Mengpaneel kleuring?

sander

_
Is er enig verschil in geluid tussen verschillende mengpanelen van verschillende prijsklassen als je de EQ in neutrale stand hebt staan? Ik bedoel een mengpaneel hoort toch neutraal te zijn, oftewel het input signaal onveranderd naar de output te sturen? Ik snap wel dat de ene veel betere componenten heeft en een betere ruis/signaal verhouding, etc, maar uiteindelijk wil je toch zo min mogelijk klank kleuring.

Ik weet wel dat er altijd gezegd wordt dat sommige tafels een mooie warme klank toevoegen, maar is dat dan ook als je de EQ niet gebruikt?

En vanwaar deze vraag. Ik heb een behringer, geen problemen mee, maar langzamerhand begint deze na jaren gebruik zowel in de studio als tijdens livesets wat kuren te vertonen. Ik kocht deze ooit 2de hands aan de hand van de specificaties, maar heb em nooit vergeleken met andere merken. Ik heb zoiets van als je muziek aan het maken bent en het klinkt goed, dan is het toch ook goed. Mijn EQ gebruik is echt minimaal. Ja soms ga ik wel eens grofweg met de EQ van links naar rechts tijdens de livesets. Maar de nieuwe mixer is alleen voor in de studio bedoeld (tenzij behringer kaduuk gaat). Ik heb geen ervaring met andere merken.

volgens mij ga je ook in neutrale stand met name verschil merken als je redelijk stevig instuurt. Het gaat me hier niet alleen om clipping, die natuurlijk anders klinkt bij verschillende merken, maar al ver voor het clippen, wil spul soms wel eens smeren, of ongevraagd "compressen". Of dat slecht of charmant is laat ik in het midden, maar het klinkt in elk geval niet eenduidig tussen merken door.

Re: Mengpaneel kleuring?

Origineel geplaatst door sander
Is er enig verschil in geluid tussen verschillende mengpanelen van verschillende prijsklassen als je de EQ in neutrale stand hebt staan? Ik bedoel een mengpaneel hoort toch neutraal te zijn, oftewel het input signaal onveranderd naar de output te sturen? Ik snap wel dat de ene veel betere componenten heeft en een betere ruis/signaal verhouding, etc, maar uiteindelijk wil je toch zo min mogelijk klank kleuring.

Je zegt 't zelf al: er zijn meerdere factoren die de klank bepalen, zoals de gebruikte onderdelen. Neutraal is dan ook een relatief begrip. Alleen dat je zo min mogelijk klank-kleuring wil is eigenlijk niet een juist uitgangspunt: een mixer is evengoed een onderdeel van je geluid, je kunt het zien als een instrument. Als die Behringer bevalt, dan koop je er toch gewoon weer één? Is echt geen schande hoor :D

Nou ja kijk die behringer heb ik gewoon gekocht. Ik heb nooit geluid vergeleken dus als 10 mensen nu gaan zeggen dat bijv een tascam standaard beter klinkt (oftewel muziekaal mooi kleurt) als je niet te veel met EQ klooit en ook niet echt overstuurd, dan koop ik natuurlijk liever een tascam. Zowiezo heb ik altijd wel een beetje het gevoel gehad dat mijn mooie spullen natuurlijk op een mooie mixer aangesloten moeten worden. En dan heb ik er liever geen behringer opstaan :D

Nou ja kijk die behringer heb ik gewoon gekocht. Ik heb nooit geluid vergeleken dus als 10 mensen nu gaan zeggen dat bijv een tascam standaard beter klinkt (oftewel muziekaal mooi kleurt) als je niet te veel met EQ klooit en ook niet echt overstuurd, dan koop ik natuurlijk liever een tascam. Zowiezo heb ik altijd wel een beetje het gevoel gehad dat mijn mooie spullen natuurlijk op een mooie mixer aangesloten moeten worden. En dan heb ik er liever geen behringer opstaan :D

Een Behringer heeft gewoon een bepaalde sound, die ik eigenlijk met name hoor in de EQ trouwens, ik ben er niet kapot van maar ik vind hem ook zeker niet verschrikkelijk. Ik kan er prima mee uit de voeten als ik er een zou moeten gebruiken, met name de wat grotere desks barsten van de features voor de helft van het geld van een Mackie. Die ik ook helemaal niet lekker vind klinken om nagenoeg dezelfde redenen.

Het kan ook juist zo zijn dat al die warm klinkende oude apparatuur een beetje overkill wordt als je het door ook nog eens een 'warme' tafel gooit, terwijl een 'koude' mixer als de Behringer het allemaal nog een beetje scherp houdt.

Origineel geplaatst door bikkel

Het kan ook juist zo zijn dat al die warm klinkende oude apparatuur een beetje overkill wordt als je het door ook nog eens een 'warme' tafel gooit, terwijl een 'koude' mixer als de Behringer het allemaal nog een beetje scherp houdt.

Das misschien ook wel waar ja.

Ik maar maar weer eens rondsnuffelen wat er allemaal te vinden is. Tascam ofzo.

Kun je niet gewoon 's wat spul meenemen naar anderen en kijken wat hun mixers met jouw geluid doen? (wel rekening houden met ook andere speakers e.d., maar goed)

jawel, maar ik heb er niet echt zin in zeg maar. Ik weet dat dat misschien niet zo verstandig is, maar ach een mengpaneel die slecht klinkt zal er wel niet zijn.

Laatst gewijzigd:
ik werk veel als live technicus voor bands
en het kutste wat je tegen kunt komen qua klank en gain regeling is behringer.
tenminste das mijn ervaring.

verder kun je denk ik wel stellen dat iedere fabrikant wel hun eigen filosofie heeft qua miksers.
bij macky bijvoorbeeld vind ik het altijd lekker dat de sweep op het laagmidden door gaat tot 40 hertz.
verder is de Qfactor meestal ook wel anders de één wat breder en de ander wat smaller (soundcraft delta serie BV.)

ik denk dat iedere merk wel zijn eigen voor of tegen heeft. en het uit eindelijk allemaal smaak is.
veel proberen en luisteren.

ik zelf vind het zelf altijd wel fijn als ik er iets 6db in of uitdraai dat het daadwerkelijk dan ook zo is,
en bij cheapo mixers als behringer en dergelijke is dit meestal nooit het geval.

Bedankt voor de antwoorden.

Daddy D, Heb je ook ervaring met Tascam?
En verschilt voor jou het geluid tussen de verschillende merken
ook erg als de EQ gewoon in neutraalstand staat.
Ik vindt de EQ namelijk niet zo belangerijk. Dat lijkt misschien raar,
maar ik merk dat ik maar af en toe op een paar kanalen bijv een beetje bas
wegdraai ofzo. Voornamelijk staat de EQ keurig in het midden.

ik denk zolang er geen aan/uit schakekelaar zit onder de toonregel sectiezit , en of je geen heel dure mixert hebt.
je signaal altiijd soor de toonregeling gaat en je er dus altijd mee temaken hebt. hot dan dus ook de vraag hoeveel de onderliggende electronica afwijkt. en niet zozeer of ie afwijkt.

als je ooit es de kans ziet hook je shizzl op een MIDAS en dan weet je hoe een mengtafel moet voelen en klinken.

ik heb een oude d&r studio tafel voor relatief weinig en daar ben ik erg content mee.

maar ja
das mijn smaak

ik zou echt nooit bezuinigen op een mixer. al het signaal gaat er doorheen.

en merken als behringer enzo is echt (fuck me if Im wrong) grote bras!

uit de oude doos> GOED KOOP IS DUURKOOP

tascam heb ik niet zoveel ervaring mee.
vroeger wellus een tijdje op`1tje gemixt en die klonk wel lekker mischien een beetje veel laagmidden erin( Net als die oude soundcraft SR serie) het enige nadeel was dat ie geen logiritmische faders(hoe hoger je komt hoe sneller harder die gaatconfused: ) had. en dah was wel kut:

Ik heb een soundcraft 200b gehad (24 kanalen) en die klonk zeer wollig, veel minder clean en helder in het hoog dat mijn kleine Gemini DJ mixer die ik daarvoor had. Dat was een behoorlijke teleurstelling, maar als je die klank wilt, is dat ok. Daarna de overstap naar een grote Allen en Heath was een wereld van verschil. Veel helderder weer en met een zacht en lekker romig randje. Ik heb ze nu nog (CMC32 mkII), de EQ die erop zit, is heel uitgebreid, maar echt niet scherp gedetailleerd. Das een minpunt aan deze tafel. Voor de rest is ze dik.

als ik die oude soundcrafts tegen kom is altijd het eerste wat ik doe het laagmidden op kwartvoor zetten. :biertje:

jonge daar stel je een vraag zeg, normaal vereist een juiste uitleg over alle aspecten van een goed klinkende mengtafel ongeveer een boek van 500 paginas

teneerste hangt het er van af wat je gewend bent, als de behringer de eerste mengtafel is waar je mee gewerkt hebt ben je er aan gewend, je kent de sound en als je goed op hebt gelet ook de positieve en negatieve kanten, dat laatste probeer je dus te omzeilen, eigenelijk zijn de behringer mengtafels goedkopere versies van de mackies, de eerste mackies 32/8/2 en kleinere hadden voor dat geld goeie of redelijke pre-amps daar werden ze ook mee bekend met die sound, later is dt allemaal mider geworden moet ik zeggen..
dit soort mengtafels zijn meestal SMD mengtafels , super kliene en goedkope componenten vandaar ook de prijs, deze mengtafels zitten aan de onder onder kant van de markt en dat is dan je referentie, dus je kan alleen maar omhoog is mijn mening, ik bedoel dit niet om behringer gebruikers te kwetsen je kunt veel lol hebben aan zo'n mengtafel, maar je moet wel denken aan je doelstelling, ik kan me niet voorstellen dat je muziek wilt maken en het niet wil laten klinken daar ben ik van overtuigt, dus moet je gewoon zoeken zoeken zoeken en nog eens zoeken, ga op forums als gearslutz, en prodigy-pro kijken en lezen wat die jongens gebruiken, dara kom je geen behringer tegen of mackie, maar wel hele leuke en niet eens altijd dure andere mengtafels tegen die wel goed klinken, de stelling dat wanneer het goed in JOUW oren klinken dat het dan goed is is bullshit, dat werkt echt niet zo...

1 van de belangrijke punten van een mengtafel is gewoon heel simpel het ontwerp van de mengtafel, worden er trafo's gebruikt en hoe goed zijn die trafo's , is het geballanceerd met ic's dan ga je al een stap achteruit, dan ook de topologie, transistors? ic's? of zelfs buizen?, welke componenten hangen daarom heen en van welke qualiteit zijn deze??
ik wou dat je es een keer de kans kreeg om op een vintage NEVE of API of neumann tafel te werken, dan merk je dat die dingen een ENORM verschil maken, dan ga je ook begrijpen waarom iets goedkoop klinkt oftewel dun , scherp , en rommmelig, wat je wilt is vooral als je instrumenten met mic's pakt maar zelf vanaf een gitaar rechtstreeks je mengtafel in het orgineel benaderen, werk je met electrnisch spul dan wil je graag dat er zo weining mogelijk vervorming en rommel toegevoegt word, DUS!!!,

een EQ kleurt altijd als je alles op nul zet en het signaal wel door de compononten van de EQ loopt, immers alle ic's , condensatoren voegen hun eigenschappen er aan toe zo simpel is het...mijn oude megntafel was een 56 kanalen AMEK ANGELA, ik heb daar veel mee geupdate qua componenten de nieuwe ic generatie ging eriin, de eletrolyte condensatoren gingen eruit en polyprpylene erin, man man wat een verschil niet normaal, ben ook twee weken 8 uur per dag aan het solderen geweest maar het was het zeker waard, dat kun je bij een behringer wel vergeten overigens:), ik heb een keer een luistertest gedaan tussen een signaal dat door een kanaal met eq ingeschakelt maar wel alles op nul, en door een subgroep waar 6 ic's minder in zaten en dus ook zonder de componenten die rond de EQ zaten, dat was een groot verschil, het klonk strakker , gedetaileerder, en minder rommelig in het laag,
elke EQ kleurt, een beetje mengtafel kun je hem bypassen via een schakelaar, gewoon uitzetten dus als je hem niet gebruikt.

EQ's vragen ook om preciesie, een macky EQ of een neve EQ das ongeveer david en goliat, alleen goliat wint dit keer , DIK...
die preciesie uit zich weer in het ontwerp en de gebruikte componenten en de gedachte erachter, een goed gebouwde eq kent weinig vervorming , kleurt weining en als ie kleurt is het "muziekaal" , en neemt geen rommel mee als je frequencies ophaalt, dat betekent dat je geluid niet of weining vervuild raakt., het blijft transparant en alles blijft "staan" om het zomaar te zeggen, als je bij een behringer of macky 50hz ophaalt dan heb ik geen idee wat ik nou eigenlijk ophaal, er komen zoveel andere dingen mee naar voren die gewoon NIET bij het geluid horen dat ik ze dan ook liever niet gebruik, dat alles heeft daar allemaal mee te maken..

je zegt het eigenlijk ook verkeerd , het is niet dat je geen ervaring hebt met andere merken , maar met andere ontwerpen!!, zelfs de legendarische NEVE heeft draken van mengtafels gebouwd die niet in het PRO circuit thuishoren, de man had waarschiijnlijk een slechte dag ofzo maar da was echt nie best...zorg dat wanneer je een andere mengtafel wilt dat je een beetje gespaart hebt een leuke tot 24 kanalen mengtfafel kost echt wel een 5000 euro tweede hands, onderschat niet het effect van een mengtafel in je signaalketen, de meeste mensen denken dat wanneer ze iets voor zich hebben waar PRO op staat dat het ook zo is en dat een mengtafel een mengtafel is, als dat zo was dan maatke het niet uit of je nou in een LADA rijd of een BMW, als je wilt weten waarom er zoveel verschil is zul je je moeten verdiepen in de materie ....wat is je budget eigenlijk???

laat je ook niet wijs maken dat veel mogeljikheden goed zijn, ja mooi dat je to 20hz of 30 hz kunt, maar HOE doen ze dat dan?, q factor precies zo, liever een berede q factor die klasse klinkt dan een hoeg Qfactor die alles vesrterkt behalve de bron...ik verzamel op dit moment dit soort mengtafels...

gailing10.jpg

babygailing.jpg

hoe dacht je dat dit klinkt, dat wil je echt niet weten, of eigenlijk juist wel!!!
eqtotal.jpg

EQclose.jpg

dit is dus een EQ, paar knoppies he?, deze EQ's zijn ZO muziekaal dat maakt bijna niet uit wat je doet het klinkt gewoon, zo onvoorstelbaar schoon en eerlijk, een goeie mengtafel heeft niet veel nodig...als je deze schakelaars omhaalt dan word je gewoon geil ik zweer het je zoveel kwaliteit , zelfs de schroefjes zijn topklasse bij wijze van ..
closeup.jpg

and last but least my pride and joy, dis de mengtafel waar ik me studio mee bouw, zelfde bouwer en "merk" maar dan 40 kanalen...alles transistor klasse A

consoleside.jpg

snap je het contrast????

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Capstan cappy
jonge daar stel je een vraag zeg, normaal vereist een juiste uitleg over alle aspecten van een goed klinkende mengtafel ongeveer een boek van 500 paginas

teneerste hangt het er van af wat je gewend bent, als de behringer de eerste mengtafel is waar je mee gewerkt hebt ben je er aan gewend, je kent de sound en als je goed op hebt gelet ook de positieve en negatieve kanten, dat laatste probeer je dus te omzeilen, eigenelijk zijn de behringer mengtafels goedkopere versies van de mackies, de eerste mackies 32/8/2 en kleinere hadden voor dat geld goeie of redelijke pre-amps daar werden ze ook mee bekend met die sound, later is dt allemaal mider geworden moet ik zeggen..
dit soort mengtafels zijn meestal SMD mengtafels , super kliene en goedkope componenten vandaar ook de prijs, deze mengtafels zitten aan de onder onder kant van de markt en dat is dan je referentie, dus je kan alleen maar omhoog is mijn mening, ik bedoel dit niet om behringer gebruikers te kwetsen je kunt veel lol hebben aan zo'n mengtafel, maar je moet wel denken aan je doelstelling, ik kan me niet voorstellen dat je muziek wilt maken en het niet wil laten klinken daar ben ik van overtuigt, dus moet je gewoon zoeken zoeken zoeken en nog eens zoeken, ga op forums als gearslutz, en prodigy-pro kijken en lezen wat die jongens gebruiken, dara kom je geen behringer tegen of mackie, maar wel hele leuke en niet eens altijd dure andere mengtafels tegen die wel goed klinken, de stelling dat wanneer het goed in JOUW oren klinken dat het dan goed is is bullshit, dat werkt echt niet zo...

1 van de belangrijke punten van een mengtafel is gewoon heel simpel het ontwerp van de mengtafel, worden er trafo's gebruikt en hoe goed zijn die trafo's , is het geballanceerd met ic's dan ga je al een stap achteruit, dan ook de topologie, transistors? ic's? of zelfs buizen?, welke componenten hangen daarom heen en van welke qualiteit zijn deze??
ik wou dat je es een keer de kans kreeg om op een vintage NEVE of API of neumann tafel te werken, dan merk je dat die dingen een ENORM verschil maken, dan ga je ook begrijpen waarom iets goedkoop klinkt oftewel dun , scherp , en rommmelig, wat je wilt is vooral als je instrumenten met mic's pakt maar zelf vanaf een gitaar rechtstreeks je mengtafel in het orgineel benaderen, werk je met electrnisch spul dan wil je graag dat er zo weining mogelijk vervorming en rommel toegevoegt word, DUS!!!,

een EQ kleurt altijd als je alles op nul zet en het signaal wel door de compononten van de EQ loopt, immers alle ic's , condensatoren voegen hun eigenschappen er aan toe zo simpel is het...mijn oude megntafel was een 56 kanalen AMEK ANGELA, ik heb daar veel mee geupdate qua componenten de nieuwe ic generatie ging eriin, de eletrolyte condensatoren gingen eruit en polyprpylene erin, man man wat een verschil niet normaal, ben ook twee weken 8 uur per dag aan het solderen geweest maar het was het zeker waard, dat kun je bij een behringer wel vergeten overigens:), ik heb een keer een luistertest gedaan tussen een signaal dat door een kanaal met eq ingeschakelt maar wel alles op nul, en door een subgroep waar 6 ic's minder in zaten en dus ook zonder de componenten die rond de EQ zaten, dat was een groot verschil, het klonk strakker , gedetaileerder, en minder rommelig in het laag,
elke EQ kleurt, een beetje mengtafel kun je hem bypassen via een schakelaar, gewoon uitzetten dus als je hem niet gebruikt.

EQ's vragen ook om preciesie, een macky EQ of een neve EQ das ongeveer david en goliat, alleen goliat wint dit keer , DIK...
die preciesie uit zich weer in het ontwerp en de gebruikte componenten en de gedachte erachter, een goed gebouwde eq kent weinig vervorming , kleurt weining en als ie kleurt is het "muziekaal" , en neemt geen rommel mee als je frequencies ophaalt, dat betekent dat je geluid niet of weining vervuild raakt., het blijft transparant en alles blijft "staan" om het zomaar te zeggen, als je bij een behringer of macky 50hz ophaalt dan heb ik geen idee wat ik nou eigenlijk ophaal, er komen zoveel andere dingen mee naar voren die gewoon NIET bij het geluid horen dat ik ze dan ook liever niet gebruik, dat alles heeft daar allemaal mee te maken..

je zegt het eigenlijk ook verkeerd , het is niet dat je geen ervaring hebt met andere merken , maar met andere ontwerpen!!, zelfs de legendarische NEVE heeft draken van mengtafels gebouwd die niet in het PRO circuit thuishoren, de man had waarschiijnlijk een slechte dag ofzo maar da was echt nie best...zorg dat wanneer je een andere mengtafel wilt dat je een beetje gespaart hebt een leuke tot 24 kanalen mengtfafel kost echt wel een 5000 euro tweede hands, onderschat niet het effect van een mengtafel in je signaalketen, de meeste mensen denken dat wanneer ze iets voor zich hebben waar PRO op staat dat het ook zo is en dat een mengtafel een mengtafel is, als dat zo was dan maatke het niet uit of je nou in een LADA rijd of een BMW, als je wilt weten waarom er zoveel verschil is zul je je moeten verdiepen in de materie ....wat is je budget eigenlijk???

jij zegt het man, jij zegt het:halleluja

hell jawel

Re: Mengpaneel kleuring?

Ik weet wel dat er altijd gezegd wordt dat sommige tafels een mooie warme klank toevoegen, maar is dat dan ook als je de EQ niet gebruikt?

het hangt natuurlijk altijd ervan af of je bron ook wel warm is of niet, maar om het zo te zeggen, ja het kan zeker dat sommige mengtafels lekker kachelwarm klinken als je geen EQ'w gebruikt , die mengtafels hebben dan ook over het algemeen de naam dat het warm klinkende mengtafl;es zijn en zullen niet moeilijk te identificeren zijn, (merk en type) maar vraag dat aan mensen die hoog in de boom zitten en niet aan andere behringer gebruikers met alle respect !!

Ja soms ga ik wel eens grofweg met de EQ van links naar rechts tijdens de livesets. Maar de nieuwe mixer is alleen voor in de studio bedoeld (tenzij [/B]

ik weet zeker dat de band het je dan moeilijk maakt soms moet je gewoon met de botte bijl hakken:) maar dat is niet jou schuld jij bent live ook maar een schakel in de keten, mensen die bij mij kwamen te zeuren (meestal dronken) onder live optredens als ik weer es met een oerslechte band op pad was maakten kennis met mijn kniptang die ik ALTIJD in de kontbuutse had hehehe, ben heel gemeen soms maar jah ..

Alsof vintage electronica beter is dan hedendaagse.
Dat SMD per definitie minder geluid geeft volgens jouw is best wel overtrokken.

Duurdere merken gebruiken gewoon onderdelen en schakelingen die ervoor zorgen dat het geluid natuurlijker klinkt. En goedkopere wordt daar minder op gelet en meer op de prijs.

En als je de opamps van zo'n goedkoop behringertje vervang voor eentje met hogere kwaliteit dan scheelt dat enorm. En kan me ook goed voorstellen dat dit met condensatoren ook zo geldt.

En tegenwoordig kunnen ze met nieuwe materialen en betere ontwikkelmethodes standaard meuk elektronica nog nauwkeuriger/goedkoper maken als 20 jaar oud spul.
Het hoeft dus helemaal niet groot lomp en teringduur te zijn maar optimaal voor wat je ervoor betaald.
En dan snap ik ook wel heel goed dat jij al je broodjes gaat zitten om te solderen (lekker rotwerkje zeker ;) ). Maar voor mij zou er echt wel een grens zijn die ophoudt bij m'n oren.

Placebo effecten etc is wel leuk, maar levert uiteindelijk niets op voor een dik pak met geld.
En als je dan ook doorschiet krijg je al net van die kuren die audiofiele hifi freaks ook krijgen dat condensatoren met goudfolie of electrolieten etc gaan kopen om het nog beter te laten klinken.

heb ff gesnuffeld op ebay , dit is wel leuk en zeker 10 klasses beter dan behringer

een D&R 8000 24 kanalen , maximaal 48 kanalen in mixdown, dus niet groot maar wel uitgebreid
ik heb deze mengtafel net nadat onze studio was uitgebrand in een 32 kanalen versie gehad en deze klinkt best goed, en in mijn referentie is dat veel beter dan wat je nu hebt...

kijk

25_0.JPG

cd_0.JPG

cf_1_b.JPG

startprijs is 2000 euro en das terecht want dat is ie zeker waard, mijn advies, verkoop je auto, nee grapje lol, mijn advies laat hem met rust en bied in de laatse 20 sec 2200 of ofzo, het lijkt alsof niemand geintereseert is omdat er nog geen bod is , dat gebeurt meestal als je met prijsen die je absoluut wilt hebben op ebay, als je geluk hebt dan heb je scht een leuke mengtafel voor een goede prijs!!!!! let bij dit soort dingen op de verzendwijze, meestal mot je dit spul ophalen maar er is niks spannender dan je nieuwe mengtafel ophalen hehehe

dit is het ebay nummer, 7419712627 nog 2 daagies te gaan!!

Laatst gewijzigd:
Back