Kleine mixers met stereo kanalen

MikeJarod

ziet ze vliegen
Ik ben me een beetje aan het orienteren op kleine mixers. Ik heb 4 synths en een computer om er op aan te sluiten, en ik verwacht niet echt een uitbreiding. Dat zijn dus 5 stereo kanalen.

Nu valt me op dat veel/alle kleine mixers die er zijn maar een beperkt aantal stereo kanalen hebben, en veel meer mono kanalen. Natuurlijk kan je ook 2x mono gebruiken, maar dat zorgt er weer voor dat het formaat groter uitvalt, en dat je beide kanalen hetzelfde in moet stellen. Dat is voor mij (en ongetwijfeld voor meer zolderkamermuzikanten) niet ideaal.

Dit snap ik niet zo goed. Zoek ik nu gewoon niet goed? Of is dit gewoon normaal? Als je kijkt naar de geluidsbronnen die er zijn, dan zijn alle nieuwere synths/keyboards, platenspelers etc stereo. Mic's en oudere synths zijn mono. Dus als er zoveel geluidsbronnen stereo zijn, waarom spelen de mixer fabrikanten daar niet op in door juist meer stereo dan mono kanalen te bieden?

:erm: Je ken ook es kijken voor een DJ-mixer; die zijn wel stereo per kanaal.

Re: Kleine mixers met stereo kanalen

Origineel geplaatst door MikeJarod
....en ik verwacht niet echt een uitbreiding.

Tja, dat dacht ik ook een tijdje geleden.... Nu zit ik toch al weer krap :D
Los daarvan vind ik dat je gelijk hebt. Ik heb ook eens zitten kijken naar mixers met vooral stereokanalen en vond deze bij Thomann:

http://www.thomann.de/thoiw7_soundcraftspirit_es_kleinmixer_prodinfo.html

heeft iemand ervaring met deze mixer? Misschien ook voor jou iets om te overwegen?

Hee dat is best wel een leuke optie. Nog steeds overkill voor mij maar de prijs is schappelijk. Grappig dat wij op dit moment dezelfde mixer hebben (1604A) :D

@Zoid: bedankt voor de suggestie. Het lijkt er op dat je voor dj mixers met meer dan 2 kanalen al snel de hoofdprijs betaalt, vooral in vergelijking met die Soundcraft. Ook vraag ik me af of dj mixers wel send/inserts en groepen hebben?

Origineel geplaatst door molecular
4 mono, 6 stereo. Is dat misschien beter afgestemd op jouw kanalenbehoefte?
Eigenlijk wel. Ga ik eens serieus overwegen. Faders heb ik toch niet persé nodig. Brengt me wel op een algemene vraag, waarom zit er geen gain op de stereo kanalen bij dit soort mixers? Dat zie je wel vaker.

Thanks, maar dit is wel erg mini. En van Behringer wil ik nu juist eens af :D

UB 1002 is qua kanalen voor Mike een stapje terug in vergelijking met zijn huidige mixer (idd net als ik, een Behringer MX1604A).

Andere opties:
- Behringer RX1602 (echte 19"-mixer, 1HE; geen EQ)
- Rolls RM203X (idem)
- Mackie LM-3204 (worden niet meer gemaakt) }:|
- Samson PL2404 (worden niet meer gemaakt) ook al tamelijk overkill, misschien
;)

Stereo mixer

Stereo mixer

'k heb zelf een Spirit Folio Si Rack 18/2 (19", 6 of 7U hoog) gehad. Prima mixer, met 2x aux en EQ regeling. Het is een 18 kanaals paneel, waarvan 2 mono kanalen en 8 stereo. Hij is er ook als desktop model. 2e hands staan ze af en toe nog wel 'ns te koop. Ik heb 'm van de hand gedaan wegens uitbreidingen.

Misschien een aardige optie...:)

spirit8in.jpg

Heb 'm zojuist besteld bij Frietbek. Scheelde zelfs nog een tientje met Thomann. Nogmaals bedankt voor de tip :)

OK, veel plezier ermee! Laat je nog even weten hoe hij bevalt? Misschien dat ik er dan ook over na ga denken (meeloper die ik ben :D )

Net aangesloten. Tja wat moet ik er over zeggen, gewoon een bescheiden mixertje, precies wat ik wilde. Robuust gebouwd, 3 bussen/routings (normaal/record/monitor), 2 kanalen waar direct een platenspeler op kan, veel stereo kanalen etc. Klinkt op het eerste gehoor prima, wat helderder dan m'n oude Behringer. Enige wat ik onhandig vind is dat er geen power knop op zit. Tevreden met de aankoop.

Hee die Mike,
Gefelicitaart met je aankoop, van Behri naar Soundcraft is zekers een stap vooruit!
Op stereokanalen zit idd bijna nooit een gainregeling. De levels van gear die je aansluit is vaak gelijk, -10 dB, vandaar dat dat niet echt regelbaar hoeft te zijn. Bij mic of monokanalen moet je alles kunnen aansluiten, van de zachtste microfoon -60dB tot aan vet lijnsignaal 0 dB. Een extra regelknopje zoals de gain is dan superhandig, anders moet je kanaalfader extreen open of dicht staan. Is weer onhandig en slecht voor je signaal/ruisverhouding.

Net aangesloten. Tja wat moet ik er over zeggen, gewoon een bescheiden mixertje, precies wat ik wilde. Robuust gebouwd, 3 bussen/routings (normaal/record/monitor), 2 kanalen waar direct een platenspeler op kan, veel stereo kanalen etc. Klinkt op het eerste gehoor prima, wat helderder dan m'n oude Behringer. Enige wat ik onhandig vind is dat er geen power knop op zit. Tevreden met de aankoop.

Geen nadelen ondervonden aan het feit dat er geen faders op zitten?

(Ik ben een leek op mixer gebied en zoek er ook een, compact doch kwalitatief voor een schappelijke prijs, en probeer me wat te orienteren.. Zie zelf deze http://www.thomann.de/thoiw7_soundcraft_spirit_e6_kleinmischpult_prodinfo.html welke me op het eerste oog wel aanspreekt, qua design (niet het allerbelangrijkste maar toch..) en a-d hand van wat ik hier lees over ervaringen met Soundcraft)

(noobmodus) Dit zijn wel analoge mixers toch? :)

Ik gebruik al jaren een Spirit Notepad als submixer. Klein, goed geluid, makkelijk te bedienen. 4x mono + 2x stereo. Balanced Out's. Heeft ook knoppen in plaats van faders. Hebben mij bij live gebruik nog nooit in de weg gezeten.

Attachments

• spirit_notepad.gif
    spirit_notepad.gif
    37 KB · Bekeken: 157
Origineel geplaatst door 1pauluzz1
Geen nadelen ondervonden aan het feit dat er geen faders op zitten?

(Ik ben een leek op mixer gebied en zoek er ook een, compact doch kwalitatief voor een schappelijke prijs, en probeer me wat te orienteren.. Zie zelf deze http://www.thomann.de/thoiw7_soundcraft_spirit_e6_kleinmischpult_prodinfo.html welke me op het eerste oog wel aanspreekt, qua design (niet het allerbelangrijkste maar toch..) en a-d hand van wat ik hier lees over ervaringen met Soundcraft)

(noobmodus) Dit zijn wel analoge mixers toch? :)

Van de soundcraft link:
6 Mono,2 Stereo
.. hoe moet ik dit zien? Want met het aansluiten van synths heb je niet zo veel aan die 6 mono kanalen, of zie ik dat verkeerd..?

Origineel geplaatst door 1pauluzz1
Van de soundcraft link:
.. hoe moet ik dit zien? Want met het aansluiten van synths heb je niet zo veel aan die 6 mono kanalen, of zie ik dat verkeerd..?
Oudere synths hebben vaak nog een mono aansluiting. Tevens is een microfoon ook mono. Uiteraard kun je natuurlijk ook gewoon een stereo synth aansluiten op 2 mono kanalen

Back