101 of MFB

sander

_
Wat zouden jullie me aanraden, een MFB (niet lite) of een 101.
Of allebij?

Is de 101 een goede vervangening voor de bassen van de Juno-60. Of is het echt een wereld van verschil?

Sander

De 101 is echt een single-oscillator monosynth. Erg fijn voor de betere baslijn.. maar toch wel enigzins beperkt in zijn mogelijkheden. De CEM3340 (want die zit erin!) kan weliswaar saw, square (met pwm) en sub-square (-1 of -2 octaafs, pulse of square) tegelijk produceren.. maar van die typische 'detune' effecten krijg je er niet mee voor elkaar.

De MFB-synth heeft 3 oscillatoren.. en is daarmee écht een heel ander bakje. Het filter heeft absoluut karakter.. en het ding is MIDI-aanstuurbaar. De interne sequencer is leuk.. maar heeft helaas geen mogelijkheid tot accent of slide.

PS: Als je serieus nadenkt over een 101 of MFB, vergeet dan ook de kleine Moog's (rogue, prodigy) en de Sequential Pro-One niet.

Re: 101 of MFB

Origineel geplaatst door sander
Wat zouden jullie me aanraden, een MFB (niet lite) of een 101.
Of allebij?

Is de 101 een goede vervangening voor de bassen van de Juno-60. Of is het echt een wereld van verschil?

Sander

Als het niet hebben van MIDI geen probleem voor je is: de SH-101. In al zijn simpelheid blijft dit monstertje mij toch nog steeds verbazen.
Naar mijn mening is het verschil met bassen die je uit een juno-60 zou kunnen halen niet zo heel erg groot...

MFB..tja..ik heb er wel es mee gespeeld...maar gaf mijn niet de "wauw" ervaring die ik had bij de SH-101...

Het schijnt overigens dat de SH-101 door heel veel bekende producers nog steeds wordt gebruikt (met name voor bassen). Zo schijnen heel veel plaatjes van de Spice Girls (ieks !!) SH-101 basjes te bevatten...

equate

Origineel geplaatst door CraZ

PS: Als je serieus nadenkt over een 101 of MFB, vergeet dan ook de kleine Moog's (rogue, prodigy) en de Sequential Pro-One niet.

Als je dan op de koop toe neemt dat die Moogs qua prijs redelijk overvalued zijn...Maar inderdaad: voor bassen zijn die dingen te gek !

equate

sja, midi is inderdaad geen probleem. Ik heb cv-midi converters en zal de arp en seq trigger ingang veel gaan gebruiken.
Ik gebruik dan m'n drummachines om die aan te sturen.

Ik zal vanavond thuis die MFB samples nog eens luisteren.
Misschien moet ik ze allebeij kopen. Ze zijn lekker klein, dus ook voor live makkelijk mee te nemen. Dan neem ik misschien die MFB Kult drum sample player er ook gelijk bij.

precies! koop ze gewoon allebei
daar zal je je geen buil aan vallen
als je er eentje zat bent (wat mij onwaarschijnlijk lijkt)
kan je ze makkelijk weer kwijt lijkt me.

Ik weet in ieder geval dat je van de SH geen spijt zult krijgen. Ik heb op de meeting met de MFB van stickx gespeeld. Dat ding is echt heel klein en klinkt boven verwachting goed. Alleen is ie volgens mij ook behoorlijk beperkt. Qua klanken dan.

En basslijnen zonder slide....:erm:

Oh, ik was gisteren in de Bieb en daar las ik een (oude) FM en die luke slater heeft gewoon 4 SH-101's voor z'n bassen. En 2 ATC's geloof ik.

Maar doet er verder niet echt toe ;)

Een 101 is vet, maar die MFB moet je niet onderschatten. En je kunt wel via midi accent aansturen. Het is een hele andere bak als een 101, maar zeker niet minder leuk.
Ik vind het filter van de MFB leuker, maar dat is een persoonlijke smaak. Ik zou ook voor beide gaan.. Een 101 heeft een bepaalde uitstraling waardoor je meteen lekkerder muziek maakt en de MFB klinkt in mijn ogen beter (ook 3 (goede) VCOs + LFO of 2 VCOs + 2 LFOs en dat voor weinig euro's. MF is al lang bezig op audio gebied en dat hoor je.)

persoonlijk

heb de sh101 gehad ,maar hoorde pas die mfb dat ding heeft een makkelijke seq en een zeer vette sound ,vetter dan de sh101 naar mijn mening+ wat johnnie hierboven al meld midi.

Ik heb inmiddels contact met iemand die een 101 verkoopt.
Vanavond ga ik em voor een afspraak bellen.
Bedankt voor de reply's. Ik ga vanavond die mp3tjes van Stickx beluisteren

Die MFB synth klinkt alleszins beter dan m'n Spectral Audio Neptune, wat een rotding/filter.

Die MFB Kult is ook wel tof, alleen spijtig dat je die drumklanken niet kunt pitchen.

yep die Kult is zeker relax. Die 2 mp3tjes op die site klinken erg goed. Maar ik zou natuurlijk ook al die samples in m'n mpc kunnen stoppen die die dan aansturen met m'n 707 of electribe. Maar ach, zo'n extra doosje is natuurlijk ook wel weer leuk.

Probeer eens een sh-101 op een p.a systeem of een Marshall! Dan heb je je antwoord!!!

waar zijn die mfb's te halen? zijn ze alleen rechtstreeks bij de makers in dld te koop?

ik ken 'm niet, dus wil eigenlijk niet op samples afgaan, maar voor dat geld kan je weinig mis kopen lijkt me.. ff mailtje doen idd, thnx

Back