Renoise mooi en Ableton lelijk

Fokov

Stamgast
overleden lid
Hallo allemaal,

Twee dingen:

1: irritatie, irritatie. Ik werd vandaag heel agressief, want in Ableton wilde ik een vette technobeat maken en dat lukte niet. Vuig dus. Het leverde, al met al, behoorlijk wat agressie op. Met deuren slaan, met dingen gooien, dat soort werk.

Vooral de kick kreeg ik niet lekker. Het lijkt wel alsof ie niet strak kan worden zonder hem te veel hoog te geven; of hij is dof, of hij is te scherp qua attack.

Toen dacht ik: laat ik eens in Renoise gaan werken, misschien lukt het daar wel mee. Dat ging een stuk beter, en het viel me toen op dat Renoise eigenlijk een veel mooier geluid heeft dan Ableton. Ableton maakt alles heel erg modderig en wollig. En daardoor verliest het helderheid en punch. Dat viel me op toen ik de sound van beide programma's vergeleek.

Weet iemand hoe dit zit? Vinden jullie dit ook? Is het helemaal niet waar en moet ik mijn oren laten nakijken? Of weet iemand hoe ik een vette kick krijg in Ableton?

2: Kan je renoise aan ableton rewiren zoals dat kan met reason->ableton? Of is er een andere manier om ze gelijk te laten lopen?

---

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ga nu weer wat dingen kapotgooien om mijn agressie eruit te gooien.

Groet

Rewire is een specifieke Propellerheads-term. Renoise zou je als VST moeten openen in Ableton als dat uberhaupt zou gaan. Wat audio betreft; iedere (audio)-sequencer heeft een andere summing engine. Bij het neerzetten van de kicks - stond Warp of Stretch (of hoe 't dan ook heet) ook helemaal uit? Zelfs bij kleine correcties kan dat verschil maken.

Re: Renoise mooi en Ableton lelijk

Origineel geplaatst door Fokov
Of weet iemand hoe ik een vette kick krijg in Ableton?

waarom open je niet een nieuw topic "hoe maak ik een vette kick in Ableton?" ;) :D

Vertrouw op je eigen oren Fokov, dan ga je toch gewoon lekker met renoise werken.
4

Als je met audiotracks gaat werken met meerdere geluiden en dat weer in ableton gebruikt, zal je sound minder achteruit gaan.

Gewoon beats maken in renoise, dit bouncen naar een audiotrack, en daar weer in ableton verder mee sequencen.

Komt me bekend voor. Als ik tracks render met Ableton klinken ze ook doffer dan wanneer ik ze gewoon afspeel. Alleen die interface van renoise, daar kwam ik niet doorheen.
Kun je ableton rewiren in een andere sequencer zodat je van die audioengine gebruik maakt?

Origineel geplaatst door Jena_mu6
Hier is al langere tijd discussie over op het ableton forum.

Ableton beweert dat er geen audio degradatie zou moeten zijn..........

Volgens mij klinkt versie 4 beter dan 5

versie 4 klinkt inderdaad beter dan versie 5...
bovendien is versie 5 zwaarder voor je pc dan versie 4, wat heel leuk is als je zelfde set nu plots toch begint te flippen...
wie denkt dat er geen audio-degradatie op zit, zit er dik naast!

hoe testen:
1) eenzelfde geluid via de ableton-mastertrack (1/2) laten naar 'buiten' lopen, en dan eens vergelijken met dat geluid dat (in ableton gerout) naar een externe uitgang gaat (3/4)
Ik kwam er na een tijdje plukkegek van, van die cut mastertrack!
Renderen lijkt wel goed te gaan, het is maar 'live' dat ie wat minder gaat...
Daarom laat ik nu mijn bassen en beats via 3/4 naar buitenlopen, en dat klinkt veel zwaarder hier..
> Dus de mastertrack degradeert, behalve bij het renderen.

2) nog steeds hetzelfde geluid... eerst weer gewoon via mastertrack (1/2) en nu eens vergelijken met dit: hetzelfde geluid 'to sends only' routen, de send op 0 db zetten, en dan luisteren naar wat er in je mastertrack terechtkomt uit de returntrack
> De sends en returns degraderen, tenzij je die returntrack nog eens zichzelf laat senden naar zichzelf. Enkel wanneer ik die ook op O db klinkt het bijna even luid/goed.
(let wel op, bij meer dan O db krijg je feedback)

3) Nog steeds gezelfde geluid, ditmaal op track 1, nogmaals op track 2...
op track 2 zet je nu een phase-inverter...wat blijkt, niet alle geluid is weg
:stupid
> degradatie in processing

4) Combinaties van de send/return opstelling met een phase-inverter
> Degradatie

Inderdaad dus, ableton beweert dat er geen ZOU MOETEN zijn =(
Ableton probeert zodanig veel in ƩƩn te zijn, dat het begint te sucken hier en daar...
Daarom noemt het Live en niet Sequence :biertje:

als je alleen een kick hebt lopen zou je echt geen verschil moeten horen, of het is in volume..en die verschillen tussen summing-engines dat is ook al heel discutabel of dat uberhaupt hoorbaar is..

maargoed, back to topic: wat gebruikte je in live en wat in renoise om de kick te maken? een sample? welke sampleplayers? een drumsynth? zo ja, welke?

Olaf

Als je met geluidsbestanden werkt en niet wil strechen, is het belalngrijk om "warp" uit te zetten. Dan klinkt alles een stuk beter.

Stond het aan of uit toen je de kiks maakte?

of kies de correcte warpmode voor het type geluid dat je wil, kan ook schelen...

wat je ook kan doen: je tracks die je dubbel zo vet wil: gewoonweg verdubbelen,
veel livers doen het (jammergenoeg) zo
drie basstracks, drie beattracks, enz...zo heb je 3 vette geluiden en je pc is op

Volgens mij heeft het ook te maken met 'fade', dat automatisch aan staat in Ableton als je een sample neerplant. Dat fade het geluid in, dus mist de attack van de kick net. Toen ik dat uitzette, klonk het wel een stuk beter.

Maar toch heb ik nog steeds veel moeite om de kick vet te krijgen...

Speedy J. heeft ook zijn laatste album "loudboxer" helemaal gemixed in ableton.
Dus het is wel mogelijk.
Ik kan me wel voorstellen als je gewoon niet weet hoe het programma werkt, dat het niet doet wat je wilt.

Daar is geen j. paap voor nodig om iemand te overtuigen, Ableton heeft zichzelf al lang en breed bewezen.
Wat mij betreft de beste sequencer tot op heden en tja als je er idd niet mee om kan gaan gewoon iets anders gebruiken. Genoeg alternatieven lijkt me.

als je bv impulse gebruikt voor je drumsamples moet je wel ff kijken hoe je decay en trigger mode enzo ingesteld staat..en ook het volume aldaar...

dus als ik het goed begrijp: als je vst,s of samples over de master track van ableton gooit krijg je geen eerlijk geluid, maar als je de vsts en samples over externe outs gooit of naar sends en die externe outs geeft (zolang het maar niet op de master eruit gaat) dan omzeil je het ?

Voor de duidelijkheid:

Het ging om een losse sample, gewoon als audio gebruikt. Dus niet in impulse of simpler of whatever.

Warp stond uit, maar fade stond aan. En ik denk dat dat laatste de crux is. Dan fade ie hem in in en dat gaat ten koste van de attack en dus punch/helderheid.

Maar verder goed om te horen wat hier allemaal gezegd wordt! Dus met renderen klinkt het sowieso beter? Wel iets om te onthouden, want vaak neem ik een track op via wavelab door hem gewoon af te spelen. Dan pakt ie nl de midi dingen (hardware) ook mee, anders is dat zo'n gekloot. Maar blijkbaar kan ik dat dus beter anders doen...

Maar voor de duidelijkheid:

Over Ableton niets dan goeds wat betreft werkwijze etcetera. uiteindelijk, echter, moet je wel blijven opletten hoe het allemaal moet gaan klinken en wat je er allemaal aan kan doen. Ik wordt de laatste tijd wel gek van het afmixen enzo. Ben helemaal niet meer met het creatieve aspect bezig maar alleen hoe je iets ' zo vet mogelijk' kan laten klinken. Zowel de individuele geludien als de gehele mix. Dat bevat natuurlijk ook wel een creatief element, maar toch... Het arrangement enzo verlies ik een beetje uit het oog.

Maar goed, da's weer een heel andere discussie.

Back