Waarom een Moog Minimoog?

Origineel geplaatst door Kassen
Yah. Of je er een Moog voor nodig hebt weet ik niet zo maar als je zo gaat rederneren ben je rap op weg naar lege vloeren.

Ik heb nog nooit een grafisch kunstenaar horen zeggen "ach, dat ziet toch niemand" maar in de muziek is het schering en inslag.

Waar in godesnaam doe je het voor als je denkt dat je publiek het niet hoort vraag ik me dan af, maar ja....

Ja en nee zou ik hier zeggen, heel veel mensen luisteren inmiddels via mp3 formaat, wat op zich niet slecht is maar wat verre van goed is. Het verschil met en goede 44.1/16bit opname is behoorlijk, en dan heb ik het nog niet over
Superaudio cd of een 96/24 nit opname. De maatlat ligt wat lager op dit moment dan 20 jaar terug (vreems als je er over nadenkt). Dus die vetste en diepste bassen zijn wel wat minder via de huidige maatstaf.
Neemt niet weg dat je nog steeds alstijd voor de beste klank en opnames kwaliteit moet gaan vind ik.

Origineel geplaatst door Leo
dat herken ik.
dan liever een mooie source ;)

Yep ik zit op de mijne tewachten met een Linntronics midi interface, ik ben benieuwd.
Maar een Prodigy is ook heel lekker, of de nieuwe Fatty :-)

Origineel geplaatst door Grooveron
Yep ik zit op de mijne tewachten met een Linntronics midi interface, ik ben benieuwd.

had ik gezien, gelukkig weer eens een source voor een normale prijs.

Origineel geplaatst door Leo
had ik gezien, gelukkig weer eens een source voor een normale prijs.

vond ik ook .

Yah. Of je er een Moog voor nodig hebt weet ik niet zo maar als je zo gaat rederneren ben je rap op weg naar lege vloeren.

Kort door de bocht gezien kun je zonder Moog dus geen volle zalen trekken....dan vraag ik me af of mensen voor de Moog komen of voor de artiest in kwestie..

Gewoon dikke bullshit natuurlijk..er zijn uiteraard mensen die kijken naar wat voor gear je hebt (net als wij Nerds) maar het overgrote deel heeft nog nooit van (Mini) Moog gehoord laat staan dat die dus flippen als ze nu een Creamware Minimax horen of bijv.een echte Mini.

Een sourcemoog staat nog altijd wel op mijn verlanglijstje na de goeie verhalen die ik er over heb gehoord 8~ . Daar zit ook een arpeggiator in toch enzo?

Origineel geplaatst door Kevin
Kort door de bocht gezien kun je zonder Moog dus geen volle zalen trekken....

dat zou wel eens kunnen kloppen. ik heb namelijk wel een moog en trek altijd lege zalen.

de source heeft inderdaad een leuke arpeggiator, die gaat lopen volgens het ingetoetste patroon als je de eerst ingedrukte toets voor de tweede keer indrukt. (dus je begint met en lage c en drukt nog wat toetsen in en op het moment dat je de lage c weer indrukt is je arpeggio compleet volgens de source.) sequencer is ook aardig en als j er een minimoog bij hebt, kan je via de s-trig en cv uit van de source ook de mini aansturen (dus ook de sequencer en arpeggio.)

Origineel geplaatst door Kevin
Kort door de bocht gezien kun je zonder Moog dus geen volle zalen trekken....dan vraag ik me af of mensen voor de Moog komen of voor de artiest in kwestie..

Gewoon dikke bullshit natuurlijk..er zijn uiteraard mensen die kijken naar wat voor gear je hebt (net als wij Nerds) maar het overgrote deel heeft nog nooit van (Mini) Moog gehoord laat staan dat die dus flippen als ze nu een Creamware Minimax horen of bijv.een echte Mini.

Dat is het punt niet... Het punt is dat vaak verkondigd wordt dat het in de mix allemaal weinig meer uitmaakt of je nou een Mini gebruikt of een cloon, of bijvoorbeeld een 808 of iets met 808-achtige samples. En dat het publiek het verschil al helemaal niet hoort (dat het voor hen allemaal hetzelfde is). Maar dat zou dus onzin zijn; net zoals een schilder die dingen maar weglaat omdat het publiek het toch niet zou zijn.

Ik weet niet of dat waar is. Maar er kan wel een heel subtiel verschil zitten tussen 'net wel' en 'net niet': twee platen kunnen ontzettend gelijkend zijn, maar de ene heeft het 'net wel' en de andere 'net niet', zonder dat je het verschil echt kunt definiëren. En dat zou dan kunnen komen doordat de ene plaat zonder dat het echt opvalt toch wel nét die lekkere swing heeft van een 808, of dat op de betere plaat de bas nét wel elk noot perfect 'staat' doordat-ie uit een Minimoog komt. Heel subtiel, maar het kan net genoeg zijn voor de 'feel'.

Het spitst zich nu heel erg op dance / clubmuziek, en als het daarom gaat denk ik dat de meeste producties vandaag de dag echt niet meer worden gemaakt met een Minimoog. In de eerste helft van de jaren negentig werd ie nog volop gebruikt maar vandaag de dag is het absoluut niet meer noodzakelijk. Voor de prijs van een Minimoog kun je tegenwoordig heel veel ander moois kopen.
Ehh, gewoon accepteren dat het een klassieker is die leuk speelgoed is voor liefhebbers maar in de productiestudio niet zo'n grote rol meer speelt 8o). Neemt niet weg dat de mini als instrument een prachtig apparaat is en vele harten heeft gestolen :luv:

Origineel geplaatst door Grooveron
Maar een Prodigy is ook heel lekker, of de nieuwe Fatty :-)

Ik heb nog zitten denken om op die auction te bieden.
Mooie deal Ron!

Er is nergens meer een patent op bij Moog.
Het enigste wat Robert Moog ooit heeft laten vastleggen dmv een patent is de transistorladder vcf.
Deze is ontstaan in de moog 904a vcf en steeds verder ontwikkeld minimoog,micro,multi,memory,voyager.
De vco's zijn nooit beschermd door een patent.
De dikste moog vco's (901) klonken ownijs dik omdat ze op een lage voltage draaide in verhouding tot de mini en latere moog modular vco's.
Maar het is voornamelijk inderdaad de vco's punchy adsr en transistorladder vcf wat de magie geeft.
Een dotcom heeft trouwens geen moer met een moog modular of minimoog qua geluid te maken.
De vco's halen het absoluut niet in geluid en de punch van de envelopes ben ik ook niet zeker van.
De vco's zijn gewoon een ontwerp gebaseerd op een publicatie uit het electronotes magazine.
Dat wil overigens niet zeggen dat het slecht is.
En dat een minimoog niet meer een studio instrument is dat is echt klink klare onzin.
Je kan zo een bak echt niet vervangen met een Studio Electronics machine :)

Ik heb nog nooit een grafisch kunstenaar horen zeggen "ach, dat ziet toch niemand" maar in de muziek is het schering en inslag.

Waar in godesnaam doe je het voor als je denkt dat je publiek het niet hoort vraag ik me dan af, maar ja....

:halleluja

Dat me denken aan een anekdote die ik ook een keer ergens hoorde.

Een bepaald schilderij van (mondriaan geloof ik) hing op z'n kop en niemand die het merkte.
Toen de beste man toevallig zelf langskwam en het om liet keren.

Origineel geplaatst door fuse
Dat me denken aan een anekdote die ik ook een keer ergens hoorde.

Een bepaald schilderij van (mondriaan geloof ik) hing op z'n kop en niemand die het merkte.
Toen de beste man toevallig zelf langskwam en het om liet keren.

Maar toen hij wegging draaiden ze het weer terug, maar dat vertellen ze er niet bij.. ;)

Ow ja, anders moesten ze zeker al die prentkaarten,boeken ed herdrukken.
Mensen zijn gewoon goedgelovig.

Zeker ook degenen die weinig talent hebben en met zo'n minimoog ineens denken dat ze het kunnnen maken. (Toch maar eens ebay afstruinen :W )

Origineel geplaatst door mono-poly
Ik heb nog zitten denken om op die auction te bieden.
Mooie deal Ron!

klopt en ik zocht al heel lang een source.

Origineel geplaatst door mono-poly
Ja ik wil ook een Source tussen mijn modulars :)

ik heb hem regelmatig gehoord bij een collega en het is echt een hele lekkere synth.
vooral live wil ik hem gaan gebruiken

Back