compressors en livesets?

chielos

...
even een vraagje aan de mensen met ervaring :)

normaal gesproken, bij het maken van een track, kan je hem helemaal finetunen, optimaliseren.
maar hoe doen jullie dit tijdens een live-set?
settings uit je hoofd leren, helemaal geen compressie, alleen op je kick, master of iets anders?
kortom: hoe gebruiken jullie je compressors live?

altijd lastig. Ik gebruik een compressor alleen als een soort eindlimiter en volume bepaler. Houdt dus in dat er een klein beetje compressie over de hele mix zit. Zo vang je de meest extreme pieken weg en krijg je ook nog een beetj lekkere compressie van bijvoorbeeld je beats. Voor mij wordt het dan meer 1 geheel. Niet teveel waardoor je input signaal best een beetje mag varieren.

Ik heb live m'n compressor op een subgroep-out. Zo kan ik ritmes en/of bass uit verschillende apparaten glad strijken, zodat je een mooi strakke basis in je muziek krijgt. De settings van de compressor heb ik dan heel globaal. Ratio ergens tussen 3:1 en 5:1, Attack/Release op Auto. De mate van compressie kan ik dan heel makkelijk bepalen met de fader van de subgroep.

't Is niet echt subtiele compressie of zo, maar daar heb je live toch geen tijd voor.

Ik gebruik geen compressie, als je dan na een DJ set komt knalt je live set er echt uit (qua geluid)!

Merk wel vaak dat je live, zonder compressie echt een bak laag uitstuurt (jaja je moet EQ'en) in vergelijking met platen spelers.. Het klinkt veel voller op de een of andere manier.

just my 2 cents.. heb genoeg ervaring met live optreden maar zie mezelf zeker niet als pro.

lijkt me een beetje tegenstrijdig. Kijk maar eens naar een track die gecompressed is. Die wordt daardoor harder en voller. Dus een liveset zal ook harder en voller worden.Je krijgt alleen minder pieken. Maar die doen toch vaak zeer aan de oren van het publiek!

Live gebruik ik een compressor over de 303 en 777 om de ergste pieken op te vangen en de ruis van pedaaltjes weg te gaten. Ik heb een tijdje een DBX 566 buizencompressor over mijn eindmix gehad maar eerlijk gezegd drukte die alles compleet in elkaar en werd het één brij.

Multiband compressortje? Is dat niet wat?

-C-

Origineel geplaatst door ch9527
lijkt me een beetje tegenstrijdig. Kijk maar eens naar een track die gecompressed is. Die wordt daardoor harder en voller. Dus een liveset zal ook harder en voller worden.Je krijgt alleen minder pieken. Maar die doen toch vaak zeer aan de oren van het publiek!

Bekijk het is van de andere kant, je behoud meer dynamiek door niet te compressen! En pijnlijke oren, mijn ervaring, is dat DJ's veel te vaak de mid en hoog omhoog schroeven tot a-relaxte nivo's.. schel en pijnlijk! Ook klinkt de boel "plat" ik hou liever wat meer dynamiek. Harder is niet per definitie voller. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat jouw definitie van voller anders is dan die van mij..

@-C-: Multiband compressor is zeker een goed plan. Heb de laatste jaren te veel geconcentreerd op meer gear. Rand apparatuur is nog een hoop wat ik mis. (op wat cheap behringer EQ's en compressors (single band) na)
Dus buizen is niet zo veel? Of is dat in dit geval merk gebonden?

Origineel geplaatst door Syntax Terror
@-C-: Multiband compressor is zeker een goed plan. Heb de laatste jaren te veel geconcentreerd op meer gear. Rand apparatuur is nog een hoop wat ik mis. (op wat cheap behringer EQ's en compressors (single band) na)
Dus buizen is niet zo veel? Of is dat in dit geval merk gebonden?

Die buizenbak was ontzettend vet, alleen je moet hem niet over je eindmix gooien en te heftig instellen. Hij blies al mijn delay's op en de hele mix werd plat en rommelig. Op een subgroep was hij echt vet! APK kwam dr aan en daarom moest ie weg :( auto's.... kosten een hoop cash :(

-C-

Origineel geplaatst door Syntax Terror
Ik gebruik geen compressie, als je dan na een DJ set komt knalt je live set er echt uit (qua geluid)!

Merk wel vaak dat je live, zonder compressie echt een bak laag uitstuurt (jaja je moet EQ'en) in vergelijking met platen spelers.. Het klinkt veel voller op de een of andere manier.

just my 2 cents.. heb genoeg ervaring met live optreden maar zie mezelf zeker niet als pro.

Idem hier. Goed verwoordt! Hehe. Maar zit te denken om over mn kickkanalen wel een compressor te leggen.

je moet de boel niet gaan overcompressen, al kan dit een mooi effect zijn: Daftpunk.

tuurlijk is ieders perceptie van voller anders. Met goede compressie krijg je gewoon een betere definitie van onafhankelijke componenten.

Origineel geplaatst door =XTRECIST=
Idem hier. Goed verwoordt! Hehe. Maar zit te denken om over mn kickkanalen wel een compressor te leggen.

:). De kicks compressen... een beetje in toom houden zou geen kwaad kunnen inderdaad (ga hier eens mee stoeien). Al heb ik bijvoorbeeld met samplers, zoals de SU700 of RS700, of de ESX veel minder last van "bóem!-iness" Als ik dit dan afwissel met de Machinedrum:duivels: ... you get the point... zwaar veel laag.. (te veel als je niet oplet, je balans in je set is meteen omzeep geholpen)

Dus compressie tijdens je live-set, toe voegen waar én indien nodig! Niet zomaar je hele mix er door heen knallen. Vaak zit op de PA ook een limiter/compressor die je signaal ook al aantast.. hou hier ook rekening mee (controleer of dit zo is als het mogelijk is), het is ook een kwestie van smaak natuurlijk.... dat blijkt maar weer!

@C738, jeuz die DBX 566 kende ik helemaal niet! ken alleen de "zwarte" reeks.. deze zal zeker wel aan de prijzige kant zijn! pffff.. En ik heb het goed geregeld. Ik rij in de auto van mijn vriendin, en zij pakt elke dag de trein! whoeha! En als ze dit leest krijg ik gezeik, gegarandeerd...

Ik wil wel mn reputatie hoog houden om wreed dik laag mee te geven .. als het meer kan is t geen probleem :D

Als je live te werk ga is een limiter toch echt wel handig hoor om de boel een beetje binnen de perken te houden als je aan bv de cutoff en resonance van je bakjes zit.

Eigenlijk pas ik gewoon handmatig een vorm van limiting toe, als ik iets ga doen waardoor het volume van het betreffende apparaat omhoog gaat, bijvoorbeeld cut-off + hoge resonantie of distortion open gooien, draai ik handmatig het volume omlaag, vloeiend met het draaien aan de cut-off.. Heb hier eigenlijk nog niet zo bij stil gestaan, het gaat automatisch. Helaas gebeuren er ook vaak zat onverwachte dingen en dan is een limiter wel handig.

Maar een compressor is wel een limiter, maar is een limiter per definitie een compressor? Nee toch? of is het allemaal wartaal, deze zin?

In theorie is een limiter een compressor met oneindig hoge ratio. Maar in de praktijk zitten er geloof ik best nogal wat verschillen tussen. (geen 2 compressors zijn exact hetzelfde, dus een compressor en limiter hebben ook verschillen)

Hmm, 'k gebruik enkel de ingebouwde compressor(s) van de bakkies live (bijv. in de RS7k), voor de rest (nog) niks.

Limiter moet de tent waar 'k speel maar voor zorgen :duivels:

Origineel geplaatst door Zoidsity
Hmm, 'k gebruik enkel de ingebouwde compressor(s) van de bakkies live (bijv. in de RS7k), voor de rest (nog) niks.

Limiter moet de tent waar 'k speel maar voor zorgen :duivels:

En die middag en avond in Schoonhoven heeft de limiter het soms best even druk gehad :duivels:

In mijn live set heb ik in Ableton Live de Compressor II op de master en dat werkt prachtig.

Om ff deze thread een schop te geven:

Wat zou nou een goede compressor zijn voor tussen je main-out en pa.

Ik zit weleens te kijken naar zo'n dbx want die T1952 is leuk voor gekke dingen maar niet voor je eindmix. ;)
Ikzelf heb zo'n budget van rond de 200euro. iemand suggesties?

Back