mixing mode, daar staat alles goed.
3. Output is gezet op USB en dat klopt
4. Ik neem MIDI op in Cubase
5. Ik stel alles goed in zoals de midi output
6. Ik speel het af, dan knippert het SEQPLAY lampje.

Als ik de S90 op de LINE-IN zet en gewoon speel doet hij het perfect en als ik AUDIO op neem ook, dus de istellingen in Cubase moeten goed zijn het gaat er nu dus alleen nog om dat de S90 de inkomende MIDI van Cubase uitzendt.

Trouwens in Cubase ziet het er zo uit:
Eerst kun je je MIDI OUT en IN selecteren daaronder
Je Channel die zet ik op ANY zodat hij alles ontvangt of op 1.
Maar daaronder staat: BNK: Off PRG: Off

Ik heb niet het idee dat dat op dit van toepassing is maar het zou kunnen.

HET IS ME GELUKT!!!!

Ik had alles goed ingesteld maar je moet naar EDIT gaan en dan druk je op 1 helemaal rechts dan komt je in de Zones dan druk je op F1 daar staat VOICE en dan SF2 daar staat MODE en dan zet je APRswitch van part 1 op ON. En dan werkt het pfffff eindelijk!! Owjah en de knop ARPEGGIO moet ook aan staan!!

Jongens bedankt voor de hulp!!!!!!!

Alleen nu het volgende probleem haha jah ik blijf bezig he.... als ik spoor 1 op channel 1 zet en spoor 2 op channel 2 kan ik maar 1 channel per x afspelen..... omdat als ik die Aprswitch van PART 1 op ON zet ik alleen die op ON kan zetten....

Laatst gewijzigd:
Ik heb nu de gewone midikabels aangesloten ipv usb en nu werkt het helemaal zoals ik het wil dus das mooi! USB zuigt :stupid !!

Back