akkoorden zoeken bij melodie

Viberation

Nieuwkomer
Hey ik heb een vraag,

ik probeer vaak als oefening een bestaande melodie mee te spelen met mn keyboard, gewoon via mn computer, house muziek, rock, top40 maakt allemaal niet uit. Terwijl ik dan de melodie speel zit ik een beetje te improviseren en bepaal ik uiteindelijk in welke toonsoort het liedje staat. Hier heb ik weinig problemen mee, maar waar ik vast loop is de akkoorden bij de melodie te zoeken. Zijn hier niet bepaalde truukjes/theorie voor?

Ook maak ik zelf wel eens een melodie in een bepaalde toonsoort, maar ik heb geen id welke akkoorden ik daar het beste bij kan gebruiken...Ik vermoed dat hier wel truukjes voor zijn. Natuurlijk kan ik in het akkoord de toon gebruiken die in de melodie zit, en dan nog 2 tonen uit de toonsoort erbij, maar hier kom ik niet goed uit.

iemand verstand van deze zaken?
websites/boeken/etc?

Er zijn geen regels voor het gebruik van accoorden, tenzij je vrij voorspelbare muziek wilt maken. Wat je al aangeeft om accoorden te gebruiken waarin je noten van je melodie voorkomen, is een start. Maar als je een stap verder wilt moet je alle noten van de melodie die tussen de eerste tel en de derde tel komen, en noten tussen de derde en de volgende eerste tel, als tussen noten zien. Dan krijg je een vrijere vorm van accoorden.
Wel belangrijk is wat de basnoten zijn. De bas bepaalt meestal wat voor accoorden mogelijk zijn. Je moet je dan ook niet beperken tot drieklanken maar vierklanken zijn ook leuk hierbij. Accoorden als dominant 9, 11 en 13 waarbij je alleen de terts, de dominant 7 en de 9 speelt, kunnen je muziek ook meer ruimte geven.
Voorbeeld: i.p.v. bij een C11 de C-E-G-Bb-D-F te spelen, speel je een C in de bas met een Bb-D-F drieklank.
Experimenteer maar. Je kunt verassende dingen krijgen.
Wat ik bijvoorbeeld heel vaak speel is bijvoorbeeld een D accoord met een C in de bas. Of een sus7 accoord(een dominant7 accoord waarbij de terts een halve toon verhoogd wordt).
Suc6,
Yoonchi

Wat je aan kunt houden voor je eigen compositie is bv dat de melodie de topnoot van je akkoord is. zoek er vervolgens een basnoot bij (welke niet noodzakelijk de grondtoon is..om het even overzichterlijk te houden :) ) en bepaal dan wat de melodienoot van het eventuele akkoord zou zijn dus bv;

je speelt een melodienoot C en je vind de A daar als basnoot goed bijpassen, C is de kleine terts van A dus je zou er een A mineur akkoord bij kunnen spelen (en dit bv aan de hand van Yoonchi's verhaal uitbreiden met kleuringen als 9,11,13 enz enz)

@Yoonchi; sus7 akkoord met verhoogde terts ? bedoel je dan niet gewoon een sus4 of eigenlijk omdat er een 7 in zit een 11 ?

misschien dat hier wat staat...

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=59198&

maar t gaat geloof ik meer over de noten erbij zoeken, niet om de accoorden, hoewel, dr staat wel een boel theorie in.

ik ga altijd op mijn gehoor wat proberen, ik zoek de akkoorden op dezelfde manier als de noten.

iig veel succes

bliepbliep

Hey ik heb een vraag,

ik probeer vaak als oefening een bestaande melodie mee te spelen met mn keyboard, gewoon via mn computer, house muziek, rock, top40 maakt allemaal niet uit. Terwijl ik dan de melodie speel zit ik een beetje te improviseren en bepaal ik uiteindelijk in welke toonsoort het liedje staat. Hier heb ik weinig problemen mee, maar waar ik vast loop is de akkoorden bij de melodie te zoeken. Zijn hier niet bepaalde truukjes/theorie voor?

Ook maak ik zelf wel eens een melodie in een bepaalde toonsoort, maar ik heb geen id welke akkoorden ik daar het beste bij kan gebruiken...Ik vermoed dat hier wel truukjes voor zijn. Natuurlijk kan ik in het akkoord de toon gebruiken die in de melodie zit, en dan nog 2 tonen uit de toonsoort erbij, maar hier kom ik niet goed uit.

iemand verstand van deze zaken?
websites/boeken/etc?

Viberation,

Er is wel een heel basic manier om het grondakkoord te vinden.
Heel ruwweg bestaat het uit drie stappen:
1. Je hebt een melodie en achter je toetsen of zingend probeer je daar de bijbehorende toonladder bj te vinden. Stel het is gewoon majeur (dus nĂ­et mineur) dan zoek je net zo lang de reeks tonen die samen het bekende welklinkende "do-re-mi-fa-sol-la-si-do" vormen.
2. heb je die op je toetsenbord gevonden? Dan neem je vervolgens de eerste, de derde en de vijfde noot van deze toonladder en sla ze tegelijk aan. Dit is de drieklank en daar het grondakkoord bijhorend bij de melodie.
3. Vervolgens pak je de erste noot van de toonladder (of van die drieklank) nog een keer kijkt wel noot dit is. Stel dat dit een C is dan is het grondakkoord dus C majeur, die je speelt door de eerste, de derde en de vijfde noot van de c-toonladder te spelen, dus de C, de E en de G.

In een notendop hoe je achter en grondakkoord komt. En uiteraard zijn er allerhande variatie en uitzonderingen op deze basisregel. En als je wilt weten wat je nou eigenlijk hebt gedaan, zoek maar op dit uitgebreide forum.

Groeten,
Pjeut.

Back