303 HOT OR NOT?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Yo, ik heb geen 303 en wil er ook geen maar het is gewoon een perfect bakkie voor wat ie kan: vage melodietjes met onvoorspelbaar resultaat..

Check Hardfloor's Acperience maar is... :D

TB-303? Dat zilveren ding met die gare knopjes? Ik kan er absoluut niet mee omgaan.... en met mijn lompe klauwen zullen die knopjes het ook niet zolang volhouden, vrees ik. Ik krijg er in ieder geval niets fatsoenlijks uit. Hulde aan degenen die het WEL lukt (al zijn het meestal niet degenen waar ik graag naar luister).

Het geluid van een 303: je houdt er van of je houdt er juist niet van.
Punt uit.

Het geluid van een piano zijn we immers na een paar honderd jaar toch ook niet zat?

R.

Ik denk dat er wat dingen in de discussie gescheiden moeten worden.

1. Hét geluid
2. De hardware

Zoals eerder gezegd zijn er best wel een paar apparaten die een tb-303 kunnen nadoen.

Is het zo dat de TB-303 jongens hiero meer ophebben met de interface dan met het geluid?

Het is uitgemolken, hij is te duur, slechte hardware.. maar toch zou ik er best een willen hebben. :P

Origineel geplaatst door 6 trak

t'is een feit, heeft niets met mijn mening te maken...

Gezien uw stellingname in deze thread, is niemand meer geinteresseerd in uw mening ;)

Maar nog even inhakend op de 'kille/levenloze sound' mening (van iemand) van de 303.
Daar ben ik het dus niet mee eens.
't Is maar net hoe je het ding gebruikt. Je kan er random sequences doorheen jagen (al dan niet in combinatie met een distortion pedaal) en dan druk aan de knoppen draaien maar je kan er ook echte pure funk uit halen hoor.
Luister maar eens naar die ouwe acid platen uit de eind jaren 80 of naar Alexander Robotnik's Problemes d'Amour.

R.

Je moet bij een 303 niet naar de prijs of het gene wat het kan kijken. Wat bij dit apparaat belangrijk is, is het geluid de naam en zijn status (als ik het zo mag noemen).

De 303 is niet de uitgebreidste synth die er is. En als je het geld er niet voor over hebt om dit geluid na te bootsten moet je een clone nemen (heb ik ook gedaan en bevalt perfect). Dit is denk ik ook zo met een 909 of een 808. Er zijn allang drum computers die meer kunnen en het misschien ook wel beter doen maar het zijn stuk voor stuk klaziekers die de een wel goed vind en de ander niet.

Origineel geplaatst door 6 trak

met 1 saw/sqr en een env. met alleen att/dec...? en controle over de seq is er ook niet echt... dus wie doet nou wat, de 303 of het persoon erachter?
Wel vreemd dat geen enkele fabrikant een fatsoenlijke clone kan maken. Lijkt me toch best interessant om te doen aangezien hij nog steeds zo'n 900 euro opleverd voor zo weinig electronica.

Verder krijg ik met alle wil van de wereld niet zo'n warm geluid uit welke synth dan ook. Ik probeer wel eens met een modular me strikt te houden aan wat er in een 303 zit... Wat er uit komt is (niet anders dan normaal overgins..) bagger.... Als jij het kunt dan ben je van harte welkom bij mij om mij dat eens te komen uitleggen.

Verder stel ik als moderator voor dat mensen die willen dat er een slot op een thread komt dit melden bij een moderator middels de optie onder een post: "Meld dit bericht aan een moderator" en niet door het schreeuwen van slot... Dan blijft de thread doorgaans leuker.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca

Wel vreemd dat geen enkele fabrikant een fatsoenlijke clone kan maken.

Dat heeft waarschijnlijk te maken met de copyrights denk ik.
De reden waarom ik dit denk is omdat er ooit in buzz (een softsynth) een 909 emulator heeft gezeten die wegens copyrights niet meer mag worden gebruikt/gedownload. Ik heb horen zeggen dat dit kwam omdat deze te veel leek op het orgineel...

Wat een grappige discussie, al die felle gassies hier :okdan:

Maareh, een tb-303 is toch echt wel onovertroffen hoor in de eenvoud waarmee je er iets leuks en/of onvoorspelbaars uitkrijgt.

Alle knoppen dicht en resonance vol open: :okdan: :okdan:

Voor wat het waard is; ik vind het een leuk ding.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca

Wel vreemd dat geen enkele fabrikant een fatsoenlijke clone kan maken. Lijkt me toch best interessant om te doen aangezien hij nog steeds zo'n 900 euro opleverd voor zo weinig electronica.

Het is niet interessant voor fabrikanten om een TB-303 clone te maken. Anders had Roland het al lang zelf gedaan. Als zij écht denken tienduizenden 303tjes te verkopen, maken ze alle onderdelen gewoon weer na.
Maar het aantal potentiële kopers is te marginaal op wereldschaal.

Je zult zien dat de fabrikanten die het wél proberen ook de bedrijven zijn die "klein" zijn; lees: in de marge opereren. Zij zullen nooit genoeg verdienen om een bestaan op lange termijn te garanderen.

Bedenk goed dat wij hier op het forum al behoorlijk verdeeld zijn over de 303. Hoeveel leden heeft dit forum, 500? 600? Zeg 700. De helft daarvan vind een 303 helemaal niks, de andere 350 hebben interesse.
Van die 350 is maximaal de helft bereid om 900 Euro te betalen.

175 Stuks in Nederland, 500 in Duitsland, 1000 in Engeland, 1000 in de USA en 500 in de rest van de wereld.
Daar worden ze bij Roland niet hyper-actief van. Bij deze aantallen is een product voor 900 Euro (winkelwaarde!) niet interessant.

Een bedrag van 2000 Euro is dan beter op zijn plaats, anders verdienen zij niets. En dat is een bedrag dat de liefhebbers er niet voor over hebben....

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back