Wat en hoe samplen jullie nou eigenlijk???

Waarom....

Waarom....

Origineel geplaatst door Burp
Nu doe ik het met een Kaosspad KP2 (KP3 kan dit dus idd niet!!): je zet hem startklaar, en zogauw er een geluid in komt begint ie te samplen. En paar seconden later doe je van alles met die sample: vertragen, reverse, effect erachter en dat allemaal live en intuitief.

...kan een kp3 dat niet? Volgens de specificaties gaat en kp3 nog veel verder, met syncen bijvoorbeeld.

..

..

Ik heb een KP3 en volgens mij kan wat jij zegt gewoon. Ik sample gewoon een output van mijn mpc en loop dit gewoon in sync. met mijn overige drums. Vertragen en omdraaien van de sample moet ook prima kunnen. Ik heb dat nog niet gedaan maar lijkt me geen enkel probleem.

ens

Burp heeft deze vraag...

Burp heeft deze vraag...

Heb dan ook de KP3 gekocht, omdat het wat meer bied, zeker op samplegebied en user-interface. En ik denk dat voor veel mensen die met loops ed werken het een enorme verbetering is. En zeker dat je samples kunt opslaan is erg gaaf!

Maar, voor mij is het samplen toch veel minder prettig geworden omdat je eerst moet instellen hoe lange de sample moet worden, voordat ie überhaupt begint. De KP2 kon je met één druk op (twee knoppen) meteen laten samplen of hem zo instellen dat ie begint zodra er signaal is. Dat werkt voor mij perfect! Dus ik doe hem weer weg... :-( en speel lekker verder met de KP2's :-)

...al beantwoord. Sorry niet gezien.

Ik gebruik mn sampler voor mn hele productie. Je kunt zelf patches maken met drumsamples of bassnoten van laag naar hoog zodat je die kan spelen op de pads of midikeyboard. Je kunt eigenlijk je eigen programs maken zoals die staan op een keyboard alleen dan met je eigen geluiden.

Ook scratches sample ik van mn draaitafels. Je kunt er ook een elektrische gitaar of bas op aan sluiten en samplen en effecten erover heen doen.
De drums zijn meestal samples die ik uit libraries haal maar ook zelf chop ik drums als ik een bepaalde kick of snare apart vind.
Ben nu bezig met oude drum-breaks choppen maar hier gebruik ik mn sampler niet eens voor maar gewoon fruityloops omdat dat toch wat sneller gaat als ik een mp3 gebruik.
Moet zeggen dat ik de library sounds mooier vind dan mn eigen.

mn melodieen maak ik ook op de sampler door oude platen te choppen en opnieuw in te spelen maar door dit te doen ben je wel heel beperkt in je aantal noten en kan vaak heel moeilijk zijn.

Re: Waarom....

Re: Waarom....

Origineel geplaatst door pjeut
...kan een kp3 dat niet? Volgens de specificaties gaat en kp3 nog veel verder, met syncen bijvoorbeeld.

De KP3 kan idd veel meer op andere gebieden, maar net die functie (het automatisch starten van samplen bij genoeg ingangssignaal) heeft ie niet meer. En juist die functie maakt de KP2 voor mij fantastisch snel en handig! In de KP3 moet je altijd eerst aangeven hoe lang je sample wordt en dan zelf nog op record drukken... erg omslachtig vind ik dat. Heb hem om die reden snel weer verkocht, al heet ie idd ook een aantal erg leuke dingen (zoals heb bewaren van samples).

Zelf speel(de) ik ook met de gedachte een KP3 te kopen om mee te samplen. Maar beter niet doen dus?
Hoe bevalt ie als effectprocessor? Is de effectprocessor anders of beter/slechter dan die van de Roland SPD-S bijvoorbeeld?
Ik heb sinds een paar weken een Roland SPD-S en die heeft ook: automatische sampling zodra er een signaal inkomt PLUS dat je het signal level ook nog in kunt stellen. Verder ook reverse en achteraf-sampling enzo. Phrases en loops kun je er ook mee maken. Overigens is de SPD-S een percussie-pad zoals de Octapad, SPD-20 en je moet er wel drumstokken bij hebben.
Ik heb hem tot nu toe hoofdzakelijk gebruikt om synth-geluidseffecten mee te samplen. Werkt fantastisch mooi allemaal.
Rechtstreeks je mic, synth, pc of wat dan ook erin en de pret kan beginnen.

Juist wel een KP3 kopen om lekker on the fly te samplen.. ik doe niets anders!

Het is missch even wennen om tempo te bepalen en de maat in te stellen maar t werkt zo fijn. T handige is ook dat er USB op zit en een SD card in kan (k heb er een van 2 gig die je niet vol krijgt).

Als je m verkoopt omdat je te lui bent om niet op record te drukken omdat je auto-rec-start wil.... nja das dan jouw keus maar de kp3 kan meer dan een 2.

k produceer ook gewoon tracks op dat ding. Met enige beperking tov een mpc natuurlijk, maar ik heb een hele tijd alleen kp3 gehad en pas een mpc gekocht en nu ga k er verder op in.

tjek filmpje van zelfgemaakte track van 3 platen en mn KP3 hier:
Inofaith - The Drum, Having It The Drum's Way (pt 3 of 3)

het is echt een vet ding om intiutief en snel veel te doen met sounds... samen me een sampler als een MPC wordt het alleen nog maar gekker lijkt me, maar dat ga k dus nog allemaal uitproberen.

Geen twijfel over mogelijk dat de KP3 meer kan dan de KP2! Het opslaan van samples bijvoorbeeld, meer en diverse effecten, het scherm dat je vinger volgt etc.

Maar als je net als ik 'lui bent': snel moet reageren op andere muzikanten (die niet perse in een bepaalde maatsoort spelen) dan werkt een KP2 veel intuitiever: elke extra handeling is dan een rem op de creativiteit van het moment!
Net zoals een loopdelay zoals een AKAI Headrush: die kan niet veel, maar zijn kracht zit in de intuitieve manier van samplen-loopen (druk op de knop om te starten. Druk op andere knop om opname te stoppen en het ding speelt meteen verder).

Als je niet meteen aan de slag moet met je sample, of als je de tijd hebt om een paar handelingen te verrichten en/of als je strakke midi-getimede loops wilt samplen en bewerken dan is de KP3 ultiem!

Kortom ieder z'n ding ;-)

Zo nu weer OT

Origineel geplaatst door Inofaith
Juist wel een KP3 kopen om lekker on the fly te samplen.. ik doe niets anders!

Het is missch even wennen om tempo te bepalen en de maat in te stellen maar t werkt zo fijn. T handige is ook dat er USB op zit en een SD card in kan (k heb er een van 2 gig die je niet vol krijgt).

Als je m verkoopt omdat je te lui bent om niet op record te drukken omdat je auto-rec-start wil.... nja das dan jouw keus maar de kp3 kan meer dan een 2.

k produceer ook gewoon tracks op dat ding. Met enige beperking tov een mpc natuurlijk, maar ik heb een hele tijd alleen kp3 gehad en pas een mpc gekocht en nu ga k er verder op in.

tjek filmpje van zelfgemaakte track van 3 platen en mn KP3 hier:
Inofaith - The Drum, Having It The Drum's Way (pt 3 of 3)

het is echt een vet ding om intiutief en snel veel te doen met sounds... samen me een sampler als een MPC wordt het alleen nog maar gekker lijkt me, maar dat ga k dus nog allemaal uitproberen.

Het gaat in principe gewoon om zoveel mogelijk polyfonie dus op den eerste plaats begint men met het bouwen van een sempelklutser....... :D :dubbel:

Attachments

• sempelklutser600800.jpg
    sempelklutser600800.jpg
    67,3 KB · Bekeken: 112
My god, it's full of stars! :D.

Om even terug te gaan van hardware naar software: Ableton Live heeft Impulse en Simpler. Geweldig, kan het gewoon niet anders beschrijven. Simpler is supersimpel; je sleept gewoon een blok audio uit een andere track in Simpler, en je kunt 't gelijk als sample bespelen. Het wordt erg interessant als je dan niet een gewoon instrument pakt, maar een loop of nog gaver, een reverb tail.

http://theheartcore.com/music/olivesound.mp3 is niks anders als een reverb tail met LFO over de amp. Ik wil graag weten hoe 'ie het origineel heeft opgeknapt (in Olive - You're not alone - zie eventueel Youtube).

Het kan zo'n groot verschil maken als de manier waarop je samples neemt makkeiljker wordt; zowel in wat je gaat samplen als hoe je er mee gaat experimenteren :).

ik sample vooral van plaat, en soms van tv....(als ik echt domme samples nodig heb). Nu knip en plak ik het vaak helemaal onherkenbaar aan gort,
maar is er dan nog steeds een manier om te zien waar die sample vandaan komt?, wil echt niet aangeklaagt worden, maar ook niet betalen voor een onherkenbaar stukje.

Ik vind dat je gewoon moet samplen wat je wil samplen.
Daarmee bedoel ik dat je niet hoeft te letten op wie je misschien aan gaat klagen en dat je daarom -in compromis- "creatief" bent. Want dan flabbert er een klote track uit omdat je niet hebt kunnen doen wat je eigenlijk wilde.

Let wel; als het goed is heb je zelf bepaalde normen en waarden en ga je niet bekende-al-goede nummers samplen die op zichzelf al geniaal genoeg zijn en waar je waarsch. zelf weinig aan toe kunt voegen, tenzij je er echt iets beters van kunt maken.

Handig voorbeeldje: Dick Dale - Miseryloo (DE Pulp Fiction soundtrack) gesampled en onbewerkt in hun track overgenomen door de Black Eyed Peas. Dat vind ik dus een voorbeeld van slecht samplen.

Dusja wanneer je toch zoiets wilt samplen, doe je dat meer voor jezelf lijkt me.

Origineel geplaatst door dj_bomber
Het gaat in principe gewoon om zoveel mogelijk polyfonie dus op den eerste plaats begint men met het bouwen van een sempelklutser....... :D :dubbel:

Ik ben al aardig op weg hoor :D

6s703m.jpg

de gasten die het al wat langer doen die willen vooral vaak oudere samplers hebben en dan vooral voor de rauwe sound die ze gewend zijn.

Ik ben het met inofaith eens,
je moet niet iets samplen wat iedereen al kent of dat uit een bekend nummer komt.
kan wel maar chop dan in stukjes en puzzel wat
kijk ook eerst of het niet al vaak is gesampled

Ook ben ik er niet zo fan van als nummers uit de 80s worden gesampled met veel electro invloeden of hiphop achtig klinken al origineel.
dat typische 80s geluid kun je niet echt veel meer aan toevoegen omdat het vaak al een dikke 808 gebruikt of synthy klinkt.
drums samplen van 80s platen is wel vet trouwens maar dat is gewoon hoe ik het doe

Origineel geplaatst door MB Beatz
de gasten die het al wat langer doen die willen vooral vaak oudere samplers hebben en dan vooral voor de rauwe sound die ze gewend zijn.

Ik ben het met inofaith eens,
je moet niet iets samplen wat iedereen al kent of dat uit een bekend nummer komt.
kan wel maar chop dan in stukjes en puzzel wat
kijk ook eerst of het niet al vaak is gesampled

Ook ben ik er niet zo fan van als nummers uit de 80s worden gesampled met veel electro invloeden of hiphop achtig klinken al origineel.
dat typische 80s geluid kun je niet echt veel meer aan toevoegen omdat het vaak al een dikke 808 gebruikt of synthy klinkt.
drums samplen van 80s platen is wel vet trouwens maar dat is gewoon hoe ik het doe

Jep,

en ja oude samplers. Ik heb m'n MPC ook gekocht vanwege sound hoor, ook al issie 16bit 44.1kHz. Je samplet er dingen in rechtstreeks van je platenspeler via [warme]mixer in je sampler.
En dat bewerk je niet of weinig zoals je vaak op een computer wel gaat liggen pielen, die sound hou je.
Bit- of Samplerates omlaag gooien om die MPC60-sound te krijgen zie k ook zitten, dat deed k op de computer wel eens; dat klonk goed, maar voelde nep.

Idd, vette drumbreaks zoeken in jazz/funk/soul plaatjes. Het vinden ervan alleen is al vet, en dan lekker gaan opknippen.

Even vraagje; zijn er veel mensen die bij een MPC ook standaard een syntje hebben staan om bijv. bass geluiden aan te dikken etc.? En sample je dat, of laat je dat door je MPC spelen en verwerk je t in een multitrack mix?

welke hoort niet in het rijtje thuis? Ik zie een vreemde eend in de bijt!!!

Attachments

• 6s703m[1].jpg
    6s703m[1].jpg
    90,4 KB · Bekeken: 113
Back