Waarom lagere toonhoogte bij filter env?

Origineel geplaatst door GeitenBreijer

Kan je nog eens kijken hoe je hem geprogrammeerd had Alex?
Als je filter namelijk wel dieper dan de grondtoon ging en je de noten lang had aangehouden is het wel vreemd en kan ik wel eens onglijk hebben :)

ik zal eens kijken of ik het kan reproduceren.

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Wat heb je nu voor sample gepost? De bovenstaande maar dan gefilterd?
Als ik het filter klinkt het toch anders!

Maar vergeet paar dingen niet: Het geldt niet alleen voor de basistoon maar ook voor alle harmonische boventonen. En pitchverschillen zijn bij lage tonen moeilijker te horen dan bij hogere tonen.
ja de bovenstaande, ik heb hem spectraal bekeken & zag geen veranderingen in pitch, de grondtoon bleef mooi op zn plaats.

Ik denk dat het fenomeen de auditieve versie van "optisch bedrog" is :)
Zou het niet kunnen dat ons oor het spectrum van menselijke stem als referentie neemt & de verandering van de verhouding in boventonen tussen de 1000 & 5000hz de perceptie van het laag verward ?

de theorie van GeitenBreijer klinkt ook wel reeël

Origineel geplaatst door JazzMann
ja de bovenstaande, ik heb hem spectraal bekeken & zag geen veranderingen in pitch, de grondtoon bleef mooi op zn plaats.

Ik denk dat het fenomeen de auditieve versie van "optisch bedrog" is :)
Zou het niet kunnen dat ons oor het spectrum van menselijke stem als referentie neemt & de verandering van de verhouding in boventonen tussen de 1000 & 5000hz de perceptie van het laag verward ?

de theorie van GeitenBreijer klinkt ook wel reeël
Mn laatste post op de vorige pagina heb je nog gezien btw want voor die specifieke sample kan een verklaring zijn :)
Waarom ik denk dat het geen auditief bedrog is, is omdat ik merkte dat er met all-pass filters ook een verschil te horen is en daarbij is alleen fase gemoeid en geen filtering.

Hierbij nog een stukje wave dat laat zien dat er duidelijk fase verschuiving optreedt.
Linkerkanaal is de originele sinus, rechterkanaal is dezelfde sinus met een 12db/oct lp filter, met daarachter een compressor om de wave uit te vergroten, het filter maakt het signaal natuurlijk zwakker zodra de cutoff lager wordt dan de basisgolf.

Te zien is dat de fase verschuift van 0 graden tot ca 180 graden. (2*90 graden voor elke 2*6db/oct)
Er is dus een kort moment waarbij ons oor een lagere frequentie waarneemt dan de originele sinus.

In dit voorbeeld is dat niet te horen nu, maar meer ter illustratie wat er gebeurt.
Het wordt duidelijker hoorbaar bij een 24 db filter, maar dan kan een compressor de gefilterde wave niet meer genoeg uitvergroten

Attachments

• phaseverschuiving.wav
    80,5 KB · Bekeken: 90
is er nou al onomstotelijk bewezen wat die verlaging van de toonhoogte veroorzaakt??

een fase verschil van 180 graden verlaagt toch alleen het volume?

me oren houden me toch niet voor de gek???

bliepbliep

Origineel geplaatst door bliepbliep

een fase verschil van 180 graden verlaagt toch alleen het volume?
Je oren houden je niet voor de gek nee :)

De faseverschuiving veroorzaakt een vertraging.
Als de verschuiving en dus de vertraging constant is dan hoor je geen toon hoogte verschil.

Maar als de verschuiving / vertraging in korte tijd verandert, dan heb je dus minder golven per seconde, en is dus toonghoogte verschil.

hee ik heb niet meer gekeken naar dat soundje....

misschien stond het filter offset wel vrij hoog als ik er nu aan terug denk.
ik zal het wel nog een keer doen vanavond.

Back