Akkoord-progressie "Synpathy for the Devil"

laat die kerktoonladders gewoon zitten, maakt het nodeloos ingewikkeld is helemaal niet nodig

Re: Re: Re: Uitgegoogled...

Origineel geplaatst door pjeut
maar het gaat bij Sympathy for the Devil helemaal niet om een turnaround. Een turnaround is een kleine sequentie, meestal ter vervanging van een oorspronkelijk nogal saaie overgang van eind van de song weer terug naar het begin.
Maar het voorbeeld dat hij noemt; het einde van Hey Jude van The Beatles kun je dan ook niet een turnaround noemen.

Haha! jij ben volgens mij een jurist of niet?

nou ga je ook nog voorwaarden stellen aan het wanneer en waarom van de progressie.

maar goed, daarom heb ik het ook voorgesteld het de pjeutaround te noemen. is helemaal op maat gemaakt voor je

:D :D

Re: Re: Re: Re: Uitgegoogled...

Re: Re: Re: Re: Uitgegoogled...

Origineel geplaatst door VanHeckis
Haha! jij ben volgens mij een jurist of niet?

nou ga je ook nog voorwaarden stellen aan het wanneer en waarom van de progressie.

maar goed, daarom heb ik het ook voorgesteld het de pjeutaround te noemen. is helemaal op maat gemaakt voor je

:D :D

Nee, hoor, ik had gewoon dat artikel niet goed doorgelezen over turnarounds. Het staat er duidelijk genoeg, maar daar kwam ik zoëven pas achter.
Je moet ook zoveel lezen om een beetje bij te blijven.8o)

Re: Re: Re: Re: Re: Uitgegoogled...

Re: Re: Re: Re: Re: Uitgegoogled...

Nee, hoor, ik had gewoon dat artikel niet goed doorgelezen over turnarounds. Het staat er duidelijk genoeg, maar daar kwam ik zoëven pas achter.
Je moet ook zoveel lezen om een beetje bij te blijven.8o)

je hebt overigens wel gelijk hoor want Tagg geeft dan inderdaad een voorbeeld dat niet overeenstemt met zijn eigen beschrijving.

maar ik denk dat je het niet zo eng moet zien. zoals je zelf aangaf is de mixolydian turnaround eerder een beschrijving dan een verklaring van de progressie. vervolgens geeft Tagg een samenvatting van waar ie zoal die voorbeelden aantreft en in wat voor context. het aanvullende voorbeeld moet denk ik dan eerder beschouwd worden als een aanvulling op die voorbeelden dan een tegen-voorbeeld.

de ene keer komt de progressie voor als schema voor in het refrein (zz top gimme all your lovin), dan weer als een coda/ staartje (hey jude) bij de SFTD is het altijd aanwaezig behalve het refrein. neen, ik denk dat je het niet zo eng moet interpreteren. Tagg probeert met woorden en voorbeelden het optreden van de turnaround te bschrijven, NIET voor te schrijven.

Tja, ik heb die PDF-bestand nog 'ns goed gelezen, maar het gaat bij Sympathy for the Devil helemaal niet om een turnaround. Een turnaround is een kleine sequentie, meestal ter vervanging van een oorspronkelijk nogal saaie overgang van eind van de song weer terug naar het begin.

Maar het voorbeeld dat hij noemt; het einde van Hey Jude van The Beatles kun je dan ook niet een turnaround noemen.
Volgens mij beschrijft hij dat een turnaround nooit meer dan een klein aantal maten kan beslaan, bijv. 2 of 4 maten. In veel gevallen als afsluiting van een langere progressie, maar soms ook als herhalend motief op zich. Hij noemt volgens mij expliciet dat sommige popliedjes alleen maar bestaan uit opeenvolgingen van turnarounds en verwante (korte) herhalende motieven.

Spaceagentspiff, kun je aangever wat je hiermee bedoelt? Ik kon het in de tekst niet vinden (betekent overigens niet dat het er niet in staat :D ) Wat is een tritonus in de V-de trap?
Stel: toonsoort is Cmajeur (ofwel: ionisch). De Ve trap of dominant is G7, waarin het interval b-f zit (3 en 7e toon). Dit is een tritonus (weet niet of dit goed Nederlands is; tritoon?); het wordt beschouwd als het meest bepalende deel van de dominant, omdat het zeer sterk om oplossing vraagt van de b-->c (dus stijgend) en f-->e (dus dalend).

Omdat een tritonus omhoog hetzelfde is als een tritonus omlaag (inverse van tritonus=tritonus), komt hier ook het fenomeen van tritonus-substitutie vandaan; vooral in jazz veel gebruikt. In plaats van de G7 (evt met alteraties) kun je ook een C#7 spelen, omdat dezelfde tritonus b-f daarin ook voorkomt.

Dit is althans wat ik er van begrijp; deze wijsheden heb ik natuurlijk allemaal niet van mezelf, maar veelal van online theorie-bronnen die ik deels naar aanleiding van deze thread heb gevonden.

Origineel geplaatst door bobaphat
laat die kerktoonladders gewoon zitten, maakt het nodeloos ingewikkeld is helemaal niet nodig

Ondanks mijn redelijk gebrekkige toetsen-technieken begeleid ik regelmatig ouderwetse psalmen en gezangen in een kerk. Daar komen zeer regelmatig andere ladders dan ionisch (majeur) en aeolisch (mineur) voor. Niet altijd overbodig dus. Ook leuk voor als je eens wat exotisch klinkender muziek wilt maken. Zoals al eerder genoemd is phrygisch daar heel geschikt voor; vaak heel latin-achtig

Oké...

Oké...

.....dan houden we het op

<<<<< THE DEVIL'S TURNAROUND >>>>>

Ik voel daar een Rockhit inzitten.

Wie haalt 'em eruit??

Attachments

• devil.jpg
    devil.jpg
    20,3 KB · Bekeken: 113
overigens merkt Ger Tillekens in zijn laatste bijdrage terecht op dat deze mixolydian turnaround (MT) welliswaar eindigt op de dominant.

maar aangezien die (V) tussen haakjes wordt gezet door Tagg lijkt me dat er op duiden dat dit een stap is die overgeslagen kan worden, ofwel I - VIIb - IV - I en I - VIIb - IV- V- I kunnen beide als MT bestempeld worden.

overigens krijg ik telkens meer voorbeelden van die MT binnen tussen mijn oren. zo ook dat liedje van Joe Cocker with the help of my friend (of zoiets). maar dat even terzijde.

overigens wees een vriend van mij, die gepromoveerd is experimentele popmuziek, op deze link van Tagg. Deze wijsheid kwam dus niet van mijzelf. ;)

Origineel geplaatst door VanHeckis
overigens wees een vriend van mij, die gepromoveerd is experimentele popmuziek, op deze link van Tagg. Deze wijsheid kwam dus niet van mijzelf. ;)

Joh, dat moet je niet zeggen...

Ledigheid is des duivels oorkussen:duivels: :duivels: :duivels:

Laatste bijdrage.

Laatste bijdrage.

Hallo allemaal,

Waarschijnlijk zal dit mijn laatste bijdrage zijn op dit forum. Ik heb grote persoonlijke problemen die al mijn aandacht op zullen eisen, vandaar.
In ieder geval heb ik hier nog een laatste bijdrage van Ger Tillekens. Ik zal hem hieronder plaatsen, maar ik hb hem in ieder geval al medegedeeld dat ik er niet meer inhoudelij op zal reageren.
Wellicht is dit nog wel iets voor één van jullie. Ik denk dat ik Ger niet tekort doe door hier zijn e-mail adres te plaatsen. Dus als iemand van jullie er wel iets in ziet, probeer het gewoon. Alsjeblieft wel serieuze reacties.

Voor nu, veel succes, en, wellicht (veel) later, nog 'ns tot synths.

Groeten,
Pjeut.

[BIJDRAGE]
Beste Peter,

Dat was ik bijna vergeten, maar hier is is de link:

http://www.icce.rug.nl/~soundscapes/VOLUME09/A_flood_of_flat-sevenths.shtml

Het is niet mijn beste artikel (ik had destijds te weinig tijd om de stijl
bij te slijpen). Het is een beetje overladen, maar daardoor staat er wel
alles in wat ik erin wilde zetten.

Overigens bedacht ik net dat het misschien wel leuk is als er iets op te
schrift komt te staan over die stones-progressie. Mogelijk een stukje voor
de Soundscapes-site. Daar is internationaal best een groot publiek voor.
Iets voor jou om te schrijven?

Vriendelijke groet,
Ger[/BIJDRAGE]

Ik heb onlangs mijn muziek-guru op de muziekschool (theorieleraar dus) deze progressie voorgelegd, en ook hij dacht dat het gewoon een V-IV-I-V progressie in A is, dus gewoon eindigen op de dominant. De dominant functie van de V is echter te verwaarlozen omdat alleen de drieklank zonder de septiem wordt gespeeld.

Overigens hoeft een turnaround niet altijd aan het einde van een nummer te zitten zoals ik bij iemand las. Een turnaround heeft als functie om terug te keren naar een bepaalde trap, dat kan dus ook in het midden van een nummer zijn.

Re: Huh......?

Re: Huh......?

Misschien, maar deze hele thread is een speurtocht naar "hoe het nu werkelijk zit". Dat ik meende dat Sympathy in E stond is gewoon ingegeven dat het er alles van had dat E het basis-akkoord zou zijn. Dus een combinatie van het akkoord, en bas die het akkoord gewoon volgt en de melodielijn die niet heftig hiermee in tegenspraak is. Het is dus wel wat meer dan "letten op de eerste noot, of letten op de basnoot".

in het begin van de thread was er ook al iemand die stelde dat het nummer gewoon in A stond. Toen heb ik daar niet veel aandacht aan besteed omdat het gewoon niet juist "voelde". Maar het nummer "Bittersweet Symophony" waar dus ineens een Bm-akkoord (dominant-mineur vanuit E; dus wel zéér merkwaardig, máár secunde-mineur vanuit A en dat kan dus wél) was voor mij de eye-opener.

je hebt dus een soort cocktail van theorie, muzikaal gevoel en gewoon "wat je mooi vindt" nodig om dit soort puzzels op te lossen.

stones in the studio 1968

gewoon jammen ...(op gevoel)

Ik heb erg gelachen om deze thread. Dat wilde ik even melden.

De Stones spelen een compleet elementair stukje gitaar. Ik zie die twee al samen zitten. Mick; "Goh, ik ken drie akkoorden Keith, en ik heb er een nummer mee gemaakt, kijk maar E, D, A" Keith; "Wacht eens voor de brug kan der wel een B'tje bij".*D

Het is leuk om muziek te analyseren maar dit is echt compleet lachwekkend in de overtreffende trap.

Keith richards gelooft, me dunkt, zelf dat het nummer in A zit. Ik heb de plaat niet luisterbaar bij de hand, maar ik meen me te herinneren dat hij bleussolootjes in A speelt. Maar ik vermoed dat hij gewoon eventjes geprobeerd heeft welke toonladder lekker klonk en losging. }:|

Ik vind het een cool nummertje hoor, maar als je leerlingen lastigvalt met te veel technisch gewauwel, wanneer dat niet relevant is, dan zien ze dat snel als interessantdoenerij. :smeris:

Dit is juist zo'n liedje dat ik retevaak gespeeld en gezongen heb omdat iedereen die een beetje kan spelen wel mee kan doen.

Laatst gewijzigd:
Je hebt veel gelezen, maar weinig begrepen

Back