sequencen met hardware

jikbeh

Stamgast
ik ben het echt HELEMAAL zat. :(:(:(
ik werk al een aantal jaar met cubase/nuendo maar heb altijd al het idee gehad dat de timing verre van strak was. een vb. ik zet mijn bpm van cubase op 130 maar de midiclock schomelt tussen de 131 en 129. lang leve windows en nieuwe techniek. 10 jaar geleden met de atari was de clock veel beter, maargoed.
de slechte clock ligt niet aan de midi interface (midex), illegale software etc. iedereen heeft hier last van (nuendo forum) en dat schijnt te liggen aan windows direct music die de midi clockt.
misschien dat het met windows vista wel beter gaat maar hier wil ik niet op wachten. ik ben het gewoon zat :(

nu komt mijn vraag. ik wil eigenlijk overstappen naar een hardware sequencer. ik heb al wat draadjes doorgelezen over wat een beetje goeie sequencers zijn zoals de yamaha rm1x, akai mpc 2000xl, en korg sx. wat ik wil weten is wat is volgens jullie de beste en makkelijkst te gebruiken sequencer.

volgende vraag is. ik neem aan dat bij die hardware apparaten 130bpm clock ook betekend 130 bpm en niet 132 129 etc

een rm1x heeft als het goed is 2 midi uit wat betekend dat ik 32 midi kanalen heb dus 32 apparaten op aan kan sluiten. als je meer wil hebben moet je kijken naar een mpc 4000bv? of is er nog een andere interface die meer midi uit heeft voor een schappelijke prijs?

kan je met die hardware sequencers de midifiles makkelijk inladen in je track net als bij cubase. ik verwacht dat het allemaal iets gecompliccerder is maar ook stukken beter.

mischien dat ik later nog meer vragen heb. alvast bedankt

je vergeet in je lijstje de mpc1000, mpc2500 en rs7000
en workstations zoals de triton, motif etc hebben ook een sequencer functie

volgende vraag is. ik neem aan dat bij die hardware apparaten 130bpm clock ook betekend 130 bpm en niet 132 129 etc
als ik volledig met hardware werk (dus de ene bepaald de ander zn clock) schommelt het ook
(electribe R mk2 als main clock)

ik heb niet alle sequencers in het rijtje gezet dus niet vergeten hoor :)
ik weet dat yamaha rs7000 zelfde clock heeft als de rm1x en die is een stuk goedkoper. ik zoek een sequencer in de prijsklasse rm1x met iig 2 midi uit.

je kan ipv 2 midi out ook altijd nog iets als een midi patchbay (ala a880, um880) nemen
kan je nl ook voor meerdere doeleinden gebruiken

ik heb een midiinterface/midipatchbay. heb me daar alleen nog nooit in verdiept dus zal daar even op moeten goochelen om uit te zoeken hoe dat precies werkt.
heb nu geen idee hoe je dat dan moet doen en hoe dat dan wel een strakke timing zou moeten geven etc iig bedankt voor de info

Origineel geplaatst door jikbeh
ik heb niet alle sequencers in het rijtje gezet dus niet vergeten hoor :)
ik weet dat yamaha rs7000 zelfde clock heeft als de rm1x en die is een stuk goedkoper. ik zoek een sequencer in de prijsklasse rm1x met iig 2 midi uit.

Sommige dingen kun je nioet afdwingen.

Voor die prijs kun je denk ik erg lang zoeken en ga je niks vinden. Ook een 2ehands MPC2000 (non XL) is al duurder dan een Rm1x. In die prijsklasse moet je genoegen nemen met mindere specs!

Je doet dan toch iets fout want ik heb met m'n midex echt wel een strakke timing van 130 die ook strak 130 blijft. (Want tsja, die 808 moet toch lekker strak meelopen he :D )

Nog even voor de duidelijkheid, een RM1X heeft 1 midi in, 1 midi uit.. Kun je 16 kanaalen uitsturen. Tot nu toe heb ik zelf nog nooit behoefte gehad aan 2 midi uitgangen, gewoon doorlussen/patchen (met je midi patch, of via de midi-thru aansluiting)

@Ramoonus: Wat raar dat je een onstabiele clock heb, waar lees je de clock waarde op af? Een andere hardware apparaat of je PC. Want als je hem "uitleest" met je pc, kan het natuurlijk liggen aan de PC dat je geen exacte waarde ziet. Ik had (toen ik de ER nog had) wel gewoon een strakke clock!

Origineel geplaatst door Syntax Terror
@Ramoonus: Wat raar dat je een onstabiele clock heb, waar lees je de clock waarde op af? Een andere hardware apparaat of je PC. Want als je hem "uitleest" met je pc, kan het natuurlijk liggen aan de PC dat je geen exacte waarde ziet. Ik had (toen ik de ER nog had) wel gewoon een strakke clock!
waldorf microQ
deze hobbelt beetje op en neer

2 BPM verschil in Cubase ? straffe kost...nooit last mee gehad eigenlijk
By the way, als ik mn Monomachine/Machinedrum aan mn RS7000 sync of omgekeerd, springt de BPM ook wel een beetje in't rond hoor...tiendes van BPM ...dus Hardware is geen garantie om 100% stabiele Midiclock te hebben

ik heb dit inderdaad afgelezen met hardware. dus die clock zal wel kloppen.
er is ook al gesproken over met de rm1x sequencen en dan met een patchbay doorlussen.
ik heb even zitten googlen over dat patchen en doorlussen maar ik vind hier niet veel over of ik zoek niet goed.
kan iemand me uitleggen wat hiermee bedoelt word.
want het lijkt me niet dat je dan opeens 128 kanalen midi simultaan via 1 midi out die dan word 'doogelust' met een 8x8 patchbay ipv 16 met 1 midi out. dit blijft toch gewoon 16 simultaan. als iemand hier trouwens een goeie site voor weet die ik even kan doorlezen

btw rm1x heeft ind 1 midi out had even iets beter moeten kijken ik had het idee dat ik ergens had zien staan dat ie 32 tracks had maar dat is inderdaad 16

en wederom bedankt voor alle reacties :okdan:

nee met patchen bedoelt men
van 1 aansluiting naar 8 aansluitingen
maar totaal 16 kanalen
je zult dus op sommige multi-channel synths kanalen moeten muten, aangezien elk kanaal 16 sporen binnen krijgt

aha ja. ik weet dat dat kan. 1 midi in naar 8 midi uit dat bedoel je toch. maar als je nou met meerdere synths (ook multitimbrale synths) werkt die meer dan 16 kanalen nodig heeft betekend dat dan automatisch dat je een sequencer moet kopen met 2 midi out zodat je 32 kanalen hebt of is er nog een andere mogelijkheid.

Re: sequencen met hardware

... iedereen heeft hier last van (nuendo forum) en dat schijnt te liggen aan windows direct music die de midi clockt.

Wat bedoel je hiermee? Dirext X? Als je geen ASIO gebruikt heb je zowiezo een brakke timing volgens mij. Maarruh, als je het bpm afleest op een ontvangend apparaat wat midiclock ontvangt is het volgens mij vrij normaal dat er enige variatie is, dat wil echter niet zeggen dat het daadwerkelijk ook zo slecht is.

Wil je meer dan 16 kanalen gebruiken, dan moet je meerdere midi out poorten tot je beschikking hebben. De wat duurdere midi interfaces (Midex, AMT8, Unitor etc) hebben dat. Er zullen ook wel hardware sequencers zijn die die mogelijkheid hebben.

ik heb een 8x8 midi interface maar de manier hoe windows mijn hardware clockt loopt het niet gesynchroniseert. dit komt door de os (windows) die mijn interface natuurlijk aanstuurt via zijn eigen programmaas dat is direct sound /asio + nog een driver voor de interface
maar of ik nou via asio of direct sound werk maakt niks uit. het blijft ongesynct

is het je bpm of normale audio latency
welke versie cubase draai je?
nieuwe midex drivers?

ja nieuwe drivers geprobeert. draai nu nuendo 2.xxx het is de bpm. heb wel al latency geprobeeert naar beneden te halen met het idee me comp heeft misschien teveel cpu nodig om
audio aan te sturen dat ie daar van flipt net als teveel vst's draaien (die ik trouwens niet gebruik) gebruik alleen audio opname via audiokaart maar des al nietemin wel geprobeert dus heb hem even op hoogst mogelijk gezet nl. 100 ms ipv 2ms werkt niet
heb echt alles al geprobeert zelf c: format om alles weer clean te krijgen maar het mag gewoon niet werken :(

ik denk dat het toch een akai mpc1000 gaat worden

Blijft zoeken naar een work-around... als Cubase 1 BPM rond het ingestelde tempo schommelt (als dat ECHT zo is...) dan moet je je maar 'ns afvragen of je dat echt hoort, of het storend is, of dat je je alleen maar gek staart naar wherever je dat dan ook afleest... ;)

Hier geen problemen: Cubase SX3, Midex-8 op een gewone niks-bijzonders P4 met twee M-Audio Delta 1010's... hobbelt prima allemaal. :okdan:

aha ja. ik weet dat dat kan. 1 midi in naar 8 midi uit dat bedoel je toch. maar als je nou met meerdere synths (ook multitimbrale synths) werkt die meer dan 16 kanalen nodig heeft betekend dat dan automatisch dat je een sequencer moet kopen met 2 midi out zodat je 32 kanalen hebt of is er nog een andere mogelijkheid.

Welke synths wil je gaan gebruiken dan dat je zo veel midi kanaalen nodig heb dan?

D'r was iets met emulated drivers of niet.
Quifster? Weet gij deh nog?

Als ik 8 apparaten strak MTC kan syncen dan doe'k toch wel iets goed.
(5 ervan zijn wel via een midi duplicator van Rees trouwens)

Back