Alesis A6 Andromeda geschikt?

barn

Detroit nerd
Ola,

Mijn vooronderzoek is gestart.
Het volgende is het geval.
Ik zoek een synthesizer die tevens kan fungeren als midi-board om software aan te sturen. Ik zit te denken dus om een analoge synthesizer te kopen, dit omdat ik digitale en dus ook VA's ook software matig tot mijn beschikking kan hebben. Dan heb ik echt best of both worlds. En omdat ik van mening ben dat met minimale middelen je creativiteit veel hoger is, denk ik dat als ik dus nu een erg goede veelzijdige synth koop, dat ik dan heel lang vooruit kan icm met software. De prijs vind ik dan ook van ondergeschikt belang. Kwaliteit boven kwantiteit.

Nu kwam ik als eerste uit bij de Alesis Andromeda. De ervaringen zijn op internet en wat ik hier een beetje las erg positief (behalve mbt de prijs). Ik heb een zooitje geluidssamples (>100) geluisterd en vond hem erg cool klinken.

Ik hoop dat ik door middel van deze discussie er achter kom of bovengenoemde synth geschikt is voor het werk wat ik ermee wil verrichten. Ik maak Detroit-Oriènted musica...;). Ook hoop ik er achter te komen wat en of de Andromeda wel concurrentie heeft...

Op het gebied van nieuwe analoge synths staat de Andy redelijk alleen.
(Pim kan je er alles over vetellen :))

De enige die in de buurt komt is de Jomox SunSyn. Deze heeft echter géén toetsen.

Toetsen zijn essentieel... dus geen concurrentie?

Als je polyfoon wil niet nee, anders zou de Voyager nog in aanmerking komen.
Oh ja, je hebt ook nog de Waldorf Q+ natuurlijk. Dat is eigenlijk 'n VA met echt analoge filters, maar als je je daarop blind staart doe je je zelf tekort denk ik; wie weet past het geluid of de interface wel beter bij wat je zoekt, en de ENVs en LFO's etc op de A6 zijn ook digitaal.
De A6 en Q+ hebben allebei 'n eigen geluid; als je zo'n smak geld gaat uitgeven zou ik op z'n minst de moeite nemen om 'n dag met beide synths door te brengen. De A6 kun je in ieder geval demo'en bij Dijkman in A'dam; Q+ wordt even zoeken denk ik. MusicHouse?

Dit is nog het vooronderzoek (theorie;) )...

Wil sowieso ze een keer gaan bespelen voordat ik echt beslis tot kopen... Zal eens zoeken naar de Waldorf Q..

Voor de prijs van een A6 koop je een veelvoud van tweedehands 20 jaar oude (semi) analoge synths.

Origineel geplaatst door fuse
Voor de prijs van een A6 koop je een veelvoud van tweedehands 20 jaar oude (semi) analoge synths.

Jamaar hij wil veel doen met weinig. Trouwens barn, zoek wel naar de Q+ (plus dus), ipv de gewone Q. De Q+ is degene met analoge filters.

Origineel geplaatst door sander
Er is ook nog zo'n andere nieuwe analoge synt, waar elke knop een eigen motortje heeft. Welke is dat ook al weer?

Nee dat is die van Touched By Sound, de Midas oid. Is nooit echt uitgekomen. Werd te duur.

Zijn 'we' er in de 90'er jaren niet achtergekomen dat alles in één synths (workstations) niet werken?

Maar pak maar een van die grote jongens van weleer met midi implementatie. En OK, je zit dan niet op 16 stemmen. Maar met 8 of 6 heb je nog steeds supervette geluiden om van te smullen.
Zou in ieder geval geen nee zeggen tegen een Matrix 12 ;)

Deze bedoelde ik:

The limited edition Mephisto- work has been restarted; however, no dates or prices have been determined yet..

6-voice Synthesizer with Classic Design, genuine VCO, VCF and VCA, discretely structured (no Custom ICs), 61 impact-dynamic halfweighted keys, LCD display with large DATA continuous wheel, 3 oscillators for each voice, VCO Envelope generator (start, Attack, Decay), ring mod, sample+ hold, 2 LFOs (LFO2 with own envelope), 2 filters (Notch, tape, parallel or serially for e.g. 48 dB low-pass filters), key Tracking (UP 50%, UP 100%, down 50%, down 100%), 2 ADSR envelope generators, Glide, 2 Wheels (Pitchbend & modulation) ,stereo filter input with trigger possibility, Effects processor, Card Slot for memory cards (sounds reload, OS update-able), stereo output, Midi In / Out / Thru, special feature: Individual manufacture on order with name of the customer, build date,and serial number stamped on identification plate,, further features planned...,oh, did we mention the 36 motorized knobs!!!!

mephisto.gif

mmmm kwijl!! iemand ervaringen met deze jongen?
Met de andromeda heb je een hele vette synth in huis lijkt me.
In de tijd dat je hier zit te typen, had ik al met de koptelefoon achter dat ding gestaan! Waar is-tie geschikt voor? Voor dat geld zou het raar zijn als hij in een stijl uitblinkt.

Je kan ook een masterkeyboard voor weinig op de kop proberen te tikken en er
dan een 'vermona m.a.r.s.' bij nemen.
Dan heb je echt control-knoppen genoeg, met daarbij een vette monosynth
en dan dus toetsen van je masterkeyboard.

vermona m.a.r.s.

Zou ik ook doen, eens kijken of je niet een los masterkeyboard en een aparte (analoge) synth geschikt vind.
Zowel de andromeda als de Q+ heb ik trouwens bij the music house in utrecht gezien.

Ik wil eigenlijk weten waarom de een of waarom de ander, en dan niet zozeer dus mbt de prijs. Ik wil gewoon een kwalitatief goede analoge synth, die apart is en waar ik veel mee kan. Een monosynth is dus een synth met 1 stem neem ik aan? Is dit niet verschrikkelijk irritant?

En waarom een Matrix12 (info ga ik zoeken, thnx ;) ) boven een Andromeda?

Wacht ff hoor. Je wil 'n Andromeda of Q+ of iets dergelijks kopen, geld kan je niet zoveel schelen, maar je bent nog nauwelijks op de hoogte van het verschil tussen 'n monosynth en 'n polysynth? Leg 's uit?

Monosynth is niet 'irritant', maar je gebruikt 'm op 'n andere manier; dus wel baslijntjes, leadlines, analoge fx, whatever, maar geen akkoorden, dus ook geen pads, strings etc. Een polysynth kan je vaak wel als (meerdere) monosynth(S) gebruiken, maar andersom natuurlijk niet.

Re: Alesis A6 Andromeda geschikt?

Hoi Barn,

Ik heb het geluk dat ik beta tester en sound designer ben voor Alesis Andromeda.

Ik vind dat je 'm moet gaan beluisteren. Vind je 'm goed klinken dan is het handig om te weten dat Andy de meest krachtige analoge synth is die ooit is gebouwd.

Vergelijkingen zijn al gemaakt met modulaire systemen... Maar de klank is en blijft het belangrijkste.

O ja, alle knoppen en controllers (ribbon!!! cool) zenden midi data uit.

Check de website van Nederland Muziek in Almere even. (zie Synthesizers) Ik heb daar wat info over Andromeda geplaatst.

Back