rme hammerfall 9652 problems

EDP

elke dag pannekoeken
tja ik heb een nieuwe pc geweldige bak. alleen ik heb een probleem met mijn rme.
als ik in logic wat speel of een mp3tje afluister of wat dan ook dan speelt hij een paar seconden goed en dan een paar seconden lijkt het net of hij door de ringmodulator wordt gehaald en dan gaat het weer een paar seconden goed(zo vervolg hij steeds een cyclus

mijn pc draait xp
ik al een paar keer geherinstaleerd maar dat mocht niet baten, daarna heb ik er een terratec ews 88 d in gehangen deze kaart functioneerde wel goed, ik denk dus dat het door de drivers komt. het zijn de nieuwste drivers van rme.(version 2.023)

heeft iemand het zelfde probleem en weet de oplossing of heeft iemand nog de oudere xp drivers ergens liggen?

(uhh nee, ik heb geen via of sis chipset)

XPSP1 geinstalleerd?
Ander PCI slot?
Drivers van de mobofabrikant up to date?
BIOS update van je MOBO?

Origineel geplaatst door krz
XPSP1 geinstalleerd?
Ander PCI slot?
Drivers van de mobofabrikant up to date?
BIOS update van je MOBO?

nope, moet ook werken zonder
yep
yep
nope, is al de nieuwste

ACPI uitgezet? Dus een eigen IRQ voor je soundcard? (Zal allemaal al wel gebeurd zijn, maar toch !) :)

Maar je hebt je BIOS niet geupdate en het is al de nieuwste? Komt ie net uit de fabriek rollen? Updates zijn normaliter niet bij te houden.. Wat heb je gekocht trouwens?

Anders oude drivers installen of heren RME ff mailen?

Origineel geplaatst door krz
ACPI uitgezet? Dus een eigen IRQ voor je soundcard? (Zal allemaal al wel gebeurd zijn, maar toch !) :)

Maar je hebt je BIOS niet geupdate en het is al de nieuwste? Komt ie net uit de fabriek rollen? Updates zijn normaliter niet bij te houden.. Wat heb je gekocht trouwens?

yes acpi uit windows helemaal getweaked
nieuwste bios geflashed

het is een intel p4 1600 draaiend op 2660
asus p4b533-e
512mb corsair(xms3000cas2, latency op 2-2-2-5)

verder draaien er twee hdd's op raid-0

hij is dus helemaal opgefokt en getweaked maar daar kan het niet aan liggen want de terratec werkt prima evenals andere software/hardware

het is ook geen latency probleem want de stukken waar hij het wel goed doet doet hij het prima en het maakt niet uit welke buffersize ik gebruik het probleem blijft

maar ik denk toch dat de drivers van RME gewoon goed kut zijn..

Ik denk ook de drivers, of probeer misschien eens als laatste de snelheid van het geheugen wat naar beneden te halen.. cas 2.5 ofzo./ je weet maar nooit.. ik heb ook veel probs als ik op cas 2 draai.. maar je hebt ook je proc opgefokt? zet die eens wat mhz'en lager.. gewoon testen

************** onaardige rot compjoeter ! :P

ok probleem waarschijnlijk gevonden..
mijn harddisken storen op een of andere manier mijn rme kaart
iig de storing loopt synchroon met het hdd ledje.

nu de oplossing nog:frons:

Heb je die PCI kaart al eens in een ander slot gestoken?
Klinkt als een :kont: oplossing maar wie weet.
Is die kaart busmaster of misschien je grafische kaart?

Maakt het uit of je geluid naar je (02r was het?) mixer via Adat of spdif stuurt?
Wat gebeurt er als je van je 88D via adat/spdif in gaat monitoren met je RME?

Werkt die graphic analyser van RME (die je daar kunt downloaden) goed?

Heb je misschien een optie van die RME aangevinkt die je uit moet laten of andersom?

Heb je dxdiag.exe wel eens gedraaid?

Welke Logic versie gebruik je?

Heb je al eens een andere Hammerfall kaart gebruikt? Misschien moeilijk, maar met al dat gekloot zou ik zeker contact met je verkopers opnemen)

Nou ja, blijft een leuke lijst.

Maar eh, busmastering waarschijnlijk?

Lijkt me dat de RME de grote baas moet worden en die andere moeten maar wachten. Dus zorgen dat die busmaster word.

ACPI uitzetten is niet altijd beter trouwens. Zou ik ook alleen doen als ik problemen had met een normale installatie. Heb je em ook al met ACPI aan geprobeerd? Of heb je alles meteen uitgezet?

nou het zou voor het eerst zijn dat iemamd problemen heeft door zij acpi uit te zetten..

maar ik heb de kaart eerst idd op een standaard installatie gedraaid, zelfde probleem

uuhm, als je ACPI uitzet terwijl je 'm met ACPI aan heb geinstalleerd kan dat zeker wel voor probs zorgen... heel je IRQ toewijzing ligt overhoop..

edit>tiepvaut

Laatst gewijzigd:
Je kunt niet een van je kaarten de busmaster maken... zeker niet je grafische kaart, aangezien die tegenwoordig AGP zijn, en AGP daar geen gebruik van maakt.

Bij busmastering wordt de dataflow gecontroleerd door de I/O controller (onderdeel van de chipset op je mobo). Daarbij hebben bepaalde PCI sloten soms voorrang. Dat is het geval bij moederborden waar bepaalde PCI sloten hetzelfde busmastersignaal moeten delen. Vaak staat er in de handleiding van je mobo voor welke sloten dit het geval is. Soms staat er ook alleen een tabel met de zg. Int.-lijnen. Daaruit kun je vaak afleiden in welke volgorde het busmastersignaal de PCI sloten aanspreekt. Gewoon al je PCI sloten uitproberen.

En het zou me ook niet verbazen dat het overclocken een rol speelt bij het probleem. Doordat je de FSB (Front Side Bus) frequentie verhoogt, gaan ook de I/O controllers sneller draaien! Dat betekend dus dat je PCI bus, IDE bus, AGP bus etc. op een hogere frequentie gaan draaien dan normaal, waardoor je in feite dus ook je HD's en PCI kaarten worden overgeclocked, waarmee je dus ook je kaarten kunt slopen! (PCI bus draait normaal op 33 MHz, bij een hogere frequentie kunnen je kaarten kapot gaan).
Geen wonder dus dat je PC problemen heeft met de busmasters....

FSB

FSB

Hoe hoog staat je Front Side Bus en wat is je PCI divider:
maw hoeveel staat je pci clock op, de ene kaart is de andere niet, puur dat een kaart bijvoorbeeld wel op 40mhz kan draaien (is 7mhz over spec) betekent niet dat elke kaart dat kan, zelfs niet al zou het eenzelfde kaart zijn. De ruimte die je met overclocken hebt is de kwaliteit van de geproduceerde kaart, en of de onderdelen bestand zijn tegen hogere snelheden, ik zou zeggen, test het even op de default snelheid, of iig op een snelheid waarbij je pci bus gewoon op 33mhz draait..

Re: FSB

Re: FSB

Origineel geplaatst door ><i
Hoe hoog staat je Front Side Bus en wat is je PCI divider:
maw hoeveel staat je pci clock op, de ene kaart is de andere niet, puur dat een kaart bijvoorbeeld wel op 40mhz kan draaien (is 7mhz over spec) betekent niet dat elke kaart dat kan, zelfs niet al zou het eenzelfde kaart zijn. De ruimte die je met overclocken hebt is de kwaliteit van de geproduceerde kaart, en of de onderdelen bestand zijn tegen hogere snelheden, ik zou zeggen, test het even op de default snelheid, of iig op een snelheid waarbij je pci bus gewoon op 33mhz draait..

fsb 4X160 = 640mhz(geheugen op 320) de pc bus draait gewoon op 33mhz. deze is namelijk onafhankelijk, daarom heb ik juist specifiek dit board gekocht.

Dan lijkt je kaart in ieder geval veilig. Check dat voor de zekerheid nog ff na of ie ook echt op 33 MHz draait. Een programma als Sisoft Sandra kan dit soort info weergeven.

En als het niet lukt om de boel op te lossen door uit te zoeken of je kaart echt geen busmastersignaal deelt met een ander apparaat. Je geeft zelf al aan dat de storing optreedt zodra hij je HD's aanspreekt. Je gaf ook aan dat je RAID hebt, dus grote kans dat hij het signaal deelt met je RAID controller...

Heb je trouwens andere PCI kaarten? Rotte drivers van kaarten die ook busmastering nodig hebben kunnen ook het in de war schoppen voor andere kaarten die busmastering nodig hebben! Haal al je PCI kaarten (behalve je RME natuurlijk) er uit als andere dingen niet helpen, en ga dan nog eens verplaatsen naar andere PCI sloten...

Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Dan lijkt je kaart in ieder geval veilig. Check dat voor de zekerheid nog ff na of ie ook echt op 33 MHz draait. Een programma als Sisoft Sandra kan dit soort info weergeven.

En als het niet lukt om de boel op te lossen door uit te zoeken of je kaart echt geen busmastersignaal deelt met een ander apparaat. Je geeft zelf al aan dat de storing optreedt zodra hij je HD's aanspreekt. Je gaf ook aan dat je RAID hebt, dus grote kans dat hij het signaal deelt met je RAID controller...

Heb je trouwens andere PCI kaarten? Rotte drivers van kaarten die ook busmastering nodig hebben kunnen ook het in de war schoppen voor andere kaarten die busmastering nodig hebben! Haal al je PCI kaarten (behalve je RME natuurlijk) er uit als andere dingen niet helpen, en ga dan nog eens verplaatsen naar andere PCI sloten...

JAWEL dr. ripsaw heeft me op het goede been gebracht. het was dus idd een driver probleem niet van de rme zoals ik zelf dacht, maar die van mijn netwerk kaart. hele systeem werkt nu prima zonder kaart.

nu alleen een oplossing voor die kaart zoeken,

maar ik kan iig weer music maken
bedankt dames voor alle hulp!

Ik was ook nogal geschokt van deze draad. Driver problemen met RME .....?????? ;)

Maw ik heb te veel ervaring met driver-probs maar nog nooit met die van RME.

Back