Inspiratie

Otlen

Lid
Soms speel ik een deuntje/melodietje, ik neem dit op in mijn sequencer, wat accoorden erbij en wat ritme.. maar dan... dan heb ik soms maar 4 maten vol en verder weet ik niets meer. Hebben jullie dit ook weleens, wat doe je dan, ga je er gewoon wat bij verzinnen of leg je het project weg tot je iets nieuws invalt?

Man, ik heb daar MEGABYTES van vol. Tientallen trackjes van nog geen minuut, 4-12 maten.
Meestal bewaar ik ze gewoon in MP3 formaat, om er vervolgens minimaal een jaar niet naar te kijken.
Vanaf dat moment is het weer leuk om nog eens terug te horen of om iemand anders te laten horen hoe die-en-die synth nou precies klinkt.
Heb overigens niet de illusie dat ik zo'n trackje ooit weer opnieuw zal kunnen gebruiken, meestal zit ik er dan toch te ver van af qua gevoel, of heb ik alle apparatuur niet meer bij de hand, etc. etc.

dan ga je dus wat anders doen.luister een muziekje, kijk tv of neem even een kopje koffie.
weer frisse oren?
zet een of meerdere partijen uit en ga na wat er mist. vul dit aan met nieuwe partijen.
herhaal dit een paar keer en je hebt hopelijk genoeg nieuw materiaal om verder te gaan.
nu uitzoeken wat bij elkaar past, de rest dump je.
grove opzet voor je song neerzetten en dan begint het werk..
overgangen maken, stukken opvullen etc.

zo heb je in vogelvlucht een van mijn manieren en ik een abbonement op deze thread!

maar wat hans zegt is bij mij ook van toepassing, zij het dat ik met software werk en dus aan meerdere projecten tegelijk kan werken. alles wat op het moment op mijn pc staat, daar ben ik al een half jaar mee bezig!

idd songs afmaken is het moeilijkste wat er is:
20% is zo gepiept
de 80% is bloed zweet en tranen..
de verleiding om met iets nieuws te beginnen is dan groot .maar je stoot steeds weer tegen die drempel..
"En toen?"

je komt die drempel wel 3 a 4 keer tegen in een song..vooral met zang..

gewoon doorbijten

Suc6!

Een complete song vereist veel doorzettingsvermogen. Het nadeel van de "verloren" tijd is dat je het nummer op een gegeven moment zat bent. Overgangen zijn het moeilijkst.
Heb je eenmaal een eigen sound, dan kun je bij een volgend nummer het beste beginnen met al die goede gevonden sounds. Zo zal je sneller werken. Ik lees hier weleens verhalen van mensen die binnen een paar uur een track bouwen. De meeste bekende produkties kosten wat meer tijd en energie. Waarom doen sommige bands jaren over een nieuw album?
Je moet werkelijk zo achter jouw idee staan wil je er veel energie insteken. Ik denk dat de meesten wel iets in jouw verhaal herkennen. Ik heb ook genoeg inspiratie en cassettebandjes vol met korte ingezongen deuntjes. De deuntjes die telkens terugkeren ga ik meestal uitwerken.
Ik ben denk ik te kritisch en stop mijn tracks vaak te vol. Mede als gevolg van het te vaak luisteren, waardoor ik denk dat de track er beter van wordt en verwijderd raak van mijn eerste idee zoals het op de luisteraar overkomt die de track het eerste hoort.
Bedenk dat de groten al heel lang bezig zijn. Ook met vallen en opstaan, bloed zweet en tranen.
Ik heb een paar maanden geen muziek gemaakt, want raakte wat teleurgesteld in mijn eigen tracks. Nu heb ik weer energie en ben gemotiveerd.

Ik ben een voorstander van een goedlopende melodie. Een voordeel hiervan is "een goede melodie gaan nooit verloren". Heb je weinig melodie en is de track gebaseerd op sounds dan is dit verweven met hetgeen wat in de mode is. Waardoor de teleurstelling groot kan zijn wanneer je beseft dat jouw sound uit de mode begint te raken. Niet vernieuwend dus.

Ik weet dat een cheesy melodie op dit forum veelal niet gewaardeerd wordt. Alsof dit niet zou mogen. Waarom wordt iets cheesy ervaren? Dit zijn dus goedlopende melodieen. Ik houd dus van cheesy.
Iets wat het gehoor als prettig ervaart. Veelal wordt dit belachelijk gemaakt hier. Maar juist een goedlopende melodie is het moeilijkst. Het moeilijkste is nog om het simpel te houden en de kunst van het weglaten.

Back