Volume balans synths

Tsjeh

Nieuwkomer
Dit is mijn eerste post op synthforum.nl dus ik hoop dat ik hem in het juiste forum heb geplaatst.

Ik heb een enorm probleem om een goede volume balance te vinden tussen de diverse synths en de onderlinge geluiden. Tijdens een optreden wordt onze geluidsman compleet gestoord van het continue bijregelen van mijn geluid.

Het is niet alleen een kwestie van mijn mengpaneel goed afstellen. Wanneer ik mijn synths op gelijk volume uitstuur en alle geluiden om de maximale midi volume 127 zet heb ik enorme verschillen tussen bijvoorbeeld organs, piano, stings en brass. Als voorbeeld heb ik een organ geluid op de Yamaha Motif Rack ES, deze moet ik qua volume hard uitsturen. Het nummer daarna gebruik ik een accordeon uit de zelfde module en dan knalt dat geluid de speakers uit.

De program changes worden via mijn masterkeyboard volledig geregeld. Ik wil dus een situatie krijgen dat ik middels een footswitch de juiste preset kies, zodat de juiste splits, layers, volume staan geprogrameerd en dat ik tijdens een optreden eindelijk een keer met mijn poten van de volume knoppen kan afblijven.

Het vreemde van alles is dat wanneer ik een en ander inregel met koptelefoon naar mijn gevoel de balance tussen de volumes perfect is. Zodra het over de PA gestuurd wordt is de balans weer zoek.

Hoe kan ik dit probleem oplossen of het beste alles inregelen zodat balans tussen de verschillende geluiden en synths goed is.

Intern afstemmen. Niet alle patches even hard zetten/uitsturen. Het ene geluid is namelijk van zichelf al harder dan het andere. Ik doe dat met de VU-meter van mijn mixer. Ieder geluid afzonderlijk instellen op hetzelfde volumeniveau op de mixer.

Het kan bv afhangen van de opbouw van je geluid: heeft het één, twee of vier elementen? Zoals Bart al zei: patchvolumes op mekaar afstemmen en in het geheugen opslaan.
Wat het volume ook kan beïnvloeden is het gebruik (of weglaten) van resonance of het gebruik van ingebouwde EQ. Het komt altijd op hetzelfde neer: pas je patchvolume aan en sla het op.

Gemakkelijkste is inderdaad via een VU-meter te werken. En dan heb je weinig of geen problemen meer (in verband met volumes wel te verstaan :) ).

Succes

:doei:

Back