Origineel geplaatst door Lotuz
MPC500. Kun je onderweg ook nog meteen met je nieuwe samples aan de slag.![]()
Die is relatief nieuw toch?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Origineel geplaatst door Lotuz
MPC500. Kun je onderweg ook nog meteen met je nieuwe samples aan de slag.![]()
Origineel geplaatst door Roel
jah dat is die mini mpc http://www.akaipro.com/prodMPC500.php
Origineel geplaatst door pjeut
Deze vraag is mogelijk vaker gesteld, maar volgens mij nog nooit écht goed beantwoord.
Waar ik op doel is dat "on the fly" gebruik van een sampler. Ik stelt me iets voor van een auxiliary van een mixer die naar de microfoon-ingang van een sampler gaat en waar ergens in de track geluid de sampler ingaat en wordt opgenomen, en dat meteen deze sample wordt gebruikt doordat de sampler al werd aangestuurd (MIDI) voordat de sample was geladen.
Is dit ruwweg de wijze waarop zo'n sampler wordt gebruikt? En wat is daar nou precies de toegevoegde waarde van?
Graag ook nog even aanvullingen over werkwijzen etc.. Wat zijn voordelen / nadelen, etc...
Origineel geplaatst door Roel
jah dat is die mini mpc http://www.akaipro.com/prodMPC500.php

Origineel geplaatst door druid
Ik heb er laatst eentje gekocht (een MPC500) en het is een tof apparaatje, hij heeft wel z'n beperkingen (klein scherm, minder filters) maar werkt wel op batterijen en is dus super makkelijk mee te nemen.
Samplen is veel werk, maar wel een onderdeel van het creatieve proces. Soms is het handig om gewoon een sample sessie te houden voor je met een track bezig gaat, zodat je een setje samples hebt ter inspiratie.
Druid
Origineel geplaatst door pjeut
Waar ik op doel is dat "on the fly" gebruik van een sampler. Ik stelt me iets voor van een auxiliary van een mixer die naar de microfoon-ingang van een sampler gaat en waar ergens in de track geluid de sampler ingaat en wordt opgenomen, en dat meteen deze sample wordt gebruikt doordat de sampler al werd aangestuurd (MIDI) voordat de sample was geladen.
Is dit ruwweg de wijze waarop zo'n sampler wordt gebruikt? En wat is daar nou precies de toegevoegde waarde van?
Graag ook nog even aanvullingen over werkwijzen etc.. Wat zijn voordelen / nadelen, etc...

)

Origineel geplaatst door Burp
Ik heb globaal twee manieren van samplen en het gebruik van de sample(s):
1) Zoals de meesten: stukjes geluid van wat dan ook (drums, loops, effecten) opnemen/creeëren in je studio en er dan in de studio of (deels) live weer nieuwe tracks mee bouwen.
2) On the fly - live iets samplen en dat terpleke weer gebruiken.
Dit vind ik zelf een erg toffe manier!! Begon bij mij met simpel loopen (met een AKAI headrush). Nu doe ik het met een Kaosspad KP2 (KP3 kan dit dus idd niet!!): je zet hem startklaar, en zogauw er een geluid in komt begint ie te samplen. En paar seconden later doe je van alles met die sample: vertragen, reverse, effect erachter en dat allemaal live en intuitief.
Heb nu een setje van 2 KP's en een micro modular (met joystick controller) achter elkaar om live te samplen en te bewerken/bespelen. Doe ik bijvoorbeeld in een trio met een gitarist en een drummer. Ik sample dan stukjes van hun geluid.
zie foto van m'n huidige setje in een doosje ;-)
Origineel geplaatst door Bass
Ik heb in een opnamestudio gewerkt in 1996 waar toen een S1000, S1100 en CD3000 stonden..
In menig (professioneel) opnamestudio worden samplers gebruikt in combinatie met CD ROMs en voornamelijk gebruikt voor alleen het afspelen van geluiden zoals akoestische en klassieke instrumenten...
Meestal wordt er uberhaupt niet zelf mee gesampled...