Mengpaneel kleuring?

ik heb het niet alleen over vervorming;) maar over informatie als verschiltonen , phaseshift op lowlevel, muziekale vervorming , onmuziekale vervorming , de boventonen en odertonen van de grondton(en) is bepalend voor het klinken van het instrument, daarom is dat zo belangrijk.
tuurlijk vervorming heb je altijd op elk level 0db of -80db .. mischien onderschat je het menselijk gehoor een beetje of ik begrijp je niet goed , het is ook zo dat je het niet op de voorgrond wilt want immers het bevind zich op low level , en dat is niet voor niets, maar het bepaald wel je totaal geluid, dat bedoel ik ermee..maar goed,:)

hmm logic ,dan mot ik toch een mac kopen?, word het uberhaupt nog geupdate? daar was wat gerommel mee namelijk toen apple logic overnam, geloof ik..lol, kan de nieuwste logic ook PT files lezen? dat vind ik 1 van de belangrijkste dingen namelijk

Origineel geplaatst door Capstan cappy
ik heb het niet alleen over vervorming;) maar over informatie als verschiltonen , phaseshift op lowlevel, muziekale vervorming , onmuziekale vervorming , de boventonene en odertonen van de grondtonen bepalend voor het klinken van het instrument, daarom is dat zo belangrijk
tuurlijk vervorming heb je altijd op elk level 0db of -80db .. mischien onderschat je het menselijk gehoor een beetje of ik begrijp je niet goed , het is zo dat je het niet op de voorgrond wilt want immers het bevind zich op low level , en dat is niet voor niets, maar het bepaald wel je totaal geluid, dat bedoel ik ermee..maar goed,

hmm logic ,dan mot ik toch een mac kopen?, word het uberhaupt nog geupdate? daar was wat gerommel mee namelijk toen apple logic overnam, geloof ik..lol, kan de nieuwste logic ook PT files lezen? dat vind ik 1 van de belangrijkste dingen namelijk
Het is belangrijk ben ik met je eens, maar is het ook belangrijk als je ze niet nauwelijks kan horen?

Stel ik speel op 90 dba, das toch al best flink, en ik speel die snare af die ik op 24 bit -3db heb opgenomen. Dan zou ik de vervorming die optreed bij -80db horen op een nivo van 10 dba!
Das onhoorbaar IMO.

Maar stel je gaat verder, en zou daar een eq op toepassen, dan vinden op dat nivo nog steeds phaseshifts en filtering e.d plaats.
Dat komt omdat een digitale eq eigenlijk een vorm van IR is.
En een IR heeft de eigenschap linear te zijn, onafhankelijk van nivo dus.

Heel veel plugins werken al op 64 bit. Veelal marketing geblaat dat wel maar da's wel de nieuwe standaard over 5 jaar.
En UAD's bijv resamplen intern ook hun effecten om zo een betere kwaliteit geluid te geven.
Maar goed, het blijven emulaties en zijn per definitie altijd anders dan het orgineel.

Wat dat betreft kun je in hardware ook een UREI 1176 zelf solderen want daar zijn gewoon schema's voor te vinden en met geduld en de goede componenten heb je ook iets wat op een 1176 lijkt. Maar een type condensator anders en het is al niet meer de 'echte'. ;)

Origineel geplaatst door fuse
Wat dat betreft kun je in hardware ook een UREI 1176 zelf solderen want daar zijn gewoon schema's voor te vinden en met geduld en de goede componenten heb je ook iets wat op een 1176 lijkt. Maar een type condensator anders en het is al niet meer de 'echte'. ;) [/B]

grappig dat je daar over begint toevallig heb ik een poos terug 3 steroboards gekocht van de 1176 en met mijn eigen keuze condensatoren bestukt..zie foto

hij zal anders klinken dan het origineel maar de compressor en limiter eiegnschappen blijfen, ben zelf heel benieuwd hoe die zal klinken, heb ook nog 2 LA2 boards als ik er aan toe kom, DIY projects zijn heel in tegenwoordig, inplaats van 2500 euro of meer bouw je hem voor krap 600 euro, condensatoren en trafo's zijn het duurst de rest is standaard..je kunt er ook voor kiezen om geen trafo's te gebruiken dat is allemaal op het boardje geprint je moet alleen wat extra componenten erin plakken en het scheelt 200 euro , maar trafo's is toch fijner IMO

1176.jpg

la2a.jpg

deze boardjes kun je bestellen bij gasten op het prodigy-pro forum er zijn zelfs ook een paar NEVE boardjes van mic-pres en lineamps...

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Ik heb grote moeite gehad DSP te begrijpen, dus als je je er nog niet heel erg in vediept hebt kan ik me voorstellen dat het allemaal nogal onbegrijpelijk is.

Een digitale eq heeft vanzichzelf geen nonlineare vervorming, net zoals een condensator dat niet heeft. In analoge eqing heb je halfgeleiders nodig om het te versterken etc, die zorgen voor de non lineare vervormingen. De condensator filter en verschuift de fase.

ETC.

Zo word op deze methode nieuwe VST's bedacht. BV de MS-20 van korg. Maar ja, het blijft digitaal.

de meeste grotere studios hebben een annalooge mengtafel met een PT rig, ook veel recorders , en een grote groep gaat vooral bij bands eerst naar tape en proppen het dan in PT om te editen..dat is tenminste de trend nu , daar haal je ook het beste van twee werelden, wat je annaloog niet kunt doe je digitaal...ik ben ook op zoek naar een goed digitaal systeem, weet nog niet of het protools word of die nieuwe tacsam x-48 , maar mischien ook wel een racebak PC met nuendo beest van een kaart en motuconverters daar ben ik nog niet helemaal uit, mischien heb jij suggesties?, dan lavreys kan ik niet betalen dus hehehe

Je hebt al je goede op-amps, dus een logische stap is de beste converter zoeken. Dan ben je klaar. PT is wel weer handig omdat heel studio land het gebruikt en een "standaard" is. Overigens zijn de converters van PT wel een stuk beter geworden. Je kan in principe gaan voor de beste converter en een simpele PT set/soft aan schaffen zodat je PT hebt voor distributie. Als het eenmaal digi is maakt het ook geen zak meer uit welke software je gebruikt.

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Het is belangrijk ben ik met je eens, maar is het ook belangrijk als je ze niet nauwelijks kan horen?

Dat is toch de sport :)

mochten je eq's weinig doen als je er aan draait dan mot je ff de condensatoren aanpakken, als ie echt 25 jaar oud is dan he ..zo niet, happy listening!!

mochten je eq's weinig doen als je er aan draait dan mot je ff de condensatoren aanpakken, als ie echt 25 jaar oud is dan he ..zo niet, happy listening!!

Die 2 grote op het powerboard bedoel je?

Ik heb em opengemaakt. Er zat een briefje in dat alle OpAmps in 1999 zijn vervangen.
Ook zat er een doosje in met zo'n 100 reserve exemplaren.

Het lijkt er ook op dat een heleboel functies die je ooit als optie kon bestellen zoals
track mute en eq/on/off per kanaal gewoon aanwezig zijn op de printplaten.
Op de plek van de knop zit een dopje. Ook heb ik een aantal kanalen die voorzien zijn van 4 auxen ipv 2 en groupoutputs. Op de kanalen waar deze niet aanwezig zijn, zijn wel de sporen en soldeerpunten aanwezig. Zo kan je de knop van een aux vervangen door een dubbele pot. je hebt dan dus 2 draaiknopjes in 1.

Wat ziet het er toch allemaal netjes uit van binnen. En je kan er zo makkelijk bij. :okdan:

Origineel geplaatst door sander

Ik heb em opengemaakt. Er zat een briefje in dat alle OpAmps in 1999 zijn vervangen.
Ook zat er een doosje in met zo'n 100 reserve exemplaren.

Het lijkt er ook op dat een heleboel functies die je ooit als optie kon bestellen zoals
track mute en eq/on/off per kanaal gewoon aanwezig zijn op de printplaten.
Op de plek van de knop zit een dopje. Ook heb ik een aantal kanalen die voorzien zijn van 4 auxen ipv 2 en groupoutputs. Op de kanalen waar deze niet aanwezig zijn, zijn wel de sporen en soldeerpunten aanwezig. Zo kan je de knop van een aux vervangen door een dubbele pot. je hebt dan dus 2 draaiknopjes in 1.

Wat ziet het er toch allemaal netjes uit van binnen. En je kan er zo makkelijk bij. :okdan:

pffoeeeeeeee... ik heb de tafel nooit opengemaakt en wist dit dus niet :D

Wat ik je al vertelde ik heb de tafel destijds ongetest gekocht tijdens de PA-beurs in Houten ergens in maart 2005. Volgens mij is ook mogelijk om bij D-R (reserve)onderdelen te bestellen (anders verwijzen ze je wel door naar hun huisreparateur/aangesloten onderhoudsbedrijf). Als je op deze manier van 2 naar 4-auxen over alle 20 de kanalen kan gaan .. zou ik het zeker doen! Het aantal auxen is voor mij de reden geweest om de tafel te verkopen.

De opzet van de D-R tafels is vrij uitgebreid en ze hebben heel veel costum-made tafels vanuit een standaardprincipe op de markt gebracht.

Door het broodjes principe is het dus mogelijk geweest om (betaalbare) costum-made tafels op de markt te brengen. Als een eq van een broodje niet lekker klinkt is het voordeel van het broodjesprincipe dat je slechts de potmeter hoeft te vervangen en in het slechtse geval het hele broodje van dat kanaal. Dit in tegenstelling tot bijv. andere merken en hierdoor blijft het nog (redelijk) betaalbaar!

Kan me ook voorstellen dat in de goedkopere series van D-R de extra's niet zijn benut maar wel in de tafel aanwezig zijn. Om nou 2 productielijnen op te zetten voor een product wat zo goed als hetzelfde is lijkt me een beetje onlogisch en te kostbaar voor de end-user. Ik begrijp de gedachtegang van D-R hierin duidelijk.

Als je handig bent met een soldeerbout is het dus mogelijk om de tafel zelf uit te breiden of dit te laten doen.

Zelf heb ik sindskort een D-R Dayner met 36 kanaals 4 subs (die ik (bijna)nooit zal gebruiken) en 8 auxen. De Dayner is duidelijk met het broodjes principe gebouwd. Forum-lid BRZ heeft ook een Dayner, deze is 32 kanaal en 8 auxen. Zie je het verschil? ;) Ik heb zelfs nog ruimte voor 4 meer broodjes in de tafel! --> BEN OOK ERRUGG BLIJ MET DEZE TAFEL!!!!

Ik heb nu een aantal pagina's van de draad doorgelezen, ben redelijk wat wijze geworden maar merk ook wel een verschil in voorkeur/wensen en inzichten. Gelukkig dat er meerdere producenten zijn om aan de vraag enzo te voldoen. Zo kan iedereen toch tevreden worden gehouden. Persoonlijke smaak en een goed (onbeschadigd) oor bepalen je keus.... bij mij is dat D-R geworden .. denk ook niet dat ik ooit over zal stappen!

Enne Sander --> jij blij met de tafel, ik ook weer blij dat ik geen rotzooi heb gesleten! :okdan: :mega:

@Bikkel... de prijs was m.i. heel erg schappelijk, stond ook in de advertentie (zelf heb ik er niets op toegelgd en/of verdiend. Moet ik wel eerlijk zijn; van Sander mocht ik de flightcase houden omdat ie niet in zijn auto pastte!)

van 3 kanalen reageren de EQ's nauwelijks. De rest lijkt het op kraken na te doen.
Bedoel jij de condensatoren in het voedingsgedeelte?

Verder zit er nog een irritante brom toon in het voeding gedeelte. (zit ingebouwd, geen losse voeding)

Hoi Sander,

Als ik dit vantevoren had geweten, had ik het verteld en/of mogelijk de tafel niet te koop gezet. Het verkopen van gebakken lucht is vrij makkelijk maar niet mijn style.!

1 ding is wel duidelijk geworden.. ik moet meer aan mn technische kennis gaan werken waardoor ik minder met mn oren sta te klapperen en beter weet waar ik over probeer mee te praten.

Aan de hand van jouw post over de tafel, dacht ik dat je de tafel op dat moment al helemaal had getest en er erg tevreden over was.

Van de brom in de voeding heb ik verteld. Zelf dacht ik dat het kwam doordat ik de mixer te hard liet uitsturen. Kstuurde iets minder uit dan het maximale.

Ik heb je een mail erover teruggestuurd.
Tis geen garantie tot de deur in ieder geval.

We komen er zeker wel uit en nogmaals heel veel X sorry voor het ongemak!

ja prima joh, geen probleem. De brom bedoelde ik niet via de monitors hoor, maar gewoon het apparaat zelf.

Ik ga binnenkort wel eens even onderhuids het 1 en andere bekijken. Voor vragen dan start ik wel een nieuw topic.

nee ik bedoel de condesatoren rondom de schakeling van de eq zelf, dus het kanaal wat weinig doet wat eq'en aangaat en dan de comdensatoren rondom de ic's die daar mee the maken hebben vervangen, of het helekanaal van nieuwe condensatoren voorzien, kun je die opamps ook verwisselen?, je zei dat je een doos met nieuwe opamps erbij had, check die beide oplossingen en ze zouden weer normaal moeten werken, een schema erbij om te zien welke condensatoren daar mee te maken hebben is ook wel fijn

Back