midi-interface

meyer

Ingeburgerd
Ik wil men roland xp-30 aan men laptop aansluiten via usb. Ik heb een oude midi-kabel zonder usb (een of andere andere uitgang met pinnetjes :P ). Ik zou mij graag een midi-kabel aanschaffen met usb (en midi in en out, en usb aan de andere kant...)
Wat is dan het verschil tussen een gewone midi-kabel (midi in-out en usb) en een midi-interface of is dat hetzelfde. En zijn er dingen waarop ik moet letten bij mijn aankoop? en wat is de prijs die je normaal hiervoor betaald, bij mij vragen ze 76 euro wat ik vrij veel vindt of heb ik het mis:confused: .

Wat je nodig hebt is een USB Midi-interface. De kabel die je nu hebt is waarschijnlijk een kabel die je kan aansluiten op de gamepoort van je computer (die meestal op de geluidskaart zit).

Die USB Midi-interfaces zijn er in verschillende formaten, afhankelijk van het aantal MIDI in- en uitgangen. Een usb-midikabel is dus ook een midi-interface, maar dan met 1 in en output en deze wordt voor het gemak dus vaak maar kabel genoemd. Als je alleen de XP-30 wilt aansluiten heb je hier voldoende aan, wil je echter meerdere instrumenten aansluiten zou je kunnen kijken naar bv. een 2 in, 2 uit midi-interface.

Maar gaat het je er om alleen de XP-30 aan je laptop te hangen, dan is een 1x1 USB Midi interface voldoende.

Deze zijn nieuw ongeveer 25-50 euro, afhankelijk van het merk en de winkel.

Edit: Laandodeman, je was me voor! ;)

ehm de kabel die je nodig hebt om je XP-30 op de PC aan te sluiten heet "PC-to-host" kabel. Kost zo'n 10 euro bij Feedback. Staan niet op de site, maar hebben ze wel op voorraad in de winkel.

Dat is een kabeltje die op de seriele (ook wel COM) poort wordt aangesloten. Dan heb je zowel MIDI IN als OUT. Meen dat vrijwel alle laptops nog wel zo'n poort bezitten.

Origineel geplaatst door Rhy
ehm de kabel die je nodig hebt om je XP-30 op de PC aan te sluiten heet "PC-to-host" kabel. Kost zo'n 10 euro bij Feedback. Staan niet op de site, maar hebben ze wel op voorraad in de winkel.

Dat is een kabeltje die op de seriele (ook wel COM) poort wordt aangesloten. Dan heb je zowel MIDI IN als OUT. Meen dat vrijwel alle laptops nog wel zo'n poort bezitten.

Ik veronderstel dat een COM-poort hetzelfde is als een gamepoort en zo een poort heb ik niet op men laptop. Ik heb al een midi-kabel met gamepoort trouwens, ik heb een met usb nodig dus.

Ik denk dat ik een ESI Midimate ga kopen via feedback. (tenzij dat RockSteadyBeat eens reageert op zijn aanbod?)

Origineel geplaatst door meyer
Ik veronderstel dat een COM-poort hetzelfde is als een gamepoort
Nee. De COM-poort is een RS-232 - een seriele poort. De gamepoort werkt met een mix van signaaltjes.

http://en.wikipedia.org/wiki/Game_port
http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_port

Beiden zijn ze wel achterhaald in dat aspect, al heb ik verhalen gehoord van mensen die de RS-232 prima aan de gang kregen maar met USB weinig aan konden vangen. Kan ook liggen aan brakke USB I/O op 't moederbord :).

Wat het aanbod betreft, klik even op het knopje
sendpm.gif
onder RockSteady's post en stuur 'm via het forum een berichtje :).

Ik heb me gisteren een ESI RoMIO midi-interface gekocht (55 euro)

Ik heb de bijhorende cd geïnstalleerd (waarvoor is dit trouwens nodig? Bij men andere midi-kabel (met gamepoort ipv usb) moest ik niets installeren).

Ik heb hem toen aangesloten op men laptop en ermee proberen werken met reason maar er gebeurde niets…

In reason heb ik preferences geopend en in de midi-pagina bij port heb ik RoMIO/midi geselecteerd, zo staat het ook in de handleiding bij de interface.

Is er iemand die me verder kan helpen?
Vroeger had ik trouwens dezelfde problemen met cubase.

Groeten
Meyer

Back