Mostatic
Just Dope Music Baby!
LOL wat een discussie weer.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Misschien hebben we niet dezelfde definitie van warm en kleuring.Origineel geplaatst door Capstan cappy
dat elke tafel kleurt is duidelijk en de 1 wat meer dan de ander , dat heeft met de component keuze en eventueel type schakeling te maken, "the sound is in the iron" zeggen veel mensen en dat klopt ook maar het heeft helemaal niks te maken met een warm geluid als je hard instuurt, dan gaat je pre-amp over de nek en heb je vervorming..

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Dan mag jij mij eens uitleggen waar digitaal eq harmonischen meer zou weg halen dan analoog.Origineel geplaatst door Capstan cappy
nee , annaloog zorgt op zich niet voor MEER harmonischen, dit vind ik een denkfout het steriele van digitaal is NIET de referentie zoals gleuid moet klinken.., digitaal laat juist harmonischen weg en een goed annaloog ontwerp laat het harmonische gedeelte heel,

Inmiddels heeft fuse daar iets over gezegd wat ik in iets andere bewoordingen ook wilde zeggenOrigineel geplaatst door Capstan cappy
digitaal oversturen? nee zeker niet hetzelfde effect, het is ook niet mogelijk omdat je aan je maximum oplossend vermogen zit, 24 bit is maximaal en niet meer en als je gewoon doordrukt heb je niet hetzelfde effect als dat zo was dan was dat probleem al wel opgelost, in het acoustische domain is digitaal iniedergeval geen goede oplossing alhoewel ik wel knappe opnames heb gehoord maar al het andere eromheen was annaloog om dat juist weer te bereiken, digitaal is hramonisch kaal. ....etc etc

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Zelf gaf je trouwens toch al eerder aan dat als je op 50 hz analoog equed er ook harmonischen geintroduceerd worden en dat dat warmer klinkt?
Wellicht dat ik dat verkeerd begrepen heb.
Ik bedoel trouwens niet dat je de preamp over zn nek moet laten gaan.
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Dan mag jij mij eens uitleggen waar digitaal eq harmonischen meer zou weg halen dan analoog.![]()
Inmiddels heeft fuse daar iets over gezegd wat ik in iets andere bewoordingen ook wilde zeggen[/B]

Origineel geplaatst door fuse
Luisteren doe je met je oren.
Je weet of iets goed klinkt door te luisteren.
Je weet of iets beter klinkt door te vergelijken.
Alleen jij kunt voor jezelf bepalen wat je beter vindt.
Je hebt een beperkt budget.
En dus is het enige wat je kan doen voor het budget dat jij hebt het beste te kiezen.
Zij het een mazzeltje met een 2e hands mixer of een fonkelnieuwe maagdelijke schoonheid.
En dan boeit het toch niet wat er onder die faders aan elektronisch geneuzel zit?
)
Nee ik bedoel het punt waar de output net niet meer linear is t.o.v. de input, dit vervormt het signaal dan niet veel nog maar wel genoeg om het net wat meer harmonischen te kunnen laten krijgen. Dat is wat ik dacht dat men onder warmte/kleuring verstond, aangezien de topic starter het ook over kleuring had bij eq in nul posities.Origineel geplaatst door Capstan cappy
oke .....als je zegt oversturen is dat in mijn ogen een situatie waarin de pre-amp of versterker geen headroom meer heeft en dus overstuurt, dat je daarmee harmoschen versterkt lijkt me duidelijk je versterkt immer het hele signaal, maar dat lijkt me toch niet de bedoeling??,

Ik dacht al dat je dat bedoelde, maar dat vind ik dus een andere discussie namelijk analoge vs digitale opname's en niet een analoge vs digitale eq wat je in eerste instantie aanhaalde meen ik.
weglaten in de zin van wanneer je een annaloog signaal digitaliseert(,gitaar, vleugel, zang etc) het word slecht geregistreed en zeker al niet helemaal en dus "weggelaten" ik bedoelde niet als je aan het eq'en bent
Ik vind zowel digitaal als analoog interessant. Beide hebben mooie dingen te bieden. En dat maakt het voor mij interessant, niet zinloos.Origineel geplaatst door Tom Thomas
Weet je, ik kom die discussies hier elke keer weer tegen.
Natuurlijk zou het te gek zijn als je ook een hoop van die dure apaaraatjes kon betalen maar helaas is dat voor de meeste van ons niet weggelegd.
Wat ik echter dom vind is dat je dan maar je eigen digitale opzetje elke keer gaat verdedigen en duur analoog spul de hoek in wijst.
Wees reeel tegen jezelf. Als je niet verder komt dan een pc vanwege je budget is daar niets mis mee. Wanneer je echter een beetje serieus muziek wilt maken houdt dan wel je oren open voor mensen die je daar wel wat over kunnen vertellen en verdiep je in spullen die je misschien nu nog niet kunt aanschaffen maar later eventueel wel.
Als je je daarvoor afwent omdat je het niet kunt betalen en elke keer een (zinloze) discussie gaat voeren dat het geen reet uitmaakt, zit je over 10 jaar nog in je klein betonnen kamertje met je pctje te kloten en heb je ondertussen tienduizend van dit soort threads op je naam staan.

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Nee ik bedoel het punt waar de output net niet meer linear is t.o.v. de input, dit vervormt het signaal dan niet veel nog maar wel genoeg om het net wat meer harmonischen te kunnen laten krijgen. Dat is wat ik dacht dat men onder warmte/kleuring verstond, aangezien de topic starter het ook over kleuring had bij eq in nul posities.
Misschien moet ik wat bijgespijkerd worden over de topologie dan![]()
Ik dacht al dat je dat bedoelde, maar dat vind ik dus een andere discussie namelijk analoge vs digitale opname's en niet een analoge vs digitale eq wat je in eerste instantie aanhaalde meen ik.
Trouwens waar ik wel nieuwsgierig naar bent, welke betere eigenschappen hebben polypropyleen condensatoren t.o.v. electrolytische ?

Origineel geplaatst door fuse
Wat ik even niet snap is hoe een discussie over kleuring van mengpanelen ineens in een home vs pro studio vergelijk weet te lullen en daarmee iedereen eensgezind instemt.
Er is een verschil tussen duizenden euro's en tonnen in euros. NOGAL WIEDUS!?
Dat sander met een budget van 800 euries geen SSL kan kopen waar hij lekker mono mee kan mixen lijkt me ook logisch.
Dus mensen af gaan zeiken omdat ze met zogenaamd minderwaardige spullen werken is gewoon een kutstreek want niet iedereen heeft evenveel geld hier. Op vette gear geilen is bijvoorbeeld gearslutz dan een veel betere plek voor.
), dat krijg je als je zegt dat nieuwe electronicshe meuk zogenaamd 20 jaar ouwe rotzooi klopt...dat heb je zelf aangehaald, ik had al zo'n vermoeden dat het daar in zat, maar dat is niet erg, het gaat niet om het trappen maar om het contrast en WAAROM het zo is..
Mengpaneel kleuring?
Is er enig verschil in geluid tussen verschillende mengpanelen van verschillende prijsklassen als je de EQ in neutrale stand hebt staan? Ik bedoel een mengpaneel hoort toch neutraal te zijn, oftewel het input signaal onveranderd naar de output te sturen? Ik snap wel dat de ene veel betere componenten heeft en een betere ruis/signaal verhouding, etc, maar uiteindelijk wil je toch zo min mogelijk klank kleuring.
Ik weet wel dat er altijd gezegd wordt dat sommige tafels een mooie warme klank toevoegen, maar is dat dan ook als je de EQ niet gebruikt?