Tips voor te weinig inputs?

Kraan

Ouwe rot
Aangezien ik met de searchfunctie óf te veel óf te weinig vind begin ik maar een nieuw topic.

Mijn probleem zal ongetwijfeld veel medeforummers bekend voorkomen. Ik heb namelijk 14 outputs aan synths, 12 outputs aan samplers, 8 outputs aan mijn geluidskaart en minimaal 6 outputs aan effecten. Dit geeft een totaal van 40 outputs (m.u.v. enkele effecten die ik enkel met Insert gebruik) terwijl ik maar 24 ingangen op mijn tafel heb.

Voorlopig heb ik dit opgelost met de meest voor de hand liggende optie, namelijk patchbays. Hierop komen de outputs van mijn samplers en geluidskaart binnen die ik daarop patch naar 8 ingangen van mijn tafel. Toch is dit een ietwat een beperkte oplossing, omdat ik zo nooit volop mijn apparatuur kan benutten.

Een nieuwe tafel is geen optie, omdat ik zweer bij mijn Soundcraft tafel en een Ghost of iets soortgelijks nog ver buiten mijn financiele bereik ligt. De stereo uit van een 19" mixertje op 2 kanelen inpluggen is natuurlijk ook een voor de hand liggende optie, maar dit is niet echt wat ik zoek.

Ik vraag me af of er mensen andere creatieve oplossingen hebben voor dit probleem.

Die outputs van synths en samplers, zijn dat allemaal stereo outs? Voor heel veel zaken is dat niet echt nodig en volstaat 1 mono kanaal.
Kan je op je mixer niet de inserts gebruiken als 'gewone' ingangen?

Je kan nog gebruiken :

de effect returns en
tape in

Origineel geplaatst door Bass
Je kan nog gebruiken :

de effect returns

Ja, dat bedoelde ik feitelijk met 'inserts'... :o:

Gebruik je ook echt regelmatig 24 sporen tegelijk? Zo niet, dan zou ik er niet zo'n probleem van maken, en lekker een patchbay blijven gebruiken.

Cheapass mofo submixer kan ook wel werken.
Zo'n Tehringer is nie duur. :)

Of anders wat minder sampler outputs en wat meer sporen in je sequencer?
De Zangeres zonder naam is ook begonnen op een 4 sporen mixer destijds. ;)

Origineel geplaatst door hermax
Die outputs van synths en samplers, zijn dat allemaal stereo outs? Voor heel veel zaken is dat niet echt nodig en volstaat 1 mono kanaal.
Kan je op je mixer niet de inserts gebruiken als 'gewone' ingangen?

Dat eerste punt van je kan ik idd. nog wel eens nakijken. De Poly61 heeft bijvoorbeeld maar 1 ingang nodig, maar de meeste andere apparaten hebben allemaal chorus of andere effecten die ik toch wel vaak gebruik en dan is stereo wel wenselijk.

Wat je 2e punt betreft (ik las dat je je verbeterd hebt): ook al zou dat mogelijk zijn, de meeste inserts zijn al in gebruik voor compressie en/of effecten.

Je kan nog gebruiken :

de effect returns en
tape in

Die effect returns zijn in gebruik door mijn effect returns, en de tape in door mijn .... :frons:

Dus ik denk dat het neerkomt op wat Protohuman zegt en op den duur misschien wat Fuse oppert, en dat ik bij de volgende uitbreiding mezelf dwing een klein submixertje te kopen.

In ieder geval bedankt voor het meedenken tot nu toe :okdan:

Origineel geplaatst door fuse
Cheapass mofo submixer kan ook wel werken.
Zo'n Tehringer is nie duur. :)

Wie maakt er allemaal van die 19" mixertjes, en weet iemand typenummers? Ik geloof dat ik er onlangs nog 1 van Alesis hier op de marktplaats zag staan.

De Zangeres zonder naam is ook begonnen op een 4 sporen mixer destijds. ;)

Ja, maar die heeft ook nooit het niveau van een gemiddelde SF-er bereikt :devil:

Is je mengpaneel geen in-line type? Naast iedere line in ingang heb je dan ook nog een monitor in per kanaal welke je voor je main out kan mergen zodat je in principe 48 kanalen hebt.

Maar je moet je inderdaad eens afvragen of je echt wel alle uitgangen nodig hebt. Als ik alle outputs optel, kom ik ook uit op 46 aansluiting, doch ik gebruik er maar 28 (en dat op een 24 kanaals in line tafel).

Mocht je niets kunnen reduceren, kan je met een kleine submixer werken en die in cascade zetten met je huidige tafel zoals reeds geopperd door Fuse.

Succes

:doei:

Mackie MixerMixer

Mackie MixerMixer

Als je voor een kleine extra mixer gaat zou ik ook meteen eens uitkijken naar een Macke MixerMixer.

http://www.mackie.com/support/downloads/manuals.html
Staat onderaan bij blokje 'compact analog mixers' (maar dit is dus geen mixer, maar verbindt twee mixers met elkaar)

Ik zie ze niet vaak voorbijkomen, maar is een prachtig handig bakkie voor deze situaties.

Synth/samplers opnemen in je sequemcer programma en daar op aparte sporen zetten.
Je geluidskaart fungeert dan dus als submixer.

gr. Tom

Ik had ook regelmatig te weinig kanalen. Sinds een tijdje gebruik ik een patchbay en daarmee is mijn probleem opgelost, aangezien ik niet altijd alle uitgangen tegelijk nodig heb.

Wat ik met mijn minimale setup ook nog wel eens doe is bv de uitgang van de SU10
door de EMX1 te sturen , of de EMX1 door de MS2000...
dus een synth door een synth te lussen en vaak kun je dan de optie
AUDIO IN THRU kiezen...

ik zoek meer een audio-summer.. dus passief, geen versterking, geen volumecontrole

dit voor mijn effect returns...
voor de rest gebruik ik ook patchbays gelukkig

Wat ik met mijn minimale setup ook nog wel eens doe is bv de uitgang van de SU10
door de EMX1 te sturen , of de EMX1 door de MS2000...
dus een synth door een synth te lussen en vaak kun je dan de optie
AUDIO IN THRU kiezen...

zo dus : eenvoudig maar doeltreffend :

Attachments

• roomsetup.jpg
    roomsetup.jpg
    36,5 KB · Bekeken: 111
Re: Tips voor te weinig inputs?

Origineel geplaatst door Kraan
Ik vraag me af of er mensen andere creatieve oplossingen hebben voor dit probleem.

Behringer heeft iets leuks ..... kost echt bijna niks .... en is super handig ...

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=61016&highlight=micromix

heb zelf deze keuze gemaakt omdat ik ook ff geen patchbay wou nog..... patchbay zal er misschien nog wel komen, en dan in combinatie misschien met de micromixjes ...moet nog ff zien hoe ik dit ga doen, op t moment is t iig wel ff goed zo tijdelijk

Je hebt 8 outputs op je geluidskaart. Zitten daar niet toevallig ook 8 inputs op? Of iets van ADAT ofzo. Dan kan je die 8 inputs in de pc mixen en naar de outputs laten gaan.

Als je alleen maar signalen wilt optellen (summing) kun je ook een passief netwerk maken. Hier kun je een schema vinden:

Passive Summing

De uitgang van het netwerk sluit je aan op een microfoon ingang, dit om de verzwakking door het netwerk op te heffen.

Cewl, mogelijkheden in overvloed dus. Vooral die Mackie Mixermixer verraste me, hoewel ik wel denk dat daar een pikant prijskaartje aan hangt. Ik kan dat ding overigens ook nergens vinden.

Als ik het goed begrijp zijn er best mogelijkheden (mijn geluidskaart heeft idd. 8 in, ik heb 2 synths met een audio thru (309 en ax73), maar hebben deze als nadeel dat je beperkte mogelijkheden overhoudt (wat ook vrij voor de hand ligt, uiteraard).
Een rack- of compact submixertje zou dus de beste optie zijn. Maar aangezien die Mackie Mixermixer me nogal duur lijkt vraag ik me af wat de beste manier is om deze met mijn huidge tafel te laten communiceren.
Kan ik het beste de uitgangen van beide mixers met zo'n Behringer Micromix aan elkaar knopen, of de uitgangen van de Submixer op 2 ingangen van de hoofdmixer aansluiten? In beide gevallen werk ik met 2 verschillende aux-groepen, maar daar kan ik wel mee leven.

Iig. bedankt voor het meedenken tot nu toe! :biertje:

Back