Ik ga me er zeker niet serieus aan wagen!
De patches zelf klinken allemaal te verschillend:
Patch 1 klinkt alsof er een lichte overdrive op staat, patch 2 lijkt me niet echt droog.
Patch 3 kenmerkt zich door een hele korte decay met halve sustain op de vca.
Patch 5 klinkt niet als alleen een standaard zaag.
Maar wat mij betreft is dat eerder te wijten aan verschil in programming/patch zelf, dan dat het daadwerkelijke een verschil tussen VST en VA is.
Welk verschil moeten we nu horen: dat de ene patch vetter of "analoger" klinkt dan de ander? Of dat er verschil is tussen DA converters etc?
Als het om dat laatste gaat vind ik een mp3 niet genoeg als testmateriaal, en vind ik dat je een vst ook niet over een analoge mixer moet sturen bijvoorbeeld, en dat alle patches exact gelijk qua programming moet zijn: dus echt zelfde sqr of zaag als basisgolf en dezelfde ADSR waarden etc> Verder is het dan ook wenselijk dat de VA's direct worden openomen via de soundcard zonder tussen komst van een mixer die kleurt. En dat we de VST's bouncen in plaats van afspelen via een eventueel kleurende soundcard en mixer.
Ikzelf ben van mening dat het bij een dergelijke test voor mij onmogelijk is te horen wat een VA is en wat een VST. Ik kan me niet voorstellen dat de DA's van tegenwoordig trouwens zo slecht zijn dat je die er zo uit kan pikken. Dat er tussen de engines verschil zit in bijvoorbeeld DSP programming is duidelijk, maar dat vind ik er los van staan.
Maar op zich wil ik gewoon random mee gokken :
1 VST
2 VA
3 VST
4 VST
5 VA