Waaruit bestaat een degelijke basis setup om degelijke muziek te maken/op te nemen?

Korille

Nieuwkomer
Waaruit bestaat een degelijke basis setup om degelijke muziek te maken/op te nemen?

Kan iemand me vertellen in eenvoudige taal wat je werkelijk nodig hebt wanneer je een degelijke opname wil maken. M.a.w, wat is de basis setup die kwaliteit vereist ? Ik beschik momenteel over het volgende:

- Desktop compac presario 6510BE (met gewone line in en line out audio port en een 6 tal usb poorten)

-Fl studio 5

-Magix deluxe studio 3

-roland XP 80

-een gewone philips microfoon

-een gewone stereo installatie van philips

Wat moet daar nog bijkomen of wat mis ik nog. Het genre muziek dat ik wil maken is vooral elektronische muziek. Deep House, new age, Chill out, enz.

Kan iemand me helpen, want ik geraak er niet uit?

Ik zou persoonlijk investeren in een audio interface met microfoon pre-amps.

Dan kun je vocalen opnemen en ook fruityloops en andere audioapplicaties wat beter gebruiken i.v.m. vaak lagere latencies en minder cpu verbruik. Dit hoeft nog niets eens zoveel te kosten.

M-audio maar ook andere fabrikanten hebben voldoende oplossingen hiervoor. Een midi interface kan handig zijn om je XP80 mee aan te sluiten en te gebruiken als masterkeyboard.

Er moet natuurlijk niets bijkomen....maar er kan van alles......

Het enige dat ik nog kan bedenken is een fatsoenlijke geluidskaart met midi-aansluiting of een aparte midi-interface. Verder heb je alles al om een "degelijke" opname te maken. 't Is misschien zinvol om te kijken naar een geluidskaart die gebundeld wordt met een uitgeklede versie van cubase of live.

En niemand heeft nog "fatsoenlijke monitorspeakers" gezegd?

Dan bij deze ;).

Audio interface - mee eens. Zeker nodig. Maar je hebt er weinig aan als het spul waar je op afluistert niet geschikt is (en een gewone stereo, omdat die het geluid kleurt en opleukt is eigenlijk niet geschikt).

Zoals al gezegd: op zich kun je goed zat vooruit. Alleen, voor betere opnamekwaliteit is zijn er betere geluidskaarten (gericht op muziekproductie i.p.v. gaming), voor beter afmixen zijn er monitorspeakers (recht geluid i.p.v. dat gekleurde hifi-geluid) en het lijkt me dat voor jouw genre je beter af bent met een VA-synth dan met een XP-80.

Maar van de andere kant, als je dat eenmaal allemaal hebt: voor nóg betere opnamekwaliteit zijn er ook nóg betere geluidskaarten, en er zijn ook nóg betere boxen, en voor dat ene specifieke geluid dat zo gaaf zo zijn is eigenlijk die-en-die-synth toch wel het meest geschikt. En dan heb je misschien weer een mengpaneel nodig, enzovoorts enzovoorts enzovoorts.

Als het voor jou werkt, dan werkt het! Uitbreiden wordt pas echt nodig als je last krijgt van bepaalde beperkingen in je setup...

uitbreiden gebeurt bij mij eigenlijk als ik last krijg van gear honger :D

Maar inderdaad, monitor speakers zijn fijn en een beter geluids kaartje helpt ook heel erg veel.In de loop van de tijd kan je eens kijken of het de moeite waar is wat professionelere software te gebruiken. En als je veel met dit MIC doet is een dure mic ook een goede aanvulling denk ik.

En als je eenmaal verslaafd bent aan muziek maken komt vanzelf de behoefte voor een mixer, effect apparaten, meer synths, meer effecten enzovoort :W

Bedankt iedereen voor de info. Dus k ga op zoek naar een goeie geluidskaart, een betere versterking en misschien wel een mengpaneel.

Zijn er suggesties wat versterkers betreft en mengpanelen. Hoe zit dat met digitale mixers? Zijn die aan te raden als je over een pc beschikt? Wat zijn de voordelen daarvan?

Origineel geplaatst door Hazes
een geluidskaart die gebundeld wordt met een uitgeklede versie van cubase of live.

Bedoel je een geluidskaart die je bij aankoop van cubase er bij krijgt of? Ik ken eigenlijk niks van cubase om eerlijk te zeggen; alhoewel ik er veel van gehoord heb en weet dat er heel wat mensen met werken.

Omgekeerd, bij sommige audiokaarten krijg je een lichte versie van cubase erbij. Maar je hoeft niet om te switchen, als fruityloops voor je werkt gewoon blijven gebruiken.

Met een mixer kan je nog even wachten aangezien je nog niet veel external gear hebt.
Een goede audiokaart is toch wel een vereiste, ja. En boxen natuurlk.

Als mixer wordt je waarschijnlijk een behringer aangeraden. Veel voor weinig enz. Maar ik zou eens kijken naar een tweedehands Soundcraft. De Spirit Folio SX lijkt me een goede.

Back