Origineel geplaatst door Jazper
Ik ben geen jurist.. maar het is inderdaad Nederland en zaken kunnen soms erg krom liggen.
Voorbeeld.
Als ik bij jou inbreek en neem een laptop mee, ik wordt gepakt, het is volstrekt duidelijk dat die laptop niet aan mij toebehoort, en als ik besluit om geen afstand te doen van de door mij gestolen laptop, dan krijgt jij hem voorlopig niet terug.
Ik heb het idee dat CC probeert te redden wat er te redden valt en daarom de helft vraagt, puur bangmakerij.
Als het juridische pad bewandeld zal worden, dan zal de stage gewoon terug naar de gedupeerde gaan. Maar ik kan het fout hebben, ben geen jurist. Maar die stage.. die is van iemand op dit forum..?
Ben ook geen jurist en mijn ervaring is als volgt:
Als je als dief gepakt wordt en het is
duidelijk dat de spullen gestolen zijn, heb je niet de keuze om wel of geen afstand te doen van je goederen hoor.
Als echter niet duidelijk is of degene die claimt de eigenaar te zijn, ook daadwerkelijk de rechtmatig eigenaar is, dan volgt er een onderzoek, en moet je wachten op je spullen.
Andere kant van het verhaal is weer... Als jij bv schade oploopt door het niet kunnen werken met je laptop omdat deze gestolen is, en je hem niet terugkrijgt van de politie, kan je hier weer een schadeclaim aanvastplakken. Deze kan je dan of op de dief, of op de politie verhalen (laatste is lastig geval, maar het kan) omdat zij jou schade toebrengen door je spullen vast te houden. (ervanuitgaand dat de eigenaar natuurlijk alle papieren heeft en kan aantonen dat de laptop 100% zeker van hem is)
Eerlijk gezegd is dit inderdaad een trieste manier van zaken doen. Recht en gerechtigheid zijn 2 verschillende dingen in dit land. De zelfstandig ondernemer kan hard genaaid worden in deze cultuur door kwaadwillende mensen! Uiteindelijk ben ik het dan ook het meeste eens met Ralphvanzeel. Geen discussie, dat ding gaat gewoon mee. Veel bedrijven/zaken spelen in op het gevoel van een klant/gedupeerde. Wetend dat veel mensen beleefd blijven en over zich heen laten lopen. NIET laten gebeuren mensen!! en idd een rechtsbijstandverzekering kan soms erg leuk zijn.
[frustratie mode]
ander sneaky voorbeeldje: bepaalde telecomaanbieders die bv. een datum prikken om te incasseren (abbonementskosten/belkosten) net voordat je salaris gestort word. 17e van de maand ofzo. Als dit niet de 1e keer geincasserd kan worden hangen hier Totaal € 40,- adminstratiekosen en heraansluitkosten aanvast, op een rekening van bv € 21,-.
Pure diefstal noem ik dit. Waarom?? Omdat deze bedrijven weten dat dit een cruciale datum is voor veel mensen en hierop zinspelen naar mijn mening. Heb hierover een lang gesprek gehad met de klantenservice en ze geven het nog gewoon toe ook !!!
Natuurlijk... dit staat keurig in de algemene voorwaarden en je weet waar je aan begint, maar toch... typisch gevalletje van over de rug van anderen aan je geld komen imho. [/frustratie mode]