Origineel geplaatst door nick74
Ik las namelijk vrij regelmatig dat die kaarten de neiging hebben te hangen en dan kun je je hele pc rebooten.
Ik werk al vele jaren met Creamware kaarten (Pulsar, Scope) en heb exact de omgekeerde ervaring; zelfs als mijn pc hangt door iets totaal anders blijft Creamware gewoon doorwerken! Audio en zelfs exerne MIDI (inderdaad dus synths bespelen op Creamware met een extern MIDI keyboard terwijl Windows totaal bevroren is).
Voor mij werkt Creamware dusdanig betrouwbaar dat ik het zelfs regelmatig inzet om grote PA speakersystemen met 4-6 zware stereoversterkers realtime af te regelen (crossover, multiband compressing, EQ etc)
Met de XTC-modus heb ik eerlijk gezegd geen ervaring (semi-VST integratie); ik gebruik Scope altijd in de Scope environment (1 van de 2 modi van deze kaart).
Ook dan is ontlasting van je sequencer prima mogelijk; via ASIO (tot 64 kanalen 32 bit integer of floatingpoint) kun je effecten, synths op je Creamware kaart(en) gebruiken met je sequencer. Je kunt dan de effecten, synths etc naar keuze letterlijk 'bedraden' naar je sequencer, of je sequencer audiokanalen afmixen op een Creamware mixer, of beide tegelijk. Op mijn pc haal ik met 4msec latency nog uitstekende prestaties.
Let wel dat dit een totaal andere manier van werken is dan synths en effecten als 'vst-plugin' draaien; Scope is gewoon een 'aparte studio' op DSP-chips die via ASIO verbonden is met je sequencer. Voor sommigen zal dit zeer verwarrend zijn; voor anderen (waaronder ik

) is dit werkelijk ideaal, omdat je in Scope werkelijk de meest krankzinnige setups en bekabelingen kunt realiseren, zolang je maar voldoende DSP power hebt.
Verder weet ik uit ervaring (studio's om me heen die op Creamware zijn overgestapt) dat de leercurve van Creamware nogal stijl kan zijn (juist door die extreme mogelijkheden) en dat het soepel werkend krijgen van de (bejaarde) kaarten wat inzicht in Windows en IRQ's kan kan kosten.
Tot slot: Scope (Pulsar) presteert aanmerkelijk beter op een Intel chipset dan op Via (heeft met de PCI-bus prestaties te maken, al schijnt dat met de laatste Via chipsets nauwelijks meer een rol te spelen)