System exclusive

Counterfeit

Stamgast
hallo mensen!

Ik heb een vraagje over system exclusive... Ik wil de filter van de juno 106 en de mks 50 bedienen met mijn yamaha cs1x.

de mks 50 staat op system exclusive ON. Maar de mks 50 wil die signalen niet herkennen op 1 of andere manier. Dit is ook het geval bij de 106.

Ik gebruik de cs1x als master keyboard. die staat aangesloten op cubase sx2en dat gaat weer naar een midi interface en vand e muidi interface naar een midi thru box en die verspreid het hier naar de synthesizers!

Nu de vraag doe ik het wel goed? en lukt het eigenlijk wel op de manier hoe ik het nu heb aangesloten.

wat ik dan wel gek vind is dat de jp8080, microkorg en sh 32 bijvoorbeeld het wel doen! dus die filters kan ik wel aansturen met de cs1x...

komt dit doordat ze wat nieuwer zijn?

ik hoop dat 1 van jullie mij een beetje kan helpen!:eureka:

ik heb trouwens nog niet zoveel ervaring met midi als het om dit soort dingen gaat!

PS: ik heb al de zoekfunctie al gebruikt maar ik kon niet echt iets vinden met ditzelfde probleem! (misshcien is het geen probleem maar dan kan het simpel weg gewoon niet)

:okdan:

Je haalt twee dingen door elkaar. System exclusive berichten en midi controllers (CC's).

System exclusive berichten zijn (de naam zegt het eigenlijk al) exclusief voor dat merk en type synth. Een MKS50 zal dus niks doen met SysEx uit een Yamaha. SysEx wordt voornamelijk gebruikt om patches van het ene naar het andere apparaat door te sturen en minder voor real-time controle.

Maar de CS1X verstuurt ook helemaal geen SysEx voor het filter, die verstuurt midi continuous controller-data. En die zijn wel enigzins gestandardiseerd en vooral je moderne apparaten zullen daar dus op reageren. Dat wil niet zeggen dat de MKS z'n filter niet kan wijzigen via een CC. Het kan alleen zijn dat dat een ander CC-nummer is dan dat de Yamaha verstuurt.

De filteraansturing van de mks kan alleen via sysex, niet via cc, daar is het apparaat te oud voor.

Origineel geplaatst door bronswerk
De filteraansturing van de mks kan alleen via sysex, niet via cc, daar is het apparaat te oud voor.
dus CC's zijn volgens jouw moderner dan Sysex? ;)
dacht het niet... denk bijv. aan de SCI Prophet 600, Six~Trak... 1 en al CC's voor het aansturen der parameters...

:Z CC's zijn niet ouder dan sysex natuurlijk. Maar de mks 50 was van voor de periode waarin Roland pas daadwerkelijk dat ging ondersteunen.

Ik denk dat het merendeel van de apparaten uit de jaren 80 alleen met sysex te editen is. De general midi specificatie kwam toen net opzetten. en het was volgens mij Roland zelf (inderdaad) die de specificaties van een aantal algemene controllers heeft gedefinieerd, waaronder cc 74 voor filter.

Sysex en CC waren allebei "tegelijk" onderdeel van de midi 1.0 specificatie. Het was aan de fabrikanten hoe dat te gebruiken. Als de ene fabrikant liever cc wou gebruiken, prima, maar als je meer dan 127 parameters hebt, en veel synths hebben dat, dan kom je niet uit met cc, dus daarom sysex.

Back