Werken met sampler naar keys on stage

CJ75

Using keys to open doors
Hallo allemaal,

ik heb nog nooooit met een sampler gewerkt. Vrienden van me doen het wel maar die zitten meer in het hiphop-gebeuren en doen toevallig weinig met keys.

Ik heb altijd live 'gewoon' keys met synths gespeeld etc. etc.hooguit presets/waveforms bewerkt, splits/layers etc., expansioncards etc.....de hele rits etc.

Nu heb ik ooit heel erg voordelig een Boss dr. Sample sp-303 op de kop weten te tikken maar dat is dus phrase, en daarmee kan ik geen geimporteerde samples gebruiken om mijn hele octaven mee te bespelen.

Ik kan via via goedkoop aan een Akai s2000 sampler komen waarmee dus WEL een geimporteerd soundje geheel over mijn octaven bespeeld kan worden/ Weet ff niet meer hoe die vriend van me dat precies op me synth had aangesloten, maar het werkte i.ig. (ook op de goede toon i.c.m. toets kunnen afstemmen).

Het lijkt mij denk ik niet handig om speciaal voor dit 'probleem' een Roland Fantom X6 (met sample-pads en import van wav etc.) te kopen. :stupid

Daarom is mijn vraag: Hoe makkelijk/moeilijk is het (voor mij als sampler-leek) om samples via (bijvoorbeeld) de s2000 naar mijn synth(s) te sturen en er mee te spelen ? Kanik vanaf zo een s2000 bijvoorbeeld ook splits maken en is het makkelijk switchen naar andere sounds/progs ? :confused:

Alvast bedankt !

CJ

Re: Werken met sampler naar keys on stage

Origineel geplaatst door CJ75
Ik kan via via goedkoop aan een Akai s2000 sampler komen waarmee dus WEL een geimporteerd soundje geheel over mijn octaven bespeeld kan worden/ Weet ff niet meer hoe die vriend van me dat precies op me synth had aangesloten, maar het werkte i.ig. (ook op de goede toon i.c.m. toets kunnen afstemmen).

Daarom is mijn vraag: Hoe makkelijk/moeilijk is het (voor mij als sampler-leek) om samples via (bijvoorbeeld) de s2000 naar mijn synth(s) te sturen en er mee te spelen ?

Ehhh, voor we beginnen: je weet toch wel wat MIDI is en doet? Ik denk dat kort gezegd het antwoord op je vraag ja is, maar ik krijg de indruk dat je niet precies begrijpt hoe dat dan werkt.

Even heel kort dan: MIDI out masterkeyboard -> MIDI in S2000 en gaan met die banaan. Je verstuurt hiermee geen samples van de sampler naar je synth/masterkeyboard, maar je stuurt noot- en controllerinformatie naar je sampler. Splits en layers maak je dus gewoon op je keyboard.

Gelukkig weet ik wat MIDI is ';)' ........

Maar anyway thanks voor je heldere antwoord. Ik had mijn vraag inderdaad ook anders kunnn stellen, namelijk zo:
'Is het makkelijk om te werken met een s2000-sampler i.cm. masterkeyboard ?'

Bedankt voor je reactie ! :eureka:

CJ

Met specifieke ervaring met een sampler als deze kan ik je niet helpen, maar ik neem aan dat het ding gewoon program changes etc. ontvangt en dat eea dus best zou moeten kunnen. Misschien dat anderen meer suggesties hebben m.b.t. live gebruik.

Back