Hapfac - Like It, welke stijl is het?

Hapfac

Ingeburgerd
"Like It" is mijn nieuwe track! Staat ook op Spotify.

Waar ik nog wel wat hulp bij kan gebruiken is de juiste stijl classificatie. :o:
Voor het gemak gooi ik maar alles onder EDM Dance als een soort verzamelpost, maar is het nou meer House of Techno of Tech House of weer heel wat anders?
Hoe bepalen jullie dat?

goeie vraag, ik maak shit die in geen een vakje past waar ik moet uit kiezen. Dus ik kies maar wat. Over 5 a 10 jaar heten de genres weer wat anders, ik hecht er weinig belang aan.

Voor dit soort muziek is denk ik Beatport leidend:

Check gewoon soortgelijke muziek en kijk welk genre het is.
Kan vallen onder 'Main Stage', 'Future House' of 'Electro House'.
Het kan ook gewoon onder House vallen terwijl House bij andere sites juist weer 'Classic House' is.
Maar dat zijn meestal sites die de nieuwere vorm van House schuwen dus voor dit nummer niet toonaangevend.
En Deep House op Beatport is ook platte meuk van 126 bpm met soms zelfs autotune zang terwijl Deep House van origine- en nog steeds op sommige andere sites, de klassieke Deep House is: rond de 120 bpm met jazz-funk-soul invloeden.

Laatst gewijzigd:
Ik zou 't gewoon op EDM houden, trekt meer volk.. of niet? Is alleszins het simpelste.

Is wel heel leuk, bass is goed, geheel is goed.

"I like it" :)

Gloomy.

Ik zou 't gewoon op EDM houden, trekt meer volk.. of niet? Is alleszins het simpelste.

Ja is zeker het simpelste maar of het dan ook klopt is een tweede.

Bij EDM denk ik toch meer aan Calvin Harris, Dua Lipa en dat soort wat je in de supermarkt hoort tijdens het boodschappen doen (althans bij de ah hier in Utrecht).
Denk dat het toch meer in de 'House' hoek valt.. en dan de substijl bepalen is de volgende uitdaging.

Hahaha prachtig. Julie zitten allemaal in het zelfde schuitje als ik. :D
Zo veel mensen zo veel meningen, denk ik dan maar.
Hoe komen we dan toch steeds aan nieuwe genres, als we niet echt weten wat daar binnen valt?

Voor dit soort muziek is denk ik Beatport leidend:
https://www.beatport.com/

Waarom is dat? Omdat de meeste DJs hier hun muziek vandaan halen?

@Montfrooij dat is inderdaad de volgende uitdaging.
Het zal wel moeten gebeuren anders wordt het denk ik te saai de dele tijd die zelfde hoempa.
Is vaak een uitdaging met 'sample based' muziek omdat in sommige samples al sprake is van een bepaald akkoord
maar in dit geval zie ik wel mogelijkheden.

Als dat niet lukt wordt de uitdaging zo mogelijk nog groter: hoe houd ik een nummer spannend in steeds het zelfde akkoord.
Is vaker met succes gedaan dus niet onmogelijk.

@Montfrooij dat is inderdaad de volgende uitdaging.
Het zal wel moeten gebeuren anders wordt het denk ik te saai de dele tijd die zelfde hoempa.
Is vaak een uitdaging met 'sample based' muziek omdat in sommige samples al sprake is van een bepaald akkoord
maar in dit geval zie ik wel mogelijkheden.

Als dat niet lukt wordt de uitdaging zo mogelijk nog groter: hoe houd ik een nummer spannend in steeds het zelfde akkoord.
Is vaker met succes gedaan dus niet onmogelijk.
Spijker op z'n kop en de reden waarom ik zo lang heb getwijfeld over 'iets met samples' in m'n setup.
Nu met de Digitakt 2 loop ik hier zeker tegenaan.
Dan heb ik een lekkere loop in elkaar geknutseld met een sample, maar dan....
Wat ik nog wel eens doe is om alleen de baslijn te veranderen.
De samples die ik maak zijn vaak redelijk 'vage' combinaties van noten / akkoorden zonder duidelijke progressie, dus met de baslijn kun je dan nog wat variatie aanbrengen.
Maar dat werkt niet met een sample die echt een akkoordenprogressie bevat.

Ik kan ook meer akkoorden opnemen natuurlijk en dan andere combinaties (slices) triggeren, maar daar moet ik dan maar net genoeg van bedacht hebben toen ik de originele sample opnam.
(ik sample voor nu alleen 'mijzelf' en dat mangle ik dan op de DT2)
En zomaar pitchen werkt niet altijd lekker, want een C wordt niet ineens een Am zeg maar.

Maar de creatieve opties die ik er voor terugkrijg maken het voor nu meer dan waard gelukkig.

Haha wat grappig, deze post was bedoeld voor mijn eigen track:

Perongeluk in het verkeerde draadje gepost, sorry

Back