waar komt dit vandaan?

Dr. Drips

in de zaal
Hallo,

Dit geluid ben ik op zoek naar.
Ik heb het ooit van een synth afgehaald maar weet niet meer welke.

ik moet dit geluid (of soortgelijk) hebben voor meer modulatie mogelijkheden.

Mijn vraag: Wie weet waar dit geluid uitkomt (preset?)
of hoe je een soortgelijk geluid kan maken.
Ik heb tot m'n beschikking: MS2000, Novation KS synth, Nord rack, Virus B, juno 1, MS20.

Attachments

• rave.wav
    200,3 KB · Bekeken: 103
Re: waar komt dit vandaan?

Origineel geplaatst door Dr. Drips
Hallo,

Dit geluid ben ik op zoek naar.
Ik heb het ooit van een synth afgehaald maar weet niet meer welke.

ik moet dit geluid (of soortgelijk) hebben voor meer modulatie mogelijkheden.

Mijn vraag: Wie weet waar dit geluid uitkomt (preset?)
of hoe je een soortgelijk geluid kan maken.
Ik heb tot m'n beschikking: MS2000, Novation KS synth, Nord rack, Virus B, juno 1, MS20.

Ik zie een micro q te koop staan in je sig, was dat mischiende bak niet waar je dit hebt uitgehaald?

Je kunt hem sowieso samplen van E-dancer-Grab the beat ;) .

Het lijkt mij op een zeer gematigde hoover met wat extra filtering.
Origineel komt deze hoover-sound uit de Roland Alpha Juno. Je kunt zulke gematigde hoover ook nog gemakkelijk uit elke ander synth halen.

Pak 2 oscilatoren (het liefst 3) en kies voor elk een zaagtand.
En nu de oscilatoren onderling detunen. Probeer een oscilator een octaaf lager te laten klinken voor meer body.
Het detunen doet het meeste met de sound. Unison werkt ook, maar belangrijk is dat je deze ook een detune kan geven zoals bijvoorbeeld op de access virus.

Je kan op een oscilator i.p.v. de zaagtand ook kiezen voor PWM. Dat kan ook lekker klinken. Gewoon een LFO toewijzen voor het moduleren van de Pulsewidth. Stem de snelheid van de LFO zo af dat het lekker klinkt. Gewoon een beetje proberen.

Dus lekker tweaken met deze basisinstellingen en je komt zeker in de buurt. Er kan echt niks stuk ;-)

Have fun!

En als je er echt niet uit komt, Misschien laat ik je mijn Alpha Juno of Virus wel samplen.

Origineel geplaatst door ed.diction
Het lijkt mij op een zeer gematigde hoover met wat extra filtering.
Origineel komt deze hoover-sound uit de Roland Alpha Juno. Je kunt zulke gematigde hoover ook nog gemakkelijk uit elke ander synth halen.

Pak 2 oscilatoren (het liefst 3) en kies voor elk een zaagtand.
En nu de oscilatoren onderling detunen. Probeer een oscilator een octaaf lager te laten klinken voor meer body.
Het detunen doet het meeste met de sound. Unison werkt ook, maar belangrijk is dat je deze ook een detune kan geven zoals bijvoorbeeld op de access virus.

Je kan op een oscilator i.p.v. de zaagtand ook kiezen voor PWM. Dat kan ook lekker klinken. Gewoon een LFO toewijzen voor het moduleren van de Pulsewidth. Stem de snelheid van de LFO zo af dat het lekker klinkt. Gewoon een beetje proberen.

Dus lekker tweaken met deze basisinstellingen en je komt zeker in de buurt. Er kan echt niks stuk ;-)

Have fun!

En als je er echt niet uit komt, Misschien laat ik je mijn Alpha Juno of Virus wel samplen.

Hallo,

Bedankt voor je uitleg, Ik hoorde al dat het zaagtandjes waren, maar het is net of er steeds iets mist in mijn her-scheppingen.
niet in body ofzo, maar met dat rauw ondertoontje, net of dat echt karakteristiek van een soort distorion of is ofzo.
maar het kan ook een PWM golf zijn inderdaad, dus daar ga ik nog even mee kloten.

Bedankt voor de tip.

na 2 jaar opnieuw met dit nummer bezig dus weer op zoek.
heb nu de Korg Radias en Novation X station.

ik krijg zeker soortgelijke geluiden eruit maar niets heeft de impact en scherpheid van bovenstaande sample.

alle hulp is welkom.

Het lijkt me toch echt een Juno soundje......ik zit m nu te beluisteren in winamp en speel daar s met de EQ......het lijkt erop dat er ook ergens een portamento in een bepaald freq gebied zit...kan het ook mis hebben natuurlijk...

2 osc, zaagtandjes. Detunen, flanger en reberb erover. Dan moet het lukken.
Volgens mij is dit wel te doen met de ms2000, maar die staat hier nog niet aangesloten ...

Edit: ik zie nu pas dat er al een soortgelijk antwoord is gegeven, oeps ...
Die pwm is iid ook gebruikelijk bij dit soort dingen, mits aanwezig op je synth.

Dat extra hoge snirpje wat erin zit heeft denk ik iets met de opname/sampling te maken.
Het is denk ik na te bootsen door er een bitchrusher overheen te gooien.
Vooral aan het einde als hij uitsterft is dat goed te horen.

wat ik me afvraag, hoe kan het dat je er 26 maanden over doet en nog steeds geen resultaat hebt. dan had ik het zelf allang opgegeven :eureka:
heb je wel voldoende geprobeerd?ik begrijp niet dat het met een radias of xstation niet lukt. en doe er anders wat distortion overheen.

Geloof me, ik heb echt heel veel geprobeerd.
ik kom ook zeker in de buurt, en de detune zaagtandjes zijn zeker weten het basis geluid.

unison is geen optie om het zo vet te krijgen, daar wordt het te 'trancy(gladjes)' van.

ik ben nu aan het experimenteren met een ringmod op een osc.
dit brengt wel wat rauwer geluid op, maar die impact blijft uit.

Niel: je zou wel eens gelijk kunnen hebben, deze sample kan nog wel eens uit mijn amiga tijd komen (8bit sampler) weer maar eens proberen morgen. die flanger had ik ingesteld, was het niet helemaal, chorus wel, weer meer aanwijzingen dat ie uit een alpha juno komt.

mocht iemand een softsynth zo kunnen instellen o.i.d. ik hoor het heel graag.

Ik heb nog een idee, omdat ik iets tegenkwam in een plaat hier, waarin een alpha juno zit.

Dat fluttertje is eventueel ook na te doen door noise (osc) toe te voegen en daar een snelle lfo op een filter aan toe te wijzen. Dan ontstaat er ook zo'n grovere sound.

Ik ben even bezig geweest met me radias maar ik kom niet verder als dit

ik heb ook de waveform bekeken en der zitten van die kleine piekjes in aleen kreeg ik die er niet in mischien geeft dat wel het karakstieke geluid aand de sample

Attachments

• wannaberavegeluidje.wav
    172,1 KB · Bekeken: 103
Ik ben even bezig geweest met me radias maar ik kom niet verder als dit

ik heb ook de waveform bekeken en der zitten van die kleine piekjes in aleen kreeg ik die er niet in mischien geeft dat wel het karakstieke geluid aand de sample

jeetje, goed gelukt inderdaad.
alleen heb je volgens mij een blokgolf gebruikt bij een osc, hij klinkt een beetje tuby.
maar dat scherpe bovengeluid heb ik er nog niet zo mooi uitgekregen.
zou je die patch kunnen posten? dan kan ik ook nog even verder tweaken met deze versie.

Volgens mij is het oorspronkelijke sampletje met een MS20 gemaakt. Dus kan dat ook met een MS2000 en een Radius. Dat sheuren/breken van het geluid is als een van de oscillators kompleet LFO eroverheen heeft staan terwijl de anderen geen LFO erover heeft. Of het is met PWM gedaan, zoals Niel suggereert. Als je er ook die ruis er modulerend bij doet, krijg je dat het zo'n beetje gaat vervormen.

aha! nu wat dist en dan zijn we er 8) wat voor synthje was dat bronswerk?
Yamaha FS1R, met de eerste de beste preset 'Teck Hook'.

Hij lijkt er sterk op, maar deze is in stereo (delay), het origineel is in mono en heeft zo'n wazig galmpje op het eind. De originele toonhoogte ligt trouwens tussen een D# en E, misschien dan toch een MS20 die niet helemaal goed gestemd was?

Back