Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Origineel geplaatst door pjeut
maar het gaat bij Sympathy for the Devil helemaal niet om een turnaround. Een turnaround is een kleine sequentie, meestal ter vervanging van een oorspronkelijk nogal saaie overgang van eind van de song weer terug naar het begin.
Maar het voorbeeld dat hij noemt; het einde van Hey Jude van The Beatles kun je dan ook niet een turnaround noemen.

Origineel geplaatst door VanHeckis
Haha! jij ben volgens mij een jurist of niet?
nou ga je ook nog voorwaarden stellen aan het wanneer en waarom van de progressie.
maar goed, daarom heb ik het ook voorgesteld het de pjeutaround te noemen. is helemaal op maat gemaakt voor je
![]()
![]()

Nee, hoor, ik had gewoon dat artikel niet goed doorgelezen over turnarounds. Het staat er duidelijk genoeg, maar daar kwam ik zoëven pas achter.
Je moet ook zoveel lezen om een beetje bij te blijven.![]()
Volgens mij beschrijft hij dat een turnaround nooit meer dan een klein aantal maten kan beslaan, bijv. 2 of 4 maten. In veel gevallen als afsluiting van een langere progressie, maar soms ook als herhalend motief op zich. Hij noemt volgens mij expliciet dat sommige popliedjes alleen maar bestaan uit opeenvolgingen van turnarounds en verwante (korte) herhalende motieven.Origineel geplaatst door pjeut
Tja, ik heb die PDF-bestand nog 'ns goed gelezen, maar het gaat bij Sympathy for the Devil helemaal niet om een turnaround. Een turnaround is een kleine sequentie, meestal ter vervanging van een oorspronkelijk nogal saaie overgang van eind van de song weer terug naar het begin.
Maar het voorbeeld dat hij noemt; het einde van Hey Jude van The Beatles kun je dan ook niet een turnaround noemen.
Stel: toonsoort is Cmajeur (ofwel: ionisch). De Ve trap of dominant is G7, waarin het interval b-f zit (3 en 7e toon). Dit is een tritonus (weet niet of dit goed Nederlands is; tritoon?); het wordt beschouwd als het meest bepalende deel van de dominant, omdat het zeer sterk om oplossing vraagt van de b-->c (dus stijgend) en f-->e (dus dalend).Spaceagentspiff, kun je aangever wat je hiermee bedoelt? Ik kon het in de tekst niet vinden (betekent overigens niet dat het er niet in staat) Wat is een tritonus in de V-de trap?
Origineel geplaatst door bobaphat
laat die kerktoonladders gewoon zitten, maakt het nodeloos ingewikkeld is helemaal niet nodig

Origineel geplaatst door VanHeckis
overigens wees een vriend van mij, die gepromoveerd is experimentele popmuziek, op deze link van Tagg. Deze wijsheid kwam dus niet van mijzelf.![]()

Misschien, maar deze hele thread is een speurtocht naar "hoe het nu werkelijk zit". Dat ik meende dat Sympathy in E stond is gewoon ingegeven dat het er alles van had dat E het basis-akkoord zou zijn. Dus een combinatie van het akkoord, en bas die het akkoord gewoon volgt en de melodielijn die niet heftig hiermee in tegenspraak is. Het is dus wel wat meer dan "letten op de eerste noot, of letten op de basnoot".
in het begin van de thread was er ook al iemand die stelde dat het nummer gewoon in A stond. Toen heb ik daar niet veel aandacht aan besteed omdat het gewoon niet juist "voelde". Maar het nummer "Bittersweet Symophony" waar dus ineens een Bm-akkoord (dominant-mineur vanuit E; dus wel zéér merkwaardig, máár secunde-mineur vanuit A en dat kan dus wél) was voor mij de eye-opener.
je hebt dus een soort cocktail van theorie, muzikaal gevoel en gewoon "wat je mooi vindt" nodig om dit soort puzzels op te lossen.