Help advies nodig betreft Mixer

Marrone

Stamgast
Beste muziek liefhebbers,

Ik kom er momenteel echt niet uit wat voor mixer ik moet kopen. Dit is wat ik wil. Ik wil mijn mixer kunnen gebruiken als DAW controller om faders etc. aan te sturen in nuendo, maar daarbij wil ik eigenlijk de audio door mijn mixer laten gaan en de audio tweaken met goede filters en effecten die in de mixer zullen zitten. Verder kan mijn mixer ook geluidskaart zijn, dat maakt mij niks uit. Moet ik nu voor een digitale mixer gaan, midi controller of analoge mixer. Dus eigenlijk zoek ik een mixer die dit allemaal een beetje kan. En daar bedoel ik mee audio tweaken met filters en on-board effecten zoals bij een analoge mixer en als DAW controller gebruiken zoals bij een Midi controller. Ik heb afgelopen jaren met een midi controller gewerkt maar ik mis een beetje de hands-on mixing wat betreft filters en effecten zoals wanner ik in de studio ben.Wat voor mixer kunnen jullie mij dan adviseren?? bij voorbaat dank!

Groeten bruno

Wat jij wil (-analoog geluid) kan alleen met een digitale mixer. Of je moet in de computer mixen via je controller niet erg vinden.
Maar als je ons wilt vragen of je analoog/digitaal moet mixen werkt niet. Dat mag je zelf uitmaken.
Budget zal waarschijnlijk wel de belangrijkste factor zijn denk ik zelf.

Ben er ongeveer uit wat ik eigenlijk wil weten wat de voordelen zijn bij het werken met een Midi Controller ten opzichte van een Digitale Mixer en andersom. Kan iemand mij hiermee helpen?? Thanks!!

Met een midicontroller mix je in feite op afstand in je computer.
Is goedkoper, flexibeler en schaalbaar.

Een digitale mixer werkt standalone (dus zonder computer) en vaak zelfs als midicontroller.
Duurder, stabieler en je bent beperkt wat in de mixer zit aan FX.
Meer hands-on aktie maar je zit nog steeds met menus.

bedankt Fuse! Ik had mijn vraag niet echt goed geformuleerd. Soms is het moeilijk om het probleem te formuleren. Is er een goede Midi Controller die zeer goed werkt met filters en dynamics want dit is het probleem eigenlijk. Ik werk al jaren met een midi controller maar gebruik deze slechts voor mute solo en volume regelen. Het voordeel aan een bv. een analoge mixer is dat je bv. dynamics en filters op elke kanalen hebt die je zo kan tweaken. En dit zou ik eigenlijk op een midi controller willen doen.Is er een waarbij dit mogelijk is op een goede manier?

Bedoel je nou zoiets als een Logic Control? (tip: goedkope kloon -> Behringer BCF)

Die Yamaha heeft ook geen hands-on feeling van een analoge mixer he. Je hebt dan nog altijd geen rij knoppen per kanaal voor de EQ's en aux-sends.

Volgens mij bestaat er geen een controller die dat kan. Zou wel erg handig zijn.
Weet wel dat ik met m'n 01v96 in cubase kanalen net zo kan mixen als in de mixer zelf. Ook met 4 bands EQ. Maar da's steeds nog niet analoog en ook niet zo intuitief. Er valt wel mee te werken hoor als je er aan gewent bent, maar echt ideaal is anders.

Combinatie van controllers is dan toch je oplossing denk ik.
Dus bijv een Mackie controller met faders plus een knoppenversie er naast.
Als je dan per kanaal de parameters kan verandern met die knoppen dan zit je al ongeveer waar jij wilt denk ik.

Als ik mij niet vergis, bestaan er wel analoge tafels met total recall. Maar die dingen zijn bedoeld voor pro studios en niet echt betaalbaar.

De MidiBox-controllers bieden ook die functionaliteit, maar dan moet je wel een beetje handig zijn, want het is een DIY-project. Daarnaast blijft het altijd een compromis. Want motorfaders zijn nog redelijk betaalbaar (je hebt er toch maar 8 of 16 van nodig), maar als je ook nog een berg motor-pots moet aanschaffen, ben je direct arm. Dus je moet kiezen:
- Ofwel pots. Voordeel is dat je het echte analoge gevoel hebt. Nadeel is dat je geen automation hebt, en dat het moeilijker wordt om tussen banken met channels te switchen. Want je pots staan dan juist goed voor chan 1-8, kan je ze weer allemaal op 0 zetten voor chan 9-16.
- Ofwel rotary encoders. Heb je wel automation en hele zooi. Maar goodbye analoog gevoel, want die encoders draaien vrolijk oneindig rond.

Wel een leuk topic eigenlijk, want ik ben ook men hoofd aan het breken wat ik nu moet kiezen als 1e mixertje: analoog of controller voor de PC. In theorie lijkt het mij handig om alle instellingen te kunnen saven op PC (en efx-plugins zijn ook goedkoper dan HW efx). Maar ik heb in het verleden wel eens een optreden gemixed en toen vond ik het toch handig dat ik even snel aan een paar knopjes kon tweaken.

He he eindelijke een paar mensen die mij begrijpen. Dat duurde even... Heb al eerder zoiets gepost maar dan krijg je weer simpele antwoorden alsof je een begineling bent. Zouer nou echt niet een fabrikant zijn die inspeelt op deze vraag?? De flexibiliteit van een midi controller maar toch het gevoel van analoog met pots en zo. Ik word dus ook helemaal gek wat betreft mixer. Ik vind een midi controller echt top maar mis de hands on tweaking wat ik heb als ik in de studio zit achter een professionele console. Iemand nog ideeen voor een goede oplossing?

Het is gewoon de pest met de hele audio markt dat of je voor thuisstudio situaties zit te kijken. Dus iets van 8 sporen of zo. Of tegelijk naar van die fokking dure prostudio oplossingen met alle toeters en bellen. (Ala digidesign Icon of zo) Er iets tussenin is er dus niet echt zonder belangrijke concessies te doen.

Ja maar dat zijn er twee. Dat hadden we zelf ook kunnen bedenken. Het gaat natuurlijk om één mixer die dit allemaal kan. Maar goed nieuws!! Ik heb van een betrouwbare bron gehoord dat er een Euphonix schijnt te zijn die dit allemaal wel kan!!! Heb alleen geen tijd gehad om dit uit te zoeken.

Origineel geplaatst door Marrone
Ja maar dat zijn er twee. Dat hadden we zelf ook kunnen bedenken. Het gaat natuurlijk om één mixer die dit allemaal kan. Maar goed nieuws!! Ik heb van een betrouwbare bron gehoord dat er een Euphonix schijnt te zijn die dit allemaal wel kan!!! Heb alleen geen tijd gehad om dit uit te zoeken.

Bedoel je soms deze System 5 MC

Ziet er erg gelikt uit, maar ik ben bang dat dit niet goedkoop is.

De reden dat 'jullie' dat niet hebben bedacht is omdat jullie ervan uitgaan dat het perse handiger is om alles in 1 te hebben.
En dat is niet zo.

Maar misschien gaat het jou ook helemaal niet om de handigheid maar gewoon om het idee dat je alles in 1 kast hebt. Beetje dwangmatig lijkt me

Ik had het van een goede Audio Engineer gehoord ik wist alleen niet welke type van Euphonix, maar dat zal hem wel zijn ben ik bang en ik denk ook niet dat hij goedkoop is. Het enige wat ik kan vinden is dat hij iets duurder is dan een Digidesign Icon dus hij is erg duur!! Nou daar gaat onze hoop .(de homestudioers)

beste FHL,

Het gaat mij helemaal niet dat alles in een kastje zit. Ik ben juist anti- alles-in-een maar het lijkt me nou niet echt handig om twee mixers te hebben. Maar ik ben wel nieuwsgierig wat jij er zo handig aan vindt.

Die Behringer (B-CONTROL ROTARY BCR2000 zal ik nemen in deze combo) is geen mixer, het is een controller.

Je hebt dan dus 1 controller voor je software en 1 mixer.
Het ligt een beetje aan je indeling en hoe je alles gebruikt, maar het voordeel zou voor mij zijn dat ik niet continu over mijn mixer hoef te buigen om terug te spoelen, daarvoor heb je een kleiner kastjes dichterbij.
Maar ik sequence sowieso niet in mijn computer, pas bij de mixdown en finetunen gebruik ik software

naar de originele poster, wat je vraagt bestaat wel, nl de SSL 900AWS, maar die kost 85 000 €, dus ik denk onbetaalbaar. Wat ik zou doen is een analoge mixer met een midi controller en een goede 24 ch soundcard combineren

vb Trident 8T 24ch + Tascam US2400 + Motu 24 i/o

dan zit je wel aan 6000€ denk ik, kleiner kan natuurlijk ook.

Back