Kabels!

fuse

Gepokt en gemazeld
Toch maar even een draadje over kabels.

Met name merken en welke meuk en welke top zijn.

Zelf heb ik er de ballen verstand van hoor.
Heb altijd zin om even in de winkel aan de pluggen te gaan hangen om te kijken of ze het houden. Met een heftruck over de connectors te rijden of ze daar tegen kunnen en een kudde schoolkinderen er mee touwtje te laten springen om te kijken of het wel goed spul is. Maar dat zegt nog nix.

Zelf solderen heb ik vroeger wel gedaan maar ook al kan ik redelijk solderen en ben niet onhandig met schroevendraaiers enzo. Vind kant en klare kabels toch fijner.

Waarom sommige kabels 2x zo duur zijn als anderen snap ik ook niet zo, of wil het niet snappen. Mja is ook een vak apart.

Eigenlijk had ik liever alles optisch gehad. :)

De reden dat de ene kabel duurder is dan de andere kan aan vele zaken liggen, maar vooral aan shielding (afscherming), gebalanceerd/ongebalanceerd en uiteraard materiaal en sterkte.

Als ik jou was, zou ik toch leren solderen, is altijd makkelijk en je komt nooit kabels tekort als je het standaard materiaal in huis hebt. Uiteindelijk zal het nog goedkoper zijn ook.

Kan wel solderen hoor. Heb waarschijnlijk meer gesoldeerd dan menig DSF'er. Dat was vroeger, toen ik nog niet zo lui was als nu.
Maar eer ik een fatsoenlijk soldeerapparaat en de rest van die meuk bij elkaar gekocht heb ben ik al weer een stevig setje kabeltjes verder. :)

soldeerding 10 euro;
soldeertin 2 euro;
6 meter kabel 6 euro;
4 pluggen 16 euro
34 euro

2 kabels á 3 meter
2*15 euro
30 euro

tja :)

Origineel geplaatst door Roel
soldeerding 10 euro;
soldeertin 2 euro;

Niet echt topkwaliteit soldeerding lijkt me, ook niet qua tin.

Als je al zelf gaat grillen loont het zeker om óók in je soldeerspullen te investeren.

Een soldeerding van een tientje.
Je hoeft er maar naar te kijken en hij valt uit elkaar.
En warm worden die krengen ook niet. Nou ja wel warm genoeg om je fikken te verbranden.

En sinds het aantal electronica zaken sterk achteruit gelopen is de laatste jaren zijn de prijzen van losse componenten ook schrikbarend gestegen stelletje freaky monopolisten. Of je moet in bulk gaan inkopen.

ik heb er eentje van skandia (jawel :P) en die is na 26 plugjes nog niet uit elkaar gevallen... denk dat ie de komende 40 ook nog wel aankan :)

Ik heb er eentje van de Gamma, en die worden inderdaad heet genoeg om je klauwen te verbranden (gvd).

De les van vandaag: als de soldeerbout van de tafel valt, vang hem dan niet.

Kun je trouwens ergens van die standaardjes kopen voor je bout?

Ik heb net allemaal nieuwe jackkabels gekocht van 1, 2 en 3 meter. Merk Proel Stage Series en Yellow cable. Zit een paar jaar garantie op en ze zijn ze zijn afgeschermd. Ben de prijs effe kwijt, maar in iedergeval zo'n beetje 6 tot ruim 8 euro of zo.

Ik heb quiklok kabels, van die gold tipped dingen...

niet dat dat iets zegt ofzow, maar het zijn wel lekkere kabels :D

Origineel geplaatst door NorthernLightX

Hahaaha, dat had ik vorige week ook! :)

Tsja, reflexen he.

Origineel geplaatst door NorthernLightX
Ik heb er eentje van de Gamma, en die worden inderdaad heet genoeg om je klauwen te verbranden (gvd).

Kun je trouwens ergens van die standaardjes kopen voor je bout?

Je kunt zo'n ding zelf maken van een stukje ijzer. Gewoon ff buigen. Werkt heel goed. Bij formido kopen kan uiteraard ook ;)

Origineel geplaatst door STicKX
Ik heb quiklok kabels, van die gold tipped dingen...

niet dat dat iets zegt ofzow, maar het zijn wel lekkere kabels :D

Gold tipped zegt wel wat, maar alleen als de aansluitingen op je apparaat ook gold-plated zijn...
Het percentage OFC zegt veel meer... (ofc=Oxigen Free Copper,
hoe hoger dat percentage, hoe meer koper, des te beter de geleiding...)

ik gebruik zoveel mogelijk monokabels en multikabels van DAB. 't zal wel niet de beste kwaliteit zijn maar ze zijn niet zo duur en ruisen doet 't toch wel bij mij. Daarbij gebruik ik zoveel mogelijk korte/gekleurde patchkabels voor 't overzicht. Ik ben na ong 4jaar eindelijk van die vervelende tulpkabels af.

Back