Underground produktie

Haarbol

sound designer
Hallo allemaal,

Ik ben samen met anderen aan het onderzoeken hoe de productieprocessen van bepaalde muziekstijlen verlopen - omdat hier bijna nog niks over te vinden is.

Ik hou me (met anderen) bezig met het productieproces van underground - en nou zou ik graag antwoord hebben op een paar vraagjes die mij verder zouden kunnen helpen.

We moeten antwoord hebben op een paar vragen - bijvoorbeeld; hoe werken producers bij Underground - lineair (je begint bij het begin, en eindigt bij het eindprodukt waarbij je bij verschillende fases niet meer terug kan koppelen) of non-lineair (je kan bijv bij het produceren nog terugkoppelen naar het arrangement als dit nodig blijkt te zijn).

Speedy J heeft daar in dit forum zelf antwoord op gegeven bij zijn Q&A sessie, maar weten jullie misschien waar ik informatie of interviews kan vinden van soortgelijke mensen?

Een andere vraag waar ik antwoord op wil hebben is hoe deze mensen werken - intuitief (dus; beginnen en kijken waar je uitkomt) of wordt er echt van te voren over nagedacht... et cetera.

Ik heb de volgende namen waar ik iig informatie over wil hebben:

speedy j
secret cinema
cristian vogel
underworld
prodigy
orbital
johannes heil

Kan iemand mij helpen aan nuttige artikelen waarin een en ander (tussen de regels) beschreven wordt?

Ik weet dat het een moeilijke vraag is, maar alle info helpt!

Groet!
Haarbol

Uhmmm, het is een interessante vraag maar ik denk dat je de vraagstelling moet aanpassen. De namen die je noemt zijn nou niet bepaald "Underground". Er is al eens een hele discussie geweest over of Underground een type muziek is of een tendens/sfeer.

Speedy J stond laatst in de Keys en in de interface met een interview. Verder staat ie ook op www.nativeinstruments.com onder de Artists sectie. Nou de release van zijn nieuwe album heeft ie heel veel interviews gedaan.

Secret Cinema....geen idee.

Christian Vogel stond 2 jaar terug in de Future Music. Misschien kan je op hun site wat vinden (www.futuremusic.co.uk)

Underworld heeft uitgebreid in de Sound on sound gestaan 1,5 jaar terug en zullen veel interviews gaan geven omdat ze ook net een nieuw album uithebben

prodigy komt ook binnenkort met een nieuw album dus daarvoor geldt hetzelfde als voor Underworld.

Orbital stond volgens mij een paar maanden terug nog uitgebreid in de Future Music. Daarin gingen ze helemaal in op hun productieproces.

Johannes heil....geen idee.

nogmaals, om dit "underground"te noemen is een beetje raar omdat sowieso 3 van de genoemden bijna dagelijks op TMF en MTV te bewonderen zijn.....

underground is geen muzieksoort....ik zie hier een overzicht van verschillende muzieksoorten: rave/breakbeat, house, techno

dat weet ik, maar we hebben gewoon een soort 'richtlijn' aangehouden om ons iets te beperken. Misschien had ik de vraag anders moeten stellen;

wie weet waar ik relevante inderviews kan vinden van de personen die ik hierboven heb genoemd

(ikzelf weet echt geen zak van deze hele richting af, degene die verantwoordelijk is is Erik-jan Grobhuizen (zie de Interface van twee maanden geleden bij de lezersdemo :)) die moest dit zo nodig Underground noemen.

Deze vraag gaat toch gewoon over arrangeren?

probeer eens die documentaire van Loladamusica van zo'n 2 jaar geleden op de kop te tikken. Daarin moeten Speedy J, Orlando Voorn en Freaq Nasty? een nummer maken met een bepaald aantal samples.
Je kunt dan goed zien hoe ze werken. Speedy werkt idd met veel audio die hij later weer in stukken knipt en bewerkt.
Orlando werkt met de MPC, dus veel loops en Freq gebruikt voornamelijk z'n sampler.

In de FM had je ook vaak van: "Maak je eigen Prodigy plaat." best informatief.

Hier Erik-Jan zelf dan maar.
Wij zijn op zoek naar informatie over de manier
van produceren.
Zoals, hoe verzamelt men ideeen (bij toeval of bewust)
wanneer stapt men over op het mixen etc.

Wij willen graag info over de manier van produceren (met name de tijdlijn) in de underground dance-wereld.
- speedy J
- Christian Vogel
- Secret Cinema
- Aphex twin
- Johannes heil
Etc.

Greetz
Ej en co.

men gebruikt synthesisers, samplers, mixers, effecten, computers etc....en dan gaat men zitten...en begint muziek te maken...net zolang tot het af is....

...die viel natuurlijk te verwachten...

:(

nouwja, ik had ook niet verwacht dat er veel uit deze post zou komen - 't wordt veel interviews doorlezen vrees ik...

Ik snap ook niet dat deze vraag jou bezig houdt. Ik ken aardig wat producers, en die werken allemaal op fundamenteel andere manieren. Er zijn er die alles op de computer doen, en ik ken er ook die zich gek kopen aan analoge synths, en bruut knoppen gaan draaien. Het beste wat je kan doen is gewoon achter je apparaten gaan zitten, en muziek gaan maken. Op een gegeven moment krijg je gewoon een eigen manier van werken die helemaal van jezelf is.
Zelf heb ik de gekke gewoonte gekregen om met software-drumcomputers te werken, en met hardware synthesizers, om maar eens een voorbeeld te noemen. :)

Origineel geplaatst door Haarbol
...die viel natuurlijk te verwachten...

:(

nouwja, ik had ook niet verwacht dat er veel uit deze post zou komen - 't wordt veel interviews doorlezen vrees ik...

De 'wat is Underground muziek' heeft dezelfde strekking als één van de oudste filosofische vragen 'wat is de zin van ons bestaan'.
Er is geen concreet antwoord op de geven.

Waarom zoek je het trouwens niet dicht bij huis?
Ik bedoel, op dit forum zit het barstens vol talent die bereidwillend genoeg zijn om samen met jou hun creatief proces te ontleden.
Waarom moeten het nu altijd de 'sterren' zijn? Ik kan je op een briefje geven dat hun manier van werken niet veel anders is dan een gemiddeld, getalenteerd forumlid.

Denk daar maar eens over na en niet meteen in uw edele delen betast zijn.

R.

Origineel geplaatst door Nolet
Er zijn zelf "professionals" lid van dit forum....of zal ik dat maar niet gaan opratelen...:duivels:

Oh ja?
Ik dacht altijd dat hier van die thuis-knijers zaten! 8o)

R.

Back