Waarom een Moog Minimoog?

... en toevallig heb ik in het verleden regelmatig achter een minimoog gezeten. En daarnaast nog vele andere analoge synths. Maar we leven niet meer in de seventies, de mogelijkheden vandaag de dag zijn een stuk uitgebreider. Muziekaliteit zit niet in een machine, dat haal je uit jezelf. Dat een synth daarbij inspirerend kan werken lijkt me wel duidelijk, maar dat geldt voor alle synth's en niet alleen die ene Moog.....
Het valt me wel op die defensieve reacties, vast die-hard analogies.... ;)

Origineel geplaatst door smackos
Dus een mk2 komt niet in de buurt van een mk1 neem ik aan dan?

De Taurus MK1 is een compleet ander instrument dan de MK2...De Taurus MK1 zit in dezelfde club als de mini/memory/ModularMoog....De MK2 is een omgebouwde Rogue....
Het geluid van een taurus 1 knetterd..ik weet niet hoe ze het hebben gedaan maar het geluid komt er met zoveel druk uit...Hij is beroemd geworden door progressive rockbands in de "golden age of stadium rock"...Je kan een stadion laten schudden met de waves die uit de taurus MK1 komen...wat een bak....

Origineel geplaatst door Catscan
Als je niet met een minimoog heb gewerkt kan je echt niet oordelen, zo muziekaal Een andromeda bv moet je eerst van alles instellen tot dat je een klein beetje een leuke bassline hebt, maar bij een mini is al een enkele puls of saw al mega muziekaal en direct bruikbaar.
En met een a6 en een dikken compressor van 3 rooie red je het nog steeds niet.
Daarin tegen is een a6 breder inzetbaar.

No offence maar ga niet zeggen dat de mensen het toch niet horen op de dans vloer ik. Dat vind ik altijd echt dom gelul.
.............kijk dan de mensen dansen toch??!?!?!?! op een ruft van suger lee hooker dansen ze nog....

zo ff een frustratie:)

Vaag eigenlijk die mini is echt 1 van de simpelste synth ooit gemaakt. En niemand kan een synth van 35 jaar oud na maken:) op vallend.

mee eens...er komt wat mij betreft een puur muzikaal geluid uit de Mini...wat voor stijl je ook produceert...

Origineel geplaatst door Pinquin
... en toevallig heb ik in het verleden regelmatig achter een minimoog gezeten. En daarnaast nog vele andere analoge synths. Maar we leven niet meer in de seventies, de mogelijkheden vandaag de dag zijn een stuk uitgebreider. Muziekaliteit zit niet in een machine, dat haal je uit jezelf. Dat een synth daarbij inspirerend kan werken lijkt me wel duidelijk, maar dat geldt voor alle synth's en niet alleen die ene Moog.....
Het valt me wel op die defensieve reacties, vast die-hard analogies.... ;)

Het is gewoon waar, ik kan dat beamen.

muziekaler als in lekker geluid maken maakt niet uit hoe de knoppen staan. ik heb zelf een a6 en over 1 week een se1x kijken welke sneller inzetbaar is... stiekum weet ik het al.....

a6 ben je knoppen draaien en draaien en dan nee dan is het nog net niet. ik heb eens een demo gekregen van iemand en ik kan als voorbeeld 1 ding zeggen 1 arp2600 blaast alles gewoon weg met zijn enige stem zonder al die effect!!!!
woehoe!

Origineel geplaatst door sms303
Kan je voor de prijs van een nieuwe minimoog (zo'n kleine € 2.500,-) niet zelf een (uitgebreidere) Dot.com modulair samenstellen?

valt dit onder de categorie domme vragen of past het niet in dit topic?

en nee ik heb nog nooit met een minimoog gewerkt! zal dus ook niet weten waar ik het over heb.

Origineel geplaatst door Alex Omega
Het is gewoon waar, ik kan dat beamen.

muziekaler als in lekker geluid maken maakt niet uit hoe de knoppen staan. ik heb zelf een a6 en over 1 week een se1x kijken welke sneller inzetbaar is... stiekum weet ik het al.....

a6 ben je knoppen draaien en draaien en dan nee dan is het nog net niet. ik heb eens een demo gekregen van iemand en ik kan als voorbeeld 1 ding zeggen 1 arp2600 blaast alles gewoon weg met zijn enige stem zonder al die effect!!!!
woehoe!

Zoals deze???

Attachments

• img_4329.jpg
    img_4329.jpg
    181,7 KB · Bekeken: 132
Ik zou persoonlijk liever een Arp of een Yamaha uit de hogere regionen van de CS-reeks willen hebben dan een MiniMoog. Maar ik zou een Mini niet de deur uitschoppen, bepaald niet....

de Minimoog klinkt kut....

(maar kut is lekker)

whe he :)

Als je niet met een minimoog heb gewerkt kan je echt niet oordelen, zo muziekaal
Ik heb een andere mening: resultaat geldt. Een Minimoog is een mooi kastje. Zeker voor de tijd waarin hij werd geintroduceerd. Het was misschien een van de eerste synths waarmee je op tournee muziek mee kon maken.
Tegenwoordig kun je heel veel synths gebruiken voor hetzelfde doel. En zijn er ook vele synths waarmee je hetzelfde doel bereikt.

No offence maar ga niet zeggen dat de mensen het toch niet horen op de dans vloer ik. Dat vind ik altijd echt dom gelul.
:) Meeste mensen op de dansvloer weten niet eens wat een Minimoog is. Laat staan welk geluid van een Minimoog afkomstig is.

Vaag eigenlijk die mini is echt 1 van de simpelste synth ooit gemaakt. En niemand kan een synth van 35 jaar oud na maken:) op vallend.
Is nu misschien een van de simpelste synths, maar toendertijd was het een totaal nieuwe techniek. Waarom denk je dat er nog steeds een patent op de oscillator en filter van Moog zit?

Alles bij elkaar speelt, nu ik ook die thread van de Atari lees, de nostalgie een rol. Ik heb dat ook bijvoorbeeld met mijn eerste synth(K4). Je kent dat ding door en door, je weet wat de beperkingen zijn en je kunt binnen 2 minuten het geluid uit halen wat je in gedachte hebt.

Origineel geplaatst door Yoonchi
Ik heb een andere mening: resultaat geldt.

resultaat is niet alleen hetgene dat een ander ervan vindt.
het kan ook het gevoel zijn dat je beleeft als je met zo'n ding bezig bent.

zal ik het muzikale aspect maar op me nemen .. een mini is zo goed in het laag omdat alle tonen gewoon heel dik klinken en daardoor heb je meer resonerende tonen in het laag dan de meeste synths .. de meeste hebben misschien 3 tonen die mooie resoneren maar een basgitaar kan ze overeen veel groter bereik laten resoneren ... netzoals een mini dat doet !

luister maar naar back 2 life van soul 2 soul .. 4 basstonen dacht ik maar alle tonen staan als een huis en dat hoor je bij de meeste synths echt niet .. bij goekope basgitarentrouwens ook niet

en dan heb ik nog niet over de andere dingen die ie kan ..

en ja over taurussen heb ik ook zeer goede verhalen gehoord !

Bob Moog zei zelf dat het aan de ruis in de vco's, het fout ontworpen, maar daardoor muzikale filter en aan de snelle aanzet lag. Ik ben het daarmee eens, maar tel daar het drukkende laag, de simpele bediening en het prettig bespeelbare toetsenbord bij op (behalve de mijne; die heeft nieuwe toetscontactrubbers nodig) en je hebt een klassieker. De kracht zit hem ook in de beperkingen. Ik had de Andromeda al voor de Minimoog, maar die kan toch niet aan het geluid tippen.
Ik dacht vroeger ook dat het allemaal gelul was van een stel freaks, maar alle cliche's over de Minimoog zijn (voor mij) waar en met alle excuses om er geen aan te schaffen houd je jezelf voor de gek of beter ontneem je je de kans op een topinstrument. Nee, deze gaat nooit meer weg...

Vooral de snelle envelopes en het filter maken de Mini de mini. Daarnaast klinkt geen enkele mini hetzelfde; bij de voyager is dat verschil kleiner maar schijnbaar wél aanwezig. Bij de oude mini's kan het verschil enorm zijn. Deze verschillen uiten zich vooral in het karakter van de sound en de mogelijkheid om het bakkie al dan niet te stemmen. De minimoog was tevens één van de eerste pogingen om een modulair systeem compact en transporteerbaar te maken. Dat in combinatie met het geluid maakt dat in de jaren 70 en begin 80 vrijwel iedere zichzelf respecterende band minstens 1 mini op het podium had staan. Het geluid is voor velen van ons onmiskenbaar en het bezit van een mini linkt ons op een magische wijze terug naar de jaren 70 en 80.

Zelden een synth geweest die zo veel discussie en mening heeft los gemaakt...

Origineel geplaatst door dione

(maar kut is lekker)

ligt aan het jaartal :-)
Ik heb inmiddels 5 mini's in mijn leven gehad en ja ze klinken fantastisch als bas en lead synth.

Maar ze blijven me toch echt teduur om tehouden.

Yah. Of je er een Moog voor nodig hebt weet ik niet zo maar als je zo gaat rederneren ben je rap op weg naar lege vloeren.

Ik heb nog nooit een grafisch kunstenaar horen zeggen "ach, dat ziet toch niemand" maar in de muziek is het schering en inslag.

Waar in godesnaam doe je het voor als je denkt dat je publiek het niet hoort vraag ik me dan af, maar ja....

Origineel geplaatst door Grooveron
Maar ze blijven me toch echt te duur om tehouden.

dat herken ik.
dan liever een mooie source ;)

Back