Waarom een Moog Minimoog?

Yoonchi

Synth Dork
Ik vraag me de laatste tijd af wat zo speciaal aan een Moog Minimoog is. Behalve dat het best een mooie kast is(ik begin steeds meer die houten kasten van Moog en SCI mooier en mooier te vinden, had er een hekel aan vroeger) en er een typisch attack in het geluid zit.

Ik heb de laatste dagen de geluidsamples op de Alien Project Moog Minimoog site zitten beluisteren. Leuk dat je al deze geluidjes kunt maken. Het enige geluid dat ik echt goed vind is het geluid als laatste sample op Sound 3.
De rest is aardig maar dat kan ook allemaal met een 'magere' Crumar Bit One.

Dus ik wil graag wat reacties van Moog Minimoog bezitters horen.
Wat mis ik als ik geen Minimoog heb?
Niet zeggen dat ik nooit een Minimoog in het echt gehoord heb. Want ik heb in 1978 meen ik Earth, Wind & Fire live eentje horen gebruiken. En de Jan Hammer platen ken ik ook wel.

Re: Waarom een Moog Minimoog?

Origineel geplaatst door Yoonchi
ik heb in 1978 meen ik Earth, Wind & Fire live eentje horen gebruiken. En de Jan Hammer platen ken ik ook wel.

tja, dan weet je toch alles wel wat er te weten valt, over de minimoog.

Het enige geluid dat ik echt goed vind is het geluid als laatste sample op Sound 3.
De rest is aardig maar dat kan ook allemaal met een 'magere' Crumar Bit One.
Je geeft hier eigenlijk zelf het antwoord al. M.a.w. jij mist er niet veel aan.

Het is gewoon het hele klankkarakter wat de mini speciaal maakt. Net zoals alle synth een eigen karakter hebben waar je van houd of niet.

Vaak vindt ik het niet eens de geluiden die je er uiteindelijk uithaalt wat het fijne werken van een synth bepaalt, maar meer hoe het geluid veranderd als je aan een knopje draait. Er is niets irritanter dan dat als je aan een knopje draait en je denkt 'noop dat is het niet', ander knopje dan maar 'noop, ook niet'.

Re: Re: Waarom een Moog Minimoog?

Re: Re: Waarom een Moog Minimoog?

Origineel geplaatst door Leo
:dubbel:

Ik ken geen enkele andere synth die zo diep en wollig, fuzzy en zwevend klinkt. En bovenal hij speelt gewoon lekker dat keyboard is alsof je boter bespeeld. De minimoog is magisch...bespeel er eens eentje in een winkel ofzo en je zult het merken.

Die mp3's op die pagina die je daar post zijn misschien niet echt representabel aangezien het alleen maar losse geluidjes zijn...MAAR ALS JE DIE OOK UIT EEN BIT ONE KAN HALEN DAN BEN JE EEN HELE GROTE JONGEN :D (en koop ik morgen 30 bit ones)

Origineel geplaatst door Yoonchi
ik heb in 1978 meen ik Earth, Wind & Fire live eentje horen gebruiken. En de Jan Hammer platen ken ik ook wel.

:dubbel: :dubbel: :dubbel:

Ik ga binnenkort de Creamware Minimax aanschaffen, de moduleversie van de Minimoog. Ik heb in het verleden al eens een SE1X gehad, ook een module van de Minimoog. Was heel erg onder de indruk van het geluid. Ken het geluid goed van de albums van Klaus Schulze en Rick Wakeman, daar wordt veelvuldig de Minimoog gebruikt.

Phochos:D

Origineel geplaatst door smackos
en koop ik morgen 30 bit ones)

je kan ook 1 bit30 kopen. scheelt ruimte.

Ik ken geen enkele andere synth die zo diep en wollig, fuzzy en zwevend klinkt.

De TAURUS 1 die gaat het aller diepst. Heb gisteren een kenton socket kit in laten zetten damm die blaast echt de mini weg.

Origineel geplaatst door Catscan
De TAURUS 1 die gaat het aller diepst. Heb gisteren een kenton socket kit in laten zetten damm die blaast echt de mini weg.

oh oh oh....wat klinkt die Taurus diep...Ik heb ook nog nooit een synth in mijn bezit gehad die zo romig dikke bassen kan maken...Hij blaft gewoon...

Origineel geplaatst door demian
Ok.. Laat mij eens een blaffende Taurus horen.. :{

even op de postbode wachten dan...:)

Volgens mij kun je het goed vergelijken met een klassieke auto: auto's van vandaag de dag zijn op het gebied van techniek en performance een stuk beter, maar zo'n oude auto heeft z'n charme en specifieke 'handelswijze'. De Minimoog heeft z'n eigen klankkarakter maar dat valt in de huidige muziekstromingen allemaal niet meer zo op in de eindmix met al die effecten en compressors enzo. En er zijn voldoende alternatieven die het origineel goed benaderen. Volgens mij heeft het dus meer met nostalgie te maken: zo'n mooie oude bak, gemaakt door niemand minder dan Bob Moog en de allereerste seriegeproduceerde synth ooit (wat ik ervan heb begrepen).

Origineel geplaatst door Pinquin
Volgens mij kun je het goed vergelijken met een klassieke auto: auto's van vandaag de dag zijn op het gebied van techniek en performance een stuk beter, maar zo'n oude auto heeft z'n charme en specifieke 'handelswijze'. De Minimoog heeft z'n eigen klankkarakter maar dat valt in de huidige muziekstromingen allemaal niet meer zo op in de eindmix met al die effecten en compressors enzo. En er zijn voldoende alternatieven die het origineel goed benaderen. Volgens mij heeft het dus meer met nostalgie te maken: zo'n mooie oude bak, gemaakt door niemand minder dan Bob Moog en de allereerste seriegeproduceerde synth ooit (wat ik ervan heb begrepen).

Maar zo'n moog werkt wel veel sneller om de goeie sound te krijgen voor dat je al die effecten nodig hebt....

Qua bas jawel maar verder is die Taurus best wel beperkt qua wat het kan toch...only basssssss geen romige leads, fluitjes en wooooooings.

Over de Taurus gesproken weet iemand wat die Elka basspedals zijn die hier in het forum te koop staan? Ik kan daar geen info over vinden.

Ik ga binnenkort de Creamware Minimax aanschaffen, de moduleversie van de Minimoog. Ik heb in het verleden al eens een SE1X gehad, ook een module van de Minimoog.

Cool!

Origineel geplaatst door Catscan

een collega van me heeft er eentje en wat ik van hem begreep is dat ie regelmatig ontstemt is.

De taurus is toch ook eigenlijk een Rogue zonder toetsen?

Kan je voor de prijs van een nieuwe minimoog (zo'n kleine € 2.500,-) niet zelf een (uitgebreidere) Dot.com modulair samenstellen?

Qua bas jawel maar verder is die Taurus best wel beperkt qua wat het kan toch...only basssssss geen romige leads, fluitjes en wooooooings.

Over de Taurus gesproken weet iemand wat die Elka basspedals zijn die hier in het forum te koop staan? Ik kan daar geen info over vinden.

Cool!

Leads zijn wel te doen...en fluiten...geen probleem....hij heeft weinig modulatie opties, het is eigenlijk een Minimoog met pedalen en weinig controllers....Je kan er een arena als de Holleeder Music Hall mee laten shaken...Er zit een bizar laag in dat ding...ik heb dat nog nergens anders uit gehoord..Ik heb er 2 gehad...De Taurus MK2 is een Rougue op een standaard..

Origineel geplaatst door Pinquin

Als je niet met een minimoog heb gewerkt kan je echt niet oordelen, zo muziekaal Een andromeda bv moet je eerst van alles instellen tot dat je een klein beetje een leuke bassline hebt, maar bij een mini is al een enkele puls of saw al mega muziekaal en direct bruikbaar.
En met een a6 en een dikken compressor van 3 rooie red je het nog steeds niet.
Daarin tegen is een a6 breder inzetbaar.

No offence maar ga niet zeggen dat de mensen het toch niet horen op de dans vloer ik. Dat vind ik altijd echt dom gelul.
.............kijk dan de mensen dansen toch??!?!?!?! op een ruft van suger lee hooker dansen ze nog....

zo ff een frustratie:)

Vaag eigenlijk die mini is echt 1 van de simpelste synth ooit gemaakt. En niemand kan een synth van 35 jaar oud na maken:) op vallend.

Als je niet met een minimoog heb gewerkt kan je echt niet oordelen, zo muziekaal Een andromeda bv moet je eerst van alles instellen tot dat je een klein beetje een leuke bassline hebt, maar bij een mini is al een enkele puls of saw al mega muziekaal en direct bruikbaar.
En met een a6 en een dikken compressor van 3 rooie red je het nog steeds niet.
Daarin tegen is een a6 breder inzetbaar.

Yups yups yups! Daar sluit ik mij bij aan.

No offence maar ga niet zeggen dat de mensen het toch niet horen op de dans vloer ik. Dat vind ik altijd echt dom gelul.
.............kijk dan de mensen dansen toch??!?!?!?! op een ruft van suger lee hooker dansen ze nog....

zo ff een frustratie

Vaag eigenlijk die mini is echt 1 van de simpelste synth ooit gemaakt. En niemand kan een synth van 35 jaar oud na maken op vallend.

En daarbij ook!

Back