een audiopc inrichten met zoveel mogelijk freeware?

SpaceAgent202

Sinds 2001
kan dat?

aangezien een aantal muzikanten niet in staat is om geld te spenderen aan allerlei software,
lijkt het me interessant om eens te brainstormen over het samenstellen van een zo goedkoop mogelijk (wat licenties betreft) audio werkstation.

ik neem even als uitgangspunt dat het toch de bedoeling is om met een bekend pakket te sequencen of audio op te nemen, pakketten als cubase, protools, ableton worden uiteindelijk toch ook wel (al dan niet in Lite versie) meegeleverd met de hardware die dienst doet als audio interface.

dus, hardware en sequencing pakket verwacht ik dat dat sowieso een investering is.

de verdere punten van aandacht:

1. het besturingssysteem;
ik ben bang dat een omgeving als windows wel noodzakelijk is, dus dat kost een licentie. zijn hier freeware alternatieven voor waarop je sequencing pakket net zo goed kan draaien als op een windows bak?

2. het sequencing pakket; in het goedkoopste geval wordt het sequencerpakket wat bij geluidkaart geleverd gebruikt wordt ,

3. de overige software zoals softsynths en soft-fx;
ik denk dat er op het web een aantal hele goede opties verkrijgbaar zijn, die ik hier maar even niet zal bediscussieren :)

hmm even resumerend denk ik dat de vraag terug te leiden is tot: zijn er fatsoenlijke freeware alternatieve besturingssystemen waarop windows-software kan draaien?

naja nog niet helemaal uitgedacht dus, maar denk ik gooi eens een spreekwoordelijk balletje op..

En wat dacht je van een Linux-distributie als Ubuntu dan?
Wel even letten op de hardware compatibility van je apparaten, met name geluidskaarten en midi interfaces blijft soms goed uitzoeken... Meer info hier!

If you are looking for pro-audio interfaces that will work with Linux applications your choices are limited to certain cards from RME, M-Audio, and AudioScience. Common desktop sound & MIDI needs are well-served by the Audigy and SBLive! soundcards from Creative Labs. USB audio and MIDI interfaces known to work under Linux include devices from M-Audio, Edirol/Roland, and Tascam. Linux-compatible PCMCIA digital audio interfaces are available from CoreSound (also for some PDAs) and Digigram. If you need a serial port MIDI interface the MIDIator enjoys Linux support.

Zoek er vervolgens wat audio software bij, kies maar wat van deze (recent bijgewerkte) lijst...

Bijvoorbeeld een DAW als Ardour:

main-screenshot-small.png

En een sample editor als Audacity:

audacity-linux.png

En MIDI software als RoseGarden

rg4-0.9.9-thumb.png

En drum software als Hydrogen

hydrogen1.jpg

Desnoods pak je er nog even wat emulators bij van andere (vintage) computers, zoals bijvoorbeeld voor de Atari ST:
STEEM. Dan kan je heerlijk frutten met oude maar erg originele MIDI software, en bijv. ook editors of vintage sequencers.

Evt. kan je dan voor wat overige (freeware) software, die perse op Windows draait, je toevlucht nemen tot zoiets als WINE...
Ik heb geen idee hoe goed dat werkt met ASIO en/of MIDI, maar voor andere dingen zal het zowiezo bruikbaar zijn.

Laatst gewijzigd:
ik zie weer dat de wat grotere interfaces sowieso niet ondersteund worden in die lijst :)
ik ben bang dat toch windows het besturingssysteem wordt voor de grootste compatibiliteit.. denk ik :)

Hoezo? Wat is er mis met RME of desnoods M-Audio?

... er is ook een driver voor PC Speaker hoor... altijd prijs!

Origineel geplaatst door Roel
ik zie weer dat de wat grotere interfaces sowieso niet ondersteund worden in die lijst :)

Mensen die geld hebben voor zo'n grote, dure interface hebben ook wel geld voor de software ;)

Maargoed, ook al moet het perse Windows zijn (niets om je voor te schamen, hoor ;))...
... veel van de in de lijst genoemde (gratis) software is ook beschikbaar voor Windows.
Loop de lijst maar eens af! Audacity vind ik bijvoorbeeld een supergoeie audio editor, ook op XP.

Een andere aardige (relatief) low-budget tip is een Apple Minimac met diverse (gratis) software.
Hardware ondersteuning van grotere audio- en MIDI interfaces (ook bijv. MOTU en Emagic) is daar geen enkel probleem.
Ardour is er bijv. ook voor OSX. En desnoods ga je aan de slag met Garageband... ;)

heb een protools interface hier:)
zou een mini mac het trekken tegenover een dikke desktop pc? :D

denk dat het maar gewoon windows blijft hier..

heb een protools interface hier:)

vs.

aangezien een aantal muzikanten niet in staat is om geld te spenderen (knip)

Tja... :confused:

hoo effe bedoelde dit als algemeen statement;)
maar toch, als je dan toch een motu, rme of protools interface weet te betalen DAN is het geld daarna toch ook verder op :W (wat kost windows eigenlijk)?

maar even concluderend, want hanz heeft bijna alle links al gepost, het IS dus mogelijk om een pc zonder software aan te schaffen, en dan middels freeware een audio werkstation neer te zetten.
draait dat dan ook nog op minieme latencies?

hmm even resumerend denk ik dat de vraag terug te leiden is tot: zijn er fatsoenlijke freeware alternatieve besturingssystemen waarop windows-software kan draaien?
Nee. Programma's die zijn geschreven voor Windows kun je niet zomaar draaien onder andere besturingssystemen. Er zijn wel programma's voor Linux om Windows programma's te draaien, met als belangrijkste Wine. Ik zou er echter niet zomaar van uit gaan dat je Windows programma draait onder Linux+wine, het verschilt heel erg per programma (soms zelfs per versie van het programma). Op de site van wine (www.winehq.org) is wel een lijst met software waarvan ze weten hoe goed het is ondersteund.

En wat dacht je van een Linux-distributie als Ubuntu dan?
Lijkt me compleet ongeschikt voor audio productie. Wel aardige beginners distro.

ik zie weer dat de wat grotere interfaces sowieso niet ondersteund worden in die lijst
Tja, als de fabrikanten geen Linux drivers maken voor hun hardware kun je niet verwachten dat iemand op magische wijze (lees: met veel reverse engineering) in zijn eentje die drivers gaat zitten bouwen.

draait dat dan ook nog op minieme latencies?
Niet standaard, er zijn veel situaties denkbaar waarin het niet wenselijk is om een programma dusdanig hoge prioriteit te geven dat 'ie zomaar belangrijker is dan de rest (waardoor de latency zou zakken). Bijvoorbeeld servers. Maar er is een patch voor de Linux kernels waarmee je programma's realtime prioriteit kan geven (en anderen een lagere prioriteit geloof ik, maar ik ben er niet zo in thuis. Moet het allemaal nog eens goed bestuderen) :

The Realtime Linux Security Module (LSM) is a loadable extension for
Linux 2.6 kernels. It selectively grants realtime permissions to
specific user groups or applications.
Deze patch wordt zelden standaard gebruikt. Meestal zal je hiervoor zelf een kernel moeten bouwen. Voor zover ik weet is Studio64 (http://64studio.com/) de enige distributie die standaard met deze patch komt. Als je dan toch bezig bent met een kernel bouwen kun je meteen alle onnodige zooi er uit laten (drivers voor hardware die je toch niet hebt etc).

Gecombineerd met de JACK Audio Connection Kit (http://jackaudio.org/) kan dat als het goed is best zorgen voor nette latencies:
Have you ever wanted to take the audio output of one piece of software and send it to another? How about taking the output of that same program and send it to two others, then record the result in the first program? If so, JACK may be what you've been looking for.

JACK is a low-latency audio server, written for POSIX conformant operating systems such as GNU/Linux and Apple's OS X. It can connect a number of different applications to an audio device, as well as allowing them to share audio between themselves. Its clients can run in their own processes (ie. as normal applications), or can they can run within the JACK server (ie. as a "plugin").

Verder wordt er vaak aangeraden om een lichte windowmanager te gebruiken zoals bijvoorbeeld WindowMaker of IceWM. De grotere namen (KDE en Gnome) laden standaard gewoon te veel libraries en processen. En zo min mogelijk onnodige processen draaien is sowieso een goed idee, of je nou een realtime patch gebruikt of niet. Dus kun je beter zorgen dat het printsysteem niet wordt geladen, geen verbinding maken met het netwerk, etc etc.

Voor meer info over Linux en muziek :

http://esaracco.free.fr/documentations/linuxaudio/linuxaudio/index.html

(wat kost windows eigenlijk)?
Dat is een goede vraag, waarop je op de site van Microsoft geen antwoord vindt! Bij Mycom (ik neem aan dat XP door de net niet monopoly positie overal hetzelfde kost):

Xp Home
COA (alleen een licentie, geen software) 85,00 (duur stickertje!)
OEM (alleen bij aanschaf PC / Server) 99,95
Upgrade (weet niet vanaf welke versie) 129,95
Compleet...........................................349,00

Zelf gebruik ik bijna geen software meer voor mijn muziek de laatste tijd. Laatst een mc-909 gekocht om mee te spelen. Ik dacht er aanvankelijk over een mc-808 te kopen, maar die is haast alleen te gebruiken als je 'm aan een computer hangt (Windows of Mac). Het ontbreken van een programma dat op Linux werkt was de druppel. Samples of midi files kan ik gewoon naar mijn MC-909 sturen en er vanaf lezen met Linux.

Mocht ik over een tijdje weer wat kopen dan kijk ik zeker EERST of deze hardware goed werkt onder Linux. Niet dat ik perse niet Windows wil gebruiken. Maar het is wel zo dat ik liever met Linux bezig ben. :luv:

Gecombineerd met de JACK Audio Connection Kit (http://jackaudio.org/) kan dat als het goed is best zorgen voor nette latencies:

Yep. Ik heb zelf Planet CCRMA draaien. Da's een low latency distributie bovenop Fedora Core waar zoveel bij zit dat je eigenlijk niks meer zelf hoeft te compileren. Ik kan naar 4ms op mijn M-Audio Delta, alhoewel zowel deze als mijn Windows machine hoger draaien dan ze kunnen omdat ik die extreem lage latencies toch niet nodig heb en liever de processor wat meer ruimte geef.

Dat is een goede vraag, waarop je op de site van Microsoft geen antwoord vindt! Bij Mycom (ik neem aan dat XP door de net niet monopoly positie overal hetzelfde kost):

Xp Home
COA (alleen een licentie, geen software) 85,00 (duur stickertje!)
OEM (alleen bij aanschaf PC / Server) 99,95
Upgrade (weet niet vanaf welke versie) 129,95
Compleet...........................................349,00

Yeah right, gewoon de OEM versie kopen, voor 125,- :engel:
Heb ik ook en heb al aantal keren naar microsoft gebeld voor support (een vrij aparte ervaring :engel: )

Verder als je dan toch freeware wilt, moet je voor Jeskola Buzz gaan, gratis sequencer, sofsynths de hele reutemeteut legaal gratis :) ... Wel een beetje buggy omdat de originele ontwikkelaar bij 98% van het project z'n sourcecode is kwijtgeraakt (en nee geen backups)... Maar verder prima :) Gebruik het zelf ook nog steeds *D

Over Ubuntu...

Origineel geplaatst door The Headacher
Lijkt me compleet ongeschikt voor audio productie. Wel aardige beginners distro.

Kan je misschien ook aangeven waarom je dat denkt? Ik weet dat er specifieke audio-distributies bestaan (zoals 64studio, maar ook een paar live-cd's in die hoek) maar die gaan vaak uit van een specifieke configuratie of zijn toch commercieel (lees: kosten geld).

Voor zover ik weet, maar ik geef direct toe dat dit beperkte kennis is, kan je op Debian (=Ubuntu) toch gewoon behoorlijk goed doen wat je wil? Of zijn er inherente dingen die je in de weg staan op deze distro?
Daarmee bedoel ik: dingen die niet redelijk eenvoudig zijn uit te zetten...
Kijk, optimaler kan altijd, maar het ging me hier even om een redelijk eenvoudig te installeren en configureren systeem (lees: voor studiomuzikanten) dat ook nog breed inzetbaar is qua hardware configs.

Verder ben ik het met je eens dat het enorm jammer is dat de driver support situatie de laatste tijd niet een echt lijkt te verbeteren, met name op audio gebied. Maar ja, bij bijv. MOTU mag je al blij zijn met iets anders dan Mac-support (lees: zelfs Windows support is een halve bijwagen... ;))

Laatst gewijzigd:
ik gebruik zelf windows 2000, in principe een kale versie van xp, en werkt prima!
is goedkoop verkrijgbaar maar kan alleen niet meer up gedate worden.
dus het ligt er helemaal aan waarvoor je het nodig hebt.

Ik mis eigenlijk nog een link naar Agnula/Demudi: http://www.agnula.org/

Van de site:
The AGNULA project is a volunteer based project aiming to spread Libre Software in the professional audio and video arena.

AGNULA's main task is the development of a reference multimedia distribution for the GNU/Linux operating system completely based on Free Software as approved by the Free Software Foundation. It's called DeMuDi and is based on Debian.

Een mooie distro, komt met bergen software, waaronder de bovengenoemde programma's (Jack, Alsa, enz)
Gebaseerd op Debian (DeMuDi) of op RedHat (RehMuDi)

Legale XP-versies zijn ook nog wel op marktplaats te krijgen.. Bedrijven die groot inkochten en licentiestickers overhebben ofzo (gewoon ff op je kast plakken et voila, jij bent ook weer legaal).

Als je trouwens de losse licentie hebt, heb je wel de rechten om de software te gebruiken (ook al krijg je 'm er niet bij) en voor ca. 20 euri kun je een legale windows-cd kopen bij MS, waarvan je er maar 1tje in huis hoeft te hebben ook al heb je 20 pc's (wel genoeg licenties natuurlijk ;))

Ik heb zelf Planet CCRMA draaien
Ik was helemaal vergeten dat die ook nog bestond!

Kan je misschien ook aangeven waarom je dat denkt?
Ik heb Ubuntu ooit kortstondig op mijn computer gehad (werd me aangeraden door bekenden) en vond 'm traaaag. Niet zo traag als een 'out-of-the-box' SuSe maar voor een distributie op 1 cd wel traag. Verder helpt de Gnome desktop natuurlijk niet bij het halen van lage latencies. En de hoeveelheid services die normaal draait is ook niet mals.

Het is natuurlijk wel zo dat de Debian repositories goed zijn. Ik denk dat er weinig distributies zijn die dat beter voor elkaar hebben. Maar als je dat belangrijk vind zou ik gewoon voor Debian kiezen.
Kijk, optimaler kan altijd, maar het ging me hier even om een redelijk eenvoudig te installeren en configureren systeem (lees: voor studiomuzikanten) dat ook nog breed inzetbaar is qua hardware configs.
Eenvoudig installeren en configureren, ja. Maar geloof me, alle hardware die onder Ubuntu werkt kan ook onder andere 'smaken' Linux draaien. Ubuntu is over het algemeen geloof ik wel goed in het automatisch/wizardy installeren van hardware. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat je zwaar in paniek raakt als je wizards het af laten weten en je moet het zelf doen ;). Command line interface.... the horror ..... the horror.... 8)

Misschien was 'compleet ongeschikt' een beetje overdreven. Laat ik dat maar veranderen in "niet optimaal" . Iedere distributie die niet geoptimaliseerd is voor audio zal een beetje werk nodig hebben. Het uiteindelijke resultaat is afhankelijk van hoever je wil gaan en hoe veel je een distributie kunt optimaliseren. Dit is een van de redenen dat voor mij Gentoo Linux een winnaar is. Het is geen audio distributie, maar de optimalisaties die er in mogelijk zijn plus de hoeveelheid invloed die kunt uitoefenen op het bouwen van de software maken het potentieel een van de snelste besturingssystemen op aarde. Nagenoeg complete optimalisatie voor je hardware is gewoon mogelijk met Gentoo. Maar verwacht geen vriendelijke installer of wizardy dingen om je zootje te configureren. Dat zit er niet in. In ruil daarvoor hebben ze wel hele goede (de beste?) documentatie. Daarin staat zo'n beetje alles dat nodig is om een Gentoo systeem te installeren en te configureren.
Het enige dat wellicht sneller draait is als je linux van de grond af aan opbouwt, ala Linux from scratch. Maar dat is wel zo'n pokke klus. Daar wil je echt niet aan beginnen tenzij je al wat jaartjes bezig bent met Linux en tijd over hebt..

Maar ja, ik zal hier geen "Distro war" beginnen, want die zijn er al genoeg op internet. Gebruik maar gewoon wat bij je past en wat voor je werkt.

Ik mis eigenlijk nog een link naar Agnula/Demudi
Heb ik even overgedacht om die te plaatsen, maar het lijkt er op dat Agnula min of meer dood is, het laatste nieuws op de site is meer dan een jaar oud. =(

the headacher, dankjewel voor de helder en duidelijke info!!! :halleluja

en als ik er met mn audiopc niet uitkom, dan ga ik misshcien gewoon mijn woonkamer / internet pc veranderen :W zit tenslotte ook een soundblaster in

Nagenoeg complete optimalisatie voor je hardware is gewoon mogelijk met Gentoo.

Net zoals met elke andere distributie overigens, want hardwareoptimalisatie is met name een kernel-kwestie en heeft weinig vandoen met welke applicaties een distributie erbij stopt.

Het enige dat wellicht sneller draait is als je linux van de grond af aan opbouwt, ala Linux from scratch. Maar dat is wel zo'n pokke klus. Daar wil je echt niet aan beginnen tenzij je al wat jaartjes bezig bent met Linux en tijd over hebt..

Ik zal het je nog erger vertellen: als je al wat jaartjes ermee bezig bent (mijn eerste Linux systeem was in 1994), dan heb je inmiddels genoeg kernels gecompileerd om dat ooit nog een keer zelf te willen doen :D

Had het al eens eerder gepost..

maar nog maar een keertje.. Alléén voor linux dit.. !

MEDIAINLINUX

Main features:

based on Knoppix 4

Kernel 2.6.12

Gnome 2.10 Desktop Environment

More than 200 Gnu/Linux free softwares for 2D, 3D, Audio and Video production. The cd it's beeing tested extensively in a production environment and it's known to be "The swiss knife tool for multimedia".

Only free software, as in free speech.

Final version out in 2006.

more to come:

list of packages, tutorials and free documentation.

Redelijk recent, 1 CD, gratis, alles in één....
Wellicht niet ideaal, maar zeker compleet, Inclusief het hele JACK gebeuren...
Heb het zelf ook draaiend (dus niet van de CD, maar gewoon op HD gezet)
Snap nog maar een heel klein deel van het hele Linuxgebeuren, maar het meeste werkte meteen na installeren...

Ook leuk om te testen je kan deze distributie namelijk net als Knoppix vanaf de CD booten...

Back