Welke problemen + hoe oplossen Tijdens je liveset

SpaceAgent202

Sinds 2001
zomaar een beetje losstaande vraag hoor.
maar Stoppen jullie je sequencer weleens tijdens een live set?

Als in, om iets weer gelijk te laten lopen of weet ik t.:)

Ik bedoel, als nou de rest van je setupje aan 1 sequencer/tijdklok hangt, mpc, rs7000 weet ik t, en je duwt op stop, dan staat alles stil.

Hoe gaan jullie daar mee om ?

Eeeeh.......we gaan er gewoon een eind aan breien en beginnen dan met het volgend nummer alsof er niks gebeurt is....:confused::D

Mijn Rs7000 heeft een knop waarmee alles trug naar het begin van de huidige sequence schiet.....die doet volgens mij hetzelfde als de "Play from start" knop op een mpc.

Als je deze knop indrukt wordt de hele midi setup gereset en start alles dus opnieuw in sync. Je moet dit een beetje goed timen want je hoort het natuurlijk wel maar dit is wel ideaal in een live situatie.

Een kwestie van een goede delay pakken en dan op stop rammen als soort van climax.. Of op wat synths opeens je Release van je ADSR super lang zetten.. dan piept en zeurt het wat door en dan merk je er niets van. :)

Ik heb de MSQ-700 ook wel eens daarvoor gebruikt. Die kun je syncen aan een midi signaal. Dan op stop drukken.. en dan stopt alles achter de MSQ-700.. bijvoorbeeld via een midi2sync je 303 (en dan ff patternbank switchen) en dan weer op de eerste van de maat op START drukken.

msq700.jpg

mpc heeft ook zo'n functie, maar werkt alleen als de seq gestopt is. natuurlijk wel belangrijk om eea in de juiste timing te doen, maar ik heb zo het idee dat 1 seqje niet helemaal genoeg is :)?

een time based delay over het totaal zetten, of alleen de beat. Zodat het lekker klotst en pigpongt in de maat. Vol opengooien, sequencer stoppen, delay laten uitklinken of lekker live nog ff een flinke sweep geven omhoog of omlaag in de tijd (zo elimineer je meteen alle tijdsproblemen/gelijkloopproblemen in de set), en dan de sequencer er weer in knallen.

Ook mooi is een hele holle reverb over de laatste kick van je beat. zo langmogelijk laten doorgalmen, sequencer onderttussen stoppen, en een loopje instarten (mogelijk zonder een keiharde kick, want je reverb staat nog helemaal open...) en dan de reverb weer een beetje wegdraaien. en langzaam weer inmixen.

een enkele keer moet ik dat doen, maximaal 2 keer per set ofzo. maar meestal niet.

dan stop ik de mpc aan het einde van een maat, zet dan nog even snel een dalay of een onwijze galm aan
en na 1 maat start ik hem weer en draai de delay / galm dicht.
als het goed is loopt de tr-808 dan weer strak mee.

Wat ook kan werken, indien echt alles stopt: (goede timing wel gewenst!!)

Zorg dat er een simpele sampler in je setup zit. Eventueel gewoon los, met wat delay/reverb erachter. Spraaksamples met vage teksten uit films/natuur/straatopnames doen het heel goed als vage break...

Op stop drukken, in de maat door tellen tot de volgende maat en een sample triggeren. op het moment dat deze erinzit, valt als het goed is de hele tijdslijn weg uit je set, en kan je vanaf dat moment gewoon de sampler even laten blaten... Je kunt dit zo lang/kort maken als je zelf wilt.
De fx (vooral reverbs) zorgen ervoor dat het niet ineens erg leeg klinkt, en je kunt dan op elk willekeurig moment weer de sequence starten.

M'n SU700 moet elke keer opnieuw ge-synced worden, nadat er een nieuw "volume" is ingeladen (volume bij de SU700 zijn 1 of meerdere "songs") Dus elke keer snel de midi weer op extern zetten op de SU700 (word niet onthouden dus moet ELKE keer opnieuw ingesteld worden) en dan gewoon meetellen, en op |< drukken (dus terug naar begin pattern, zonder op stop of op play te drukken) dit werkt zo voor als de Electribe SX master is, maar ook bij de RS7000, RM1X, enz..

Ik doe dit dus vrij regelmatig tijdens een live set, denk minimaal 5 keer, elke keer als de SU700 weer iets nieuws in moet laden in ieder geval...

Das een goeie syntax.. Ik probeer het ook zo te doen. Wel jammer dat ie dat syncen niet onthoud. Wat ook kan (ik gebruik hem samen met een RS7000) is gewoon niet syncen maar wel dezelfde BPM nemen, als het goed is ratelt (als je goed kunt timen!) het gezellig in sync door.

Wat ik wel is wens is een functie waarbij een midi-gesyncde sequencer gestopt kan worden, en na een tijdje bij START weer bij de eerstvolgende maat mee synced.. Snap je?

R

heb zelf 2 seqjes, eentje voor melodieen (maq) en eentje voor drums (mpc).

kan kiezen welke de synch master is, waarbij de maq het prettigst werkt. nadeel hiervan is dat de maq geen start commando heeft. alleen stop + continue, kortom het is niet te regelen dat ie vanaf het begin van een sequencelijntje start met behulp van de knoppen op het apparaatje zelf. voordeel is weer dat je drums van de andere seq kunt stoppen en resetten terwijl je melodielijntjes doorlopen.

enige wat ik dus mis is het start-van-begin commando op de maq. wat is het technische verschil tussen start en continue waardoor ik niet voor elkaar krijg wat ik hierboven als nadeel beschrijf?

Origineel geplaatst door Roel

enige wat ik dus mis is het start-van-begin commando op de maq. wat is het technische verschil tussen start en continue waardoor ik niet voor elkaar krijg wat ik hierboven als nadeel beschrijf?

De SysEx code::
DMStable1.gif

Start en Continue hebben ieder een eigen code, kan je niet een macro maken, die SysEx code 0xFA uitstuurt?
Of ff vogelen en Song Position er in verwerken, dat ie terug springt naar maat 0:00??

Tis maar een idee, ik weet niet of de software die je gebruikt correct reageert op deze comando's..

Origineel geplaatst door Arv
Das een goeie syntax.. Ik probeer het ook zo te doen. Wel jammer dat ie dat syncen niet onthoud. Wat ook kan (ik gebruik hem samen met een RS7000) is gewoon niet syncen maar wel dezelfde BPM nemen, als het goed is ratelt (als je goed kunt timen!) het gezellig in sync door.

Wat ik wel is wens is een functie waarbij een midi-gesyncde sequencer gestopt kan worden, en na een tijdje bij START weer bij de eerstvolgende maat mee synced.. Snap je?

R

Als je goed timed komt het inderdaad helemaal goed, tijdens het jammen thuis, neem ik het niet zo nou en toen kwam ik er achter, vreemd toch dat de DX200 dit niet heeft en de AN200 wel... maar goed..

Ow ik bedoel dus, als je ze wel sync'ed, en strak timed wanneer je op START drukt.. als je ze niet midi-synced, zou het natuurlijk ook goed moeten gaan, maar dat heb ik live in ieder geval nog niet durven uitproberen, vind het toch wel fijn zo, het systeem van 1 master met een bergje slaafjes er onder, van twee of meer bazen worden die slaven ook niet blij..

Origineel geplaatst door Syntax Terror
vind het toch wel fijn zo, het systeem van 1 master met een bergje slaafjes er onder, van twee of meer bazen worden die slaven ook niet blij..

Hehehe, het gaat best. Als ze van elkaar maar niet weten dat ze beide baas zijn! :D

Origineel geplaatst door Syntax Terror
De SysEx code::
Tis maar een idee, ik weet niet of de software die je gebruikt correct reageert op deze comando's..

moet eens kijken of ik dat in de MAQ-Stop/Continue-knop kan programmeren dan? verder gebruik ik geen software. :)

moet eens kijken of ik dat in de MAQ-Stop/Continue-knop kan programmeren dan? verder gebruik ik geen software. :)

Wow, heb echt slaap tekort, ik las in dit zinnetje:
heb zelf 2 seqjes, eentje voor melodieen (maq) en eentje voor drums (mpc).
Gewoon MAC in plaats van MAQ en PC in plaats van MPC....tjeezus....ik ga m'n nest in..:gaap:

Is die MAQ, nee, ja ik ken de MAQ niet maar kon die niet SysEx sturen? Kun je dat er zelf instellen, wat ie zend?

Naja, ik weet het niet...

mpc heeft ook zo'n functie, maar werkt alleen als de seq gestopt is. natuurlijk wel belangrijk om eea in de juiste timing te doen

Werkt alleen als je in je eentje optreedt zonder drummer, bassist, gitarist, toetsenist, zanger(es) o.i.d. :P

Stop start drukken doe ik ook zeker per set minimaal 1 keer. Soms als ik wissel tussen 303 patronen met verschillende lengtes, dan klinkt je bassline zeg maar anders (soms is dat ook wel gaaf). En als de 101 actief is met de arpegiator op hold en je drukt op stop, dan blijft 1 toon doorgaan, klinkt erg cool. Soms klinkt ook de 808 cymbal nog even na.
Geeft beide leuk effect. Zeker niet storend.
En soms vergeet ik het tempo van een ander nummer aan te passen en dan kloppen de samples niet meer. Dan mot dat snel ff aanpassen.

ff verder denken over het stop start duwen...

stel je hebt een mpc , een drumdoos en een analoge stijl sequencer.

welke pak je als master? ik bedoel... wat ik ook probeer en wat ik ook blijf wisselen, ik blijf het altijd vervelend vinden dat als ik op een stopknop duw van 1 van de sequencers, dat de rest ook stopt.

hoe pak je dit aan? nog een compleet nutteloos apparaat voor de clock neerzetten? of laat je een mpc of drumdoos altijd aanstaan en mute je wat er aan audio ,ik bedoel euh midi... uitkomt als je het even niet nodig hebt?

/me is even in verwarring.

Back