de vetste écht digitale synth?

Origineel geplaatst door Acidfever

En dus niet aan de orde in deze thread. Misshcien moeten we ook een vetste hybride synth thread starten? :D

Ik trap af......Sequential Prophet VS

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
@ Hanz: VP1 is zo'n bak die je echt nooit tegen gaat komen of wel? Volgens mij zijn er daar maar héél weinig van verkocht.

Volgens mij is de VP-1 nooit verdergeraakt dan het prototypestadium.

:doei:

Origineel geplaatst door Wiseguy
Ik trap af......Sequential Prophet VS

Heb net een nieuwe draad gestart met de vetste hybride synth!
blijft het lekker duidelijk ;-)

Deze zal wel minder voor de hand liggen maar wil er er toch wel bij vermelden; de K5 (zelf heb ik de rackversie zoals op de foto). Ik heb de K5000S een tijd gehad en dat is natuurlijk ook een beest van een synth, maar uiteindelijk heb ik alleen deze gehouden….klinkt veel rauwer en heeft gewoon lekkere bijverschijnselen qua sound – perfect voor mij dus! Bovendien is hij op bepaalde punten vind ik ook beter te editten dan zijn opvolger.

Attachments

• k5m[1].jpg
    k5m[1].jpg
    17,6 KB · Bekeken: 117
Origineel geplaatst door Danny

:doei:

zou 'ie te duur worden ofzo?

Origineel geplaatst door Acidfever
Hmmm de JV1080 is toch een rompler en geen echte synth toch? Of zit ik nu fout?

G2 verhaal van je ben ik het totaal niet mee eens onderbouw het eens i.p.v. globale argumenten geven? En hoe wil je een modulaire systeem met praktisch eindeloze mogelijkheden op gebied van gebruikersgemak gaan vergelijken met een synth met een relatief statische architectuur als bijvoorbeeld Nova's en virussen?

Ik hoor veel mensen klagen over de G2 en dan vraag ik verder en dan blijkt dat ze een paar presets uit de v1.0 release hebben geprobeerd en niks uit de zeer uitgebreidde user database. IK zeg dus niet dat jij jouw oordeel daarop hebt gebaseerd.

Daar zitten namelijk de juweeltjes! En zelf bouwen natuurlijk.

Uiteindelijk was de vraag van Hanz sowieso "Wat is nou volgens julllie de allermooiste bak die nou eens wat verder gaat dan het stereotype Virtueel Analoge / Substractieve idee?" Vallen de Virus en Nova niet gewoon in het stereotyp van een Virtueel analoog dan?

JV-1080 werd ook eerder genoemd,daar haakte ik ff op in...;)

Dat de Virus en Nova VA waren zei ik er bij...maar dat is toch ook digitaal ? En beide bakken hebben naast het standaardwerk ook aparte mogelijkheden om sounds te bouwen (bijv. Sync Skew en Mod Matrix op de Nova,Wavetable op de Virus)...vandaar dat ik ze ff noemde...

De G2 heb ik een aardige tijd thuis gehad en heel veel presets geprobeerd en gemaakt,maar de uiteindelijke klank bleef hetzelfde ; of je nou een uitgebreide Juno-patch had of een ingewikkelde drone,het klonk allemaal even steriel en dun naar mijn smaak...verder vond ik de bediening ook uiterst onvriendelijk,softsynth-modulars zoals Moog Modular V en de (gratis) KarmaFx werken veel gemakkelijker wat dat betreft...daarbij vind ik die softsynths ook nog eens beter klinken...
Maar het blijft een kwestie van smaak natuurlijk...

Novation Supernova II keys

Ook de monomachine is een dikke digitale machine. Vooral de voice/speech en sid emulatie zijn zeer dope en overal klinkt hij erg lekker. een heerlijke werkflow en live mogelijkheden. Maar met 6 stemmen wat beperkt aangezien fx ook een stem kost
Er zit een mooie sequencer in die ook externe gear kan aansturen, totaal 12 mono sequences waarvan 6 extern

Attachments

• block2.jpg
    block2.jpg
    71,9 KB · Bekeken: 110
Origineel geplaatst door Danny

Yamaha zelf noemt het apparaat zelfs in de company history, dus dat lijkt me sterk:

1993
Yamaha creates the world's first forged titanium golf clubs.
Yamaha debuts the Silent Piano series, the VL1 and VP1 Virtual Acoustic Synthesizers, and the CD-Recorder CDE-100, CDE-100H10.

Het apparaat is ook getoond op de NAMM. Er schijnen er 3-4 stuks te zijn gebouwd (1 daarvan is gebruikt voor de demo sounds die je op genoemde internet site kan beluisteren). Een exemplaar zou zijn gebruikt door Michael Boddicker (toetsenist Michael Jackson) op een album van MJ.

Ik vond nog hele interessante informatie op Synrise, in meer detail dan ik ooit heb gehoord:

VP 1 / pol syn 56900 (1994)
Mit dem VP 1 wird das nach dem VL 1 zweite Synthesemodell mit Virtual-Acoustic-Synthese präsentiert. Dieses High-Tech-Instrument ist dabei bereits mit 16-stimmiger Polyphonie ausgestattet, verfügt über eine 76-Tasten-Klaviatur, 64 RAM-Programmen, 3,5"-Laufwerk, vier Stereo-Ausgängen und vier Effektprozessoren, welche wahrscheinlich dem SPX 1000 ähnlich sind. Bis zu vier Elemente können geschichtet werden, wobei jedes Element bereits ein eigenständigen Klang darstellen kann. Werden zwei Elemente geschichtet, so ist das VP 1 nur noch achtstimmig, bei vier Elementen demzufolge nur noch vierstimmig. Entgegen dem VL 1 verfügt der VP 1 um ein anderes Synthesemodell, wobei dieses auf einen Wave Generator mit mehr als 8000 sehr kurzen Wellenformen (nur wenige Samples) zurückgreift. Diese Wellenformen sind nicht geloopt und dienen im VP 1 als Triggerimpulse für die Delay-Loop-Sektion. Mit Hilfe von unter anderem Filtern und durch Veränderung der Delayzeiten der Delay-Loop-Sektion kann in Echtzeit auf den Klang Einfluss geübt werden. Mit Hilfe der VP 1 REMOTE CONTROL kann der VP 1 editiert werden, was ansonsten nicht möglich ist. Auf Grund des hohen Anschaffungspreis (1994) ist der VP 1 jedoch eher als Symbol der Marktstellung zu werten, wie es vor Jahren schon mit den GS-Instrumenten oder dem DX 1 vollführt wurde. Es ist anzunehmen, dass in naher Zukunft auch für den Consumer-Markt entsprechende VA-Synthesizer angeboten werden.
--------------------------------------------------------------------------------

VP 1 REMOTE CONTROL / prg ? (1994)
Programmiereinheit für den VP 1, bestehend aus einem 19"-Rackeinschub (1 HE) und einer Fernbedienung. Letztere ist mit einem nahezu laptop-grossen LC-Display ausgestattet.

Origineel geplaatst door Hanz
Yamaha zelf noemt het apparaat zelfs in de company history, dus dat lijkt me sterk:

Het apparaat is ook getoond op de NAMM. Er schijnen er 3-4 stuks te zijn gebouwd (1 daarvan is gebruikt voor de demo sounds die je op genoemde internet site kan beluisteren). Een exemplaar zou zijn gebruikt door Michael Boddicker (toetsenist Michael Jackson) op een album van MJ.

Ik vond nog hele interessante informatie op Synrise, in meer detail dan ik ooit heb gehoord:

Interessant Hanz, dat betekent dat de Wsa1 van Technics eigenlijk heel dicht bij de Vp1 komt, ook op samples gebaseerd...en natuurlijk dat de Vl1 gewoon toch een eigenaardige synth blijft, omdat die geen korte samples gebruikt maar pure wiskunde :)

Origineel geplaatst door Vl1
Interessant Hanz, dat betekent dat de Wsa1 van Technics eigenlijk heel dicht bij de Vp1 komt, ook op samples gebaseerd...en natuurlijk dat de Vl1 gewoon toch een eigenaardige synth blijft, omdat die geen korte samples gebruikt maar pure wiskunde :)

Nou, als ik het goed lees worden die korte samples (een paar cycles lang) puur gebruikt als trigger voor 'n delay-line met tuneable feedback, lengte etc. Volgens mij is dat (ongeveer?) hetzelfde als Karplus-Strong snaar-synthese.
Waarom je er dan 8000 verschillende samples zou willen hebben als trigger ontgaat me een beetje, maar het zal vermoedelijk een directe relatie met je resulterende sound hebben...
Als je daarna nog wat leuke dingen met 'n filter doet (dus eigenlijk soortgelijk als met de resonator-functie die in de VL1 ook wordt gebruikt) kan je een boel mooie geluiden maken.

Karplus-strong-schematic.png

Zie ook deze link: http://en.wikipedia.org/wiki/Karplus-Strong_algorithm

Je moet dus niet denken aan samples zoals de partials in een Roland D-50 ofzo.
De WSA1 gebruikt ook het DRIVER/RESONATOR principe, alleen is daar de driver gewoon een complete sample.

... en de Z1 dan ook meteen maar voorzien van een plaatje, hè? :)

z1.jpg

De Yamaha FS1R toch wel, denk ik. Gaat door merg en been. Ik heb 'm uiteindelijk toch verkocht, de bediening vond ik helemaal niets. Als Yamaha eens uitkomt met een FS1 met 76 toetsen en knoppen en sliders, touchscreen en een betere effect-afdeling, dan... :o:

De prophet VS is de mooiste!! Die synth blijft me verassen. En dat op basis van kleine sample waveforms. Van spookgeluiden tot harp. Hij kan het allemaal :luv:

MicroKorg!

Niet echt de synth met de meeste mogelijkheden, maar de geluiden die er in zitten zijn geweldig en ontzettend handig in gebruik. And it really rocks on stage.

Attachments

• main_pro_microkorg.gif
    main_pro_microkorg.gif
    13,9 KB · Bekeken: 135
moet toch zeggen dat voor mij de waldorf microwave xt tot nu toch de synth is die ik nooit meer kwijt wil, die sounds...
echt alles kan je er mee maken!

Hoi,

heb eens op die site gekeken van synthesizers.de. Is volgesn mij een site waar je kunt zien waar je onderwijs kunt krijgen over synts? of heb ik dat mis. Hoop niet dat ik per ongeluk iets verkeerds heb aangeklikt en dat ik over een paar dagen post uit Duitsland krijg. Heb geen gegevens ingevuld.

Back