Blinde test VST/Hardware !

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
het daadwerkelijke een verschil tussen VST en VA is.

De manier van opnemen is anders.
De ene kan je renderen, de ander neem je via een kabel op, waardoor er een hoger ruissginaal meekomt.

De discussie hardware/software heeft natuurlijk geen betrekking op 2 verschillende digitale synthengines, daarom vind ik deze test maar bullshit.

We hebben ook echt overal dezelfde instellingen gebruikt voor zover mogelijk, maar dat de een z'n saw lichtjes verschillend is van de ander kunnen wij niks aan doen... Er zitten NERGENS effecten op, geen analoge mixer tussen, enveloppes zo goed als identiek,... etc

WIE DE TEST(S) NOG WIL DOEN GELIEVE NIET ONDER DEZE LIJN TE LEZEN !!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En ik wil deze test absoluut niet als HET referentiepunt nemen, maar ik zou niet weten hoe ik het anders moet doen? Ik bedoel, je hoort het verschil in onderlinge klankkarakters bij een zo neutraal mogelijke patch, en ik wou gewoon wel eens weten welk klankkarakter bestempeld wordt als VST en welk als VA HW omdat de VA hardwarelobby toch nog steeds een hoop zeer kwalitatieve VST's als mager bestempeld, ook al is de techniek eigenlijk hetzelfde (software aangestuurd door hardware). Dus misschien is het nu net zo eerlijk als ik even de uitslag van beide test post, ik doe het in spoiler tags zodat toekomstige lezers ook nog kunnen meedoen :)

Uitslag Test 1:

1: Limplug Albino 2
2: rgcAudio pentagon I
3: Korg Polysix VST
4: reFX JunoX²

Uitslag Test 2:

1: Limplug Albino 2
2: DiscoDSP Discovery 2 (Nord Rack 2X kloon)
3: Korg Polysix VST
4: rgcAudio pentagon I
5: Novation V-station

Laatst gewijzigd:
gooi er dan ook een hardware bak tussen zou ik zeggen... Vind het zo een beetje een idiote test eerlijk gezegd..

Origineel geplaatst door Division
Ik bedoel, je hoort het verschil in onderlinge klankkarakters bij een zo neutraal mogelijke patch
Zou dat niet meer met de manier van DSP programeren te maken kunnen hebben ipv met het verschil tussen hardware software?

Dit soort tests zijn niet te doen door alleen "identieke" synth A/B/C etc geluiden te vergelijken. Ikzelf kan pas een oordeel vellen als ik door alle presets heen loop, hun klankkarakter beluister, zelf ga editen etc. Dan pas ontstaat een beeld hoe een bepaalde hard/soft synth uit de verf komt. En hoe meer synths je onder handen hebt gehad, hoe duidelijker het wordt waar de sterke en zwakke punten liggen van een bepaald type synth.

Origineel geplaatst door Dj Ruffryder
gooi er dan ook een hardware bak tussen zou ik zeggen... Vind het zo een beetje een idiote test eerlijk gezegd..

Het is dus een strikvraag, poosje geleden deed iemand hetzelfde met reverbs :)
En zo zijn er weer heel wat zeurpuntjes uitgesloten, want alles is gewoon binnen cubase gerenderd... geen ruis, geen mixer, geen ADDA,...

denk dat er 3 groepen geluid zijn vst en va , rompler geluid en analoog:)
die geluiden vallen in groep 1

Origineel geplaatst door bronswerk
Dit soort tests zijn niet te doen door alleen "identieke" synth A/B/C etc geluiden te vergelijken. Ikzelf kan pas een oordeel vellen als ik door alle presets heen loop, hun klankkarakter beluister, zelf ga editen etc. Dan pas ontstaat een beeld hoe een bepaalde hard/soft synth uit de verf komt. En hoe meer synths je onder handen hebt gehad, hoe duidelijker het wordt waar de sterke en zwakke punten liggen van een bepaald type synth.

Maar iedereen spreek elkaar een beetje tegen? Ik wou gewoon initiatief nemen met een vriend en laten zien dat de karakteristieken echt wel niet hoeven te onderdoen aan VA, maar achteraf blijkt het wat minder makkelijk want de ene wil een test met een uniforme sound, de andere wil de patches per synth doorlopen,...

Niets op tegen hoor, maar als initiatiefnemer is het erg moeilijk om zoiets te maken waar iedereen mee akkoord kan gaan, hoop dat jullie dit begrijpen en me nou niet gaan afzeiken voor kut-tester ofzo :D Maar ik bedank iedereen voor deelname, en ik hoop stiekem wel dat de mensen met het meeste geroep ook misschien ooit zoiets willen maken, volgens hun eigen normen van een goede test ;)

Zou dat niet meer met de manier van DSP programeren te maken kunnen hebben ipv met het verschil tussen hardware software?

Ja inderdaad, maar ook DAT en vooral DAT draagt bij aan het verschil in klank! :)
Het verschil tussen HW en software is natuurlijk vooral wat je graag zelf het leukst vind werken,
maar ik wil enkel aantonen dat een moderne VA en een moderne VST echt geen wereld van verschil qua klank en karakter maken, in tegensteling tot wat ik nog veel rondom me hoor roepen.

De topictitel is misschien wat dubieus, maar verzin maar eens iets korts dat de aandacht trekt, kom je ongeveer op deze straat uit :P

Weer een argument dat het niet gaat om de sound van de VA vs VST, maar om de programming :D

Origineel geplaatst door Division
maar ik wil enkel aantonen dat een moderne VA en een moderne VST echt geen wereld van verschil qua klank en karakter maken, in tegensteling tot wat ik nog veel rondom me hoor roepen.
dat toon je hier niet mee aan imo

Weer een argument dat het niet gaat om de sound van de VA vs VST, maar om de programming :D

Inderdaad :)
Edit: algoritme-programming dacht ik dat je bedoelde 8D

Laatst gewijzigd:
Eens!

En vaak, zoals MattSecond al aangaf, gaat het erom wat je er daarna mee doet, en zou het dus meer met manier van postprocessen te maken kunnen hebben als mensen vinden dat een VA vetter klinkt.

Tja, hoe dan volgens jou wel? :)
Ik wil echt niet zeuren of eigenwijs overkomen, maar roepen is makkelijkst :) wat is volgens jou dan een goede test? Zoals ik al zei is het echt niet gemakkelijk zoiets te organiseren zonder tegenstanders te hebben, en ik wil je ook niet vragen het "maar zelf te gaan proberen", maar hoe kan je nou iets maken waar iedereen mee akkoord is?

Een weekje met het SF in een studio met vele soorten synths waar men naan hartelust mee kan experimenteren zou natuurlijk het leukst zijn, maar helaas :P

Origineel geplaatst door Arv
HA! Wanneer kunnen Dione en ik onze prijs in ontvangst nemen?

Ga maar even naar je bakker en zeg hem "de code is 88gg2b" en hij zal dan weten dat hij jou een grote winnaarstaart mag geven :D

Sorry, maar dat is slechts de helft van het verhaal. De basis van zo'n sound is altijd het "geluidsopwekkende" (leuk woord) gedeelte, en het zou hierin moeten wezen waarin de verschillende fabrikanten zich zouden moeten onderscheiden. Maar probeer maar eens een stukje hardware electronica (analoge osc's etc) te vangen in programmacode. Sommigen komen in de buurt, andere slaan totaal de plank mis.

Eens!

En vaak, zoals MattSecond al aangaf, gaat het erom wat je er daarna mee doet, en zou het dus meer met manier van postprocessen te maken kunnen hebben als mensen vinden dat een VA vetter klinkt.

Dus eigenlijk wil je stellen dat er gewoon geen enkele test goed genoeg is, maar dat het erom gaat wat je met je sounds in je muziek doet en hoe je ze bewerkt me effecten? Daar zou ik het direct mee eens zijn! Maar dan vraag ik me wel nog af... waar komen die vooroordelen dan nog vanaf? :) Waarom hoor ik nog heel vaak mensen roepen dat VST lang niet zo goed is als VA? :)

Ik bedoel, ik kan stukjes tracks gaan posten van producers waarvan ik weet dat ze enkel met VST werken, en dan mensen laten raden welke synth het is om zo te laten zien dat de meesten een HW synth gaan raden :) Maar dan krijg ik bijv. verwijten naar mn hoofd geslingerd ivm de genres, en de kwaliteit van het mp3tje, etc. Dan kom ik weer op m'n vaak herhaalde stelling; je kan gewoon geen test maken en die in het publiek gooien zonder dat er mensen niet mee akkoord zijn. En ik respecteer deze mening gelijk elke andere hoor ;)

Sorry, maar dat is slechts de helft van het verhaal. De basis van zo'n sound is altijd het "geluidsopwekkende" (leuk woord) gedeelte, en het zou hierin moeten wezen waarin de verschillende fabrikanten zich zouden moeten onderscheiden. Maar probeer maar eens een stukje hardware electronica (analoge osc's etc) te vangen in programmacode. Sommigen komen in de buurt, andere slaan totaal de plank mis.
Weer dus keuze van DSP programming die je aanstaat of niet lijkt me!
Zeker niet verschil tussen VA en VST.

@Division:
Met zo'n test als deze krijg je tegenstanders al helemaal niet aan jou kant denk ik, je moet wel een echte test doen. Maar dan nog, ik vind het persoonlijk onzin.... Dus wat dat betreft geef ik je gelijk een echte test is eigenlijk niet te doen. :)

Natuurlijk, het IS eigenlijk onzin want VST en VA HW berusten puur op hetzelfde principe!
Je werkt ook met door programmeurs geschreven DSP's maar bij een HW VA zit er gewoon een kistje rondom en loop het op een eigen DSP ipv native. Maar zoals ik al zei blijft er geroepen worden dan de VA's toch 'echter' klinken. Iedereen die een beetje serieuzer betrokken is met synthsizers en VST zou anders moeten weten.

Maar je kan natuurlijk deze mensen met dat vooroordeel laten rondlopen, of je probeert het tij te keren, ik zeg voorzichtig "probeert", en misschien kan ik zo enkelen wakker schudden, maar de mensen die weten hoe de work in de steel zit willen niet geschud worden en gaan mijn poging natuurlijk bekritiseren, waar niets mis mee is hoor! Maar wat doe je als je in een muziekzaak ofzo een typje tegenkomt die met beide voeten op de grond zijn vooroordeel blijft beweren? (ik heb het over het algemene vooroordeel, niet de synth op zich want pak nou Vanguard is geen match voor een Virus TI oid, maar synths al korg legacy en albino zijn imo van groot kaliber qua klank). Je zou hem dan gewoon in zn waarde laten en hem voor het gemak "gelijk" geven, wetend dat hij er ooit zal achterkomen, maar hoe komt hij erachter? Door ermee geconfronteerd te worden, nietwaar? En daar wou ik nou net mijn steentje aan bijdragen...

Of het gelukt is weet ik niet, maar je kan niet zeggen dat ik niets deed :D

Back