[Yamaha] CS2X, is het wat ?

Prowler

Stamgast
Hoi,

Ik wil mij binnenkort een 2de synth erbij gaan kopen.
Ik heb nu een Korg Z1, en daarbij wil ik een synth halen die zowel trance-achtige sounds bevat en een beetje hardcore-achtige sounds.
Je weet wel, strings en pads.
De Korg wordt toch de hoofdsynth, alsware.
Heeft iemand ervaring met deze synth, ik ken alleen de demotjes van de Yamaha site, misschien heeft iemand een track gemaakt met deze synth, dat ik dat eens kan beluisteren.
En wat zijn de voor/nadelen van de synth ?
Of kan ik beter een andere synth halen ?

BVD,
Martijn

BTW: Ik heb de search al gebruikt :D

Als 2e synth is ie leuk. Ik had er vroeger 1, had hem na een maandje voor redelijk veel geld verkocht en met wat extra guldens er een Z1 voor gehaald (toevallig*D). Maar als ik de cs2x goedkoop zou kunnen krijgen zou ik het zeker weer overwegen er 1 te kopen. Het is namelijk gewoon een trancebak;)

Ik ben van de CS1x overgestapt op de CS2x en doe hem nooit meer weg.. Misschien dat ik 'm nog eens uit elkaar haal en er een module van maak, want als keyboard gebruik ik hem nooit (hij staat ook gewoon ergens rechtop, op z'n zijkant).

Een hele leuke synth... Met heel veel support op internet, lekker veel klanken te downloaden, als je ze zelf niet wilt maken. Goeie editor beschikbaar (Tune 'm Up heet'ie geloof ik), ook nog eens als XG soundgenerator te gebruiken, en in performance mode lekker 4 soundjes layeren met een hoop effecten. Voor het geld echt een aanradertje.

Alleen jammer dat zie die geluiden uit de QS300, die op de CS1x (in die hidden banks) er niet in hebben laten zitten... Daar zaten best een aantal interessante waves tussen.

Origineel geplaatst door LeonMols
Alleen jammer dat zie die geluiden uit de QS300, die op de CS1x (in die hidden banks) er niet in hebben laten zitten... Daar zaten best een aantal interessante waves tussen.

HEt is alleen jammer dat je die in de performance mode niet kan gebruiken....

Origineel geplaatst door Blinx

HEt is alleen jammer dat je die in de performance mode niet kan gebruiken....

In tegendeel... die kun je (we hebben het dus over de QS300 hidden banks op de CS1x) ALLEEN in performance mode gebruiken.... In multi mode heb je alleen de XG sounds...

Ik heb sinds anderhalf jaar een CS2X en ik ben er juist wat minder tevreden mee. Er is slechts één geluid te gebruiken uit de performance bank, omdat dit 4 gelayerde sounds zijn, die midikanaal 1t/m4 beslaan. Voor de rest kun je dan alleen XG sounds, GM sounds of lullige 1-laags performance geluidjes gebruiken. Verder vind ik het geluid een beetje "ielig" aandoen.

Origineel geplaatst door ptol
Ik heb sinds anderhalf jaar een CS2X en ik ben er juist wat minder tevreden mee. Er is slechts één geluid te gebruiken uit de performance bank, omdat dit 4 gelayerde sounds zijn, die midikanaal 1t/m4 beslaan. Voor de rest kun je dan alleen XG sounds, GM sounds of lullige 1-laags performance geluidjes gebruiken. Verder vind ik het geluid een beetje "ielig" aandoen.

Da's ook weer niet helemaal waar.

Probeer dit eens: Stel, je hebt op een bepaalde track in je sequencer een material voice (dat lullige 1-laags geluidje zoals jij het noemt).. Kopieer die track naar een nieuwe track, met een apart midi kanaal en een andere material voice... Wat heb je dan.... een nieuwe performance (je zou ook met sysex een part kunnen instellen dat het op een ander kanaal reageert waardoor je bv parts 5+6 allebei naar midi kanaal 5 laat luisteren, geeft hetzelfde effect). Dit kun je met zoveel voices doen als je parts hebt..

De meeste performance sounds bestaan trouwens maar uit 2 layers... Dus die zijn makkelijk na te bootsen.

Overigens.. Ik hoor altijd mensen zeiken over die performance mode van de CS1x/CS2x ... Dat valt best mee, neem bv een MU100 module... 32 parts in XG mode, 1 part in performance mode (juist ja, je kunt niks meer behalve die ene part).... Dan valt een CS1x/CS2x best nog wel mee want in performance mode heb je part 1 + 5 t/m 16 ...

Origineel geplaatst door LeonMols

In tegendeel... die kun je (we hebben het dus over de QS300 hidden banks op de CS1x) ALLEEN in performance mode gebruiken.... In multi mode heb je alleen de XG sounds...

Oops daar heb je gelijk in, wat ik bedoelde is dat je die extra banken niet vanuit een sequencer kan aansturen die geen bank nummers meestuurd (zoals mc303.....)

Als je deze geluiden wilt gebruiken moet je bank nummer 8189 ofzo meesturen...

Back