Origineel geplaatst door Capstan cappy
dat gaat ook niet omdat het onzin is, wil je op 50hz wat weghalen? dan praat je over de basis toon , end de rest dan? hebben mensen dan zulke goeie oren dat je precies weet wat op 50hz 1khz of wat voor frequencie aan de hand is?, het feit is dat digitale eq en de softwarare die dit zogenaamd mogeljk moeten maken, (zonder software geen digitaal) enorm moeten rekenen om een deel van het signaal inclusief de harmonicshen insclusief de verschil frequencies van de harmonicshen, lineare vervorming , non lineare vervorming en onderlinge harmonische phaseshift , etc kan weergeven laat staan weghalen of ophalen, de parameters die daarmee gemoeid zijn kun je niet eens tellen, welke sofware moet dat kunnen?? de resolutie waarop een digitale eq de harmonischen en alles wat met informatie van een signaal te maken heeft en moet weergeven is zo laag dat je praat over 8 bit 4 bit en 2 bit geluid , pak alleen maar het uitklinken van een acousticshe gitaar, of een pauk (vandaar noise shaping) , het repareren repareren, en nog eens reparenen, uiteraard weer uit een puristis oog bekenen, steriel betekent in het digitale domein, het gebrek aan...niet vergeten
Ik heb grote moeite gehad DSP te begrijpen, dus als je je er nog niet heel erg in vediept hebt kan ik me voorstellen dat het allemaal nogal onbegrijpelijk is.
Een digitale eq heeft vanzichzelf geen nonlineare vervorming, net zoals een condensator dat niet heeft. In analoge eqing heb je halfgeleiders nodig om het te versterken etc, die zorgen voor de non lineare vervormingen. De condensator filter en verschuift de fase.
Ik zal met een rekenvoorbeeldje een en ander proberen te verduidelijken hoe een simpel 6 db rc filtertje in digitale domein kan worden omgezet:
stel je hebt 6 db lowpass filter:
o------R --------------o
|
Ui C Uu
|
o----------------------o
De stroom door de condensator is gelijk aan die van de weerstand.
Ir=Ic
omdat:
Ir=Ur/R en Ic= C (dUcondensator/dt) volgt:
Ur/R = C* (dUc/dt)
Nu is Uc=Uu en Ur=Ui-Uc daaruit volgt:
(Ui-Uc) / R = C * (dUu/dt) => dUc/dt= (Ui-Uc) / (R*C) (je ziet de rc constante al aankomen!

)
Nu differentieer je middels Euler:
Uc(n) = Uc(n-1) + (1/R*C*Fsamplerate) * ( Ui(n) - Uc(n-1) )
In iets berijpelijkere bewoording is dat:
Out[nieuwesample] = Out[vorigesample] + 1/R*C*Fsamplerate * ( In[nieuwesample] - Out[vorigesample] )
Zo krijg je dus een simpel 6db filter in het digitale domein, ook dit filter heeft dezelfde faseverschuivings eigenschappen.
Hoe hoger de samplerate, hoe beter de differnetiatie en hoe minder je ook last hebt van aliasing. Daarom is 2 keer oversamplen ook verstandig.
En waarom werkt het nu?
Omdat een een condensator differentieert, en differentieren kan je ook in het digitale domein, zij het dat de definitie afhangt van de samplerate.
Omdat bij deze rc schakeling geen non lineare vervorming aanwezig is omdat er geen transistors bij zitten, heeft deze digitale variant dat ook niet.
Vandaar dat digitale eq vaak als clean ervaren wordt.
Het is zeker wel mogelijk, maar kost dan veel meer cpu omdat je de niet lineariteit van een transistorschakeling erin moet verwerken (hetgeen niet onmogelijk is maar wel veel cpu nodig vergt)
Ik doe het simpeler : net zoals je analoge electronica opgebouwd is uit bouwstenen, zo doe ik dat in het digitale domein ook.
Dus bijvoorbeeld:
Eerst een overdirve (voor de transistorsaturatie) dan eq zoals een rc schakeling dat doet, en dan bijvoorbeeld een overdrive na de eq (net als saturatie van transitor output buffers)
Uiteraard weet ik dat analoge circuits parasitair zijn, en dat nu juist die eigenschappen ervaren worden als kleuring. Maar het is in mijn ogen dus niet zo dat digitale eq inferieur is. Het equed, niets meer en niets minder.
Tenminste dat is mijn visie erop.
Edit: blijkbaar worden meerdere spaties achterelkaar niet weergegeven waardoor het schema tje niet klopt.
Hier een plaatje van wat ik bedoel.