Zelfoscillatie filter

DatoDavid

Synthontwerper
Een heel kort vraagje: is de frequentie van de toon die je hoort als een filter in zelfoscillatie gaat dezelfde als de cutoff-frequentie?

Met andere woorden: kan ik zo misschien achterhalen wat de 'echte' waardes zijn (in Hz) van de cutoff frequentie van het filter van m'n AX-73?

Een nog korter antwoord: yep! :)

Thanks a million! Dan ga ik de buren nog maar even wakker houden met wat ongeleide sinustonen.

Origineel geplaatst door DavidMenting
Dan ga ik de buren nog maar even wakker houden met wat ongeleide sinustonen.
Zou idd wel eens kunnen - veel plezier alvast... :dubbel:

Hou rekening met wat je envelope doet met het geluid he. Al is dat natuurlijk ook interessant om te meten, wat je envelope precies met de filter frequentie doet. Als dat netjes verdeeld is in veelvouden van de grondfrequentie kun je met die kennis natuurlijk ook weer makkelijk bepaalde frequenties binnen een golfvorm beaccentueren.

Re: Zelfoscillatie filter

Origineel geplaatst door DavidMenting
Een heel kort vraagje: is de frequentie van de toon die je hoort als een filter in zelfoscillatie gaat dezelfde als de cutoff-frequentie?
als je alles uitzet, dus ocs en modulatie, hoor je idd de freq van het filter waarbij de resonance de amplitude is...

Misschien een beginners-vraagje, maar wat is er nou eigenlijk zo leuk aan een zelf-oscillerend filter?
Kijk, dat resoneren tot op hoge waarden gaaf klinkt snap ik... maar gewoon zo'n piep...
Ik heb altijd begrepen dat het vroeger op monosynths met enkele oscillator handig was, omdat je daarmee je sound een beetje aan kon dikken, als subosc zeg maar. Of zit er nog meer aan, wat ik nog niet ontdekt heb? :)

Krijgt gewoon een pure sinus en je kunt er zo leuke kicks mee maken en leuke lfo'sweepjes,laserguns,ufo'setc.etc. d.m.v.filter envelope
Dan bedoel ik ''ronde kicks'' want met zaagtand of blokgolf gaat dat niet dat is toch wat ruwer.En aangezien ik op mijn syntjes geen sinussen heb.....

Origineel geplaatst door Hanz
Ik heb altijd begrepen dat het vroeger op monosynths met enkele oscillator handig was, omdat je daarmee je sound een beetje aan kon dikken, als subosc zeg maar. Of zit er nog meer aan, wat ik nog niet ontdekt heb? :)

Tsja maar als je dat doet ben je ook een hoop kracht van die ene oscillator kwijt...doordat deze al door het filter gaat...of je moet een modular hebben met 1 osc :)

Origineel geplaatst door Kevin
Krijgt gewoon een pure sinus en je kunt er zo leuke kicks mee maken en leuke lfo'sweepjes,laserguns,ufo'setc.etc. d.m.v.filter envelope
Dan bedoel ik ''ronde kicks'' want met zaagtand of blokgolf gaat dat niet dat is toch wat ruwer.En aangezien ik op mijn syntjes geen sinussen heb.....
idd .. een goede reden ook om weer een mc202 te kopen .. die kicks waren .... :halleluja

Hallo,

maar wat is er nou eigenlijk zo leuk aan een zelf-oscillerend filter?

Als je een polyphone synth hebt met perfecte pitchtracking van de filter kan je er toffe pads mee maken. Als basisvorm neem je noise en dan gewoon de resonantie net vóór de zelfoscillatie plaatsen (beetje experimenteren).
Het resultaat verschilt wel vrij veel van synth tot synth.

Doei,

Origineel geplaatst door Kevin
mooiste is een driehoek, die heeft nog net dat beetje meer karakter en klinkt abstract gezien als een 'gefilterde blokgolf'...
uiteraard moet je dan wel beschikken over een pitch env.

Re: Re: Zelfoscillatie filter

Re: Re: Zelfoscillatie filter

Origineel geplaatst door 6 trak
als je alles uitzet, dus ocs en modulatie, hoor je idd de freq van het filter waarbij de resonance de amplitude is...

hmm,,. als je alles uitzet dan zal de filter nooit resoneren!!!

Resonantie is een vorm van terugkoppeling.
Dan heb je dus eerst een beetje energie (al is het een beetje ruis) nodig om terug te koppelen door het filter.
Dit is bij analoge synths nooit zo'n probleem maar digitale/va synths kunnen verassend stil blijven als je de osc dichtgooit en de resonantie opschroeft.
:)

Op de Juno-6 en 60 kan je een hele redelijke Hammond maken als je
de filter laat zelf-oscilleren...
Of een hele mooie sonar-ping.

Mvg.

CoolRunning

Back