Effecten in de Yamaha 01V

Vanessa

Ingeburgerd
Wie heeft er een beetje verstand van de effecten die in de Yamaha 01V zitten.

mijn vraag: is het mogelijk om op verschillende faders 2 effecten te zetten of ben je gedwongen
om de 2 effecten voor álle faders te gebruiken?

Wie kan mij dat even uitleggen?

Bedankt

De effecten op de 01v heb je in de smaken Insert en Send. De Insert-effecten zijn de equalizers en compressors, de Send-effecten zijn reverb, delay, chorus etc.

Ik neem aan dat je de Send-effecten bedoelt. Per kanaal kun je regelen hoeveel van het "droge" signaal naar (bijv) de reverb wordt gestuurd. Dit wordt voordat het de reverb in gaat eerst gemixt, en dan weer bij het uitgaande signaal toegevoegd.

Het antwoord zou dus zijn: nee, je kunt niet 2 effecten verschillend instellen per kanaal. De effect-units zijn afgeleid van de REV-500, en voor de 01v zou dat dus betekenen dat je 32 van zo'n dingen nodig zou hebben, en dat zou behoorlijk prijzig worden.

Wat je wel kunt doen als je een ADAT-expansion hebt is de eerste 8 kanalen allemaal als mono in je computer jagen (als je audio-interface ADAT heeft); een sequencer heeft zo'n begrenzing niet omdat dat van de kracht van je computer afhangt, en per spoor kun je er (in Cubase dan, even als voorbeeld) vrolijk een stuk of 8 inserts op mikken.

okay, helemaal duidelijk.

Heb er ook een ADAT in en had al gedacht om het zo te doen, maar begreep niet helemaal uit de handleiding
of het nu wel of niet kon. Ik dacht eigenlijk dat ik een soort van fader-preset moest maken en dan opslaan ..

Maar goed, ik weet nu dat dit niet mogelijk is.

Bedankt.

Je kunt ook kanalen afzonderlijk of anders bussen naar omni outs of adat sturen en daar FX overheen gooien. (Maar dat had je al gezegd)
Interne effecten over bussen gaat niet (zover ik me kan herinneren).

Back