01V - aansluiten op de pc

Vanessa

Ingeburgerd
Wie kan mij zeggen wat de beste manier is om de 01v aan te sluiten op een pc?
en dan bedoel ik het MIDI gedeelte. Er is een host uitgang en de "ouderwetse" midi out.
Ik heb op mijn emu 1212m dezelfde ingang als de host uitgang, maar wellicht moet ik
deze vrij hpuden voor mijn midikeyboard en aansluiten via de midi out op een usb???
Ik twijfel gewoon, dus als er mensen zijn met ervaring... dank u wel voor de moeite.

PS: Het mooiste zou zijn om daarna in Cubase de mizer aan te sturen, wellicht zijn er mensen
bereid om dit "geheim" ook even toe te lichten. Wellicht bestaat er een template voor, maar
die kan ik niet vinden op het internet.

Thanx

De "to host" aansluiting op de 01V is voor aansluiting op de seriele com poort van een PC.
Het is toeval dat er op je geluidskaart ook zo'n aansluiting zit, dus je kan ze allebei tegelijk gebruiken.
Je moet op je computer ook nog deze driver installeren: klik

Het besturen van de mixer met cubase en omgekeerd kan ! Maar het is voor mij zo'n tijd geleden dat ik het gedaan heb en ik heb nu de 01V 96 versie zodat ik waarschijnlijk features van die mixers door elkaar haal.

Kijk eens bij devices (of remote devices) in cubase, ik dacht dat daar de 01V ook bij stond of je kan 'm toevoegen.

Origineel geplaatst door Backdrop
De "to host" aansluiting op de 01V is voor aansluiting op de seriele com poort van een PC.
Het is toeval dat er op je geluidskaart ook zo'n aansluiting zit, dus je kan ze allebei tegelijk gebruiken.

Je moet op je computer ook nog deze driver installeren: klik

Het besturen van de mixer met cubase en omgekeerd kan ! Maar het is voor mij zo'n tijd geleden dat ik het gedaan heb en ik heb nu de 01V 96 versie zodat ik waarschijnlijk features van die mixers door elkaar haal.

Kijk eens bij devices (of remote devices) in cubase, ik dacht dat daar de 01V ook bij stond of je kan 'm toevoegen.

Als ik het goed lees, moet ik dus tussen deze 2 uit en ingang een miniDin kabel stoppen en dan zijn ze
met elkaar aangesloten..??!! En dan mijn midikeyboard aansluiten op de IN van de 01V ??
sorry als het een beetje raar klinkt..
De driver ga ik downloaden.
In Cubase staat er een wel een remote device tussen. Die had ik al toegevoegd. IS DIT VOLDOENDE ??

Nee, het is toeval dat het (bijna) dezelfde stekker is, maar het is echt een hele andere poort.
Die miniDINs op de 1212m dat zijn de midipoorten, de miniDIN op de 01V is een RS422 plug (de oude seriele poort van de Mac). Die kun je niet op elkaar aansluiten.

Origineel geplaatst door Vanessa
Als ik het goed lees, moet ik dus tussen deze 2 uit en ingang een miniDin kabel stoppen en dan zijn ze
met elkaar aangesloten..??!! En dan mijn midikeyboard aansluiten op de IN van de 01V ??
sorry als het een beetje raar klinkt..
De driver ga ik downloaden.
In Cubase staat er een wel een remote device tussen. Die had ik al toegevoegd. IS DIT VOLDOENDE ??

Sluit je keyboard aan op de midi van de 1212.
Dan kabeltje tussen to host en com poort op de computer.
Driver installeren.
evt rebooten.
In Cubase 01V als remote toevoegen.
Dan de 01V als device selecteren en de midipoorten van de yamaha driver (iets van CBX-A) toewijzen aan de 01V.
01V instellen dat ie de to host poort gebruikt voor midi.
Remote layer op de 01V selecteren.

Zoiets.

Origineel geplaatst door Backdrop

Dan kabeltje tussen to host en com poort op de computer.

Ik heb een gamepoort ingang met 15 pinnen .... en die kabels zijn natuurlijk nergens te vinden..
Is er een mogelijkheid om dit via USB te doen, of is er toch een oplossing voor?

Misschien zijn er mensen die de 01v op een heel andere manier via MIDI hebben aangesloten?

Thanx

Laatst gewijzigd:
Dus als ik het goed begrijp wil je tegelijk MIDI aansluitingen hebben van je computer naar je 01V en keyboard.
Dan heb je zowiezo 2 midi poorten nodig. 1 heb je al in de 1212m.

Voor de tweede heb je de volgende opties denk ik:
a) je koopt een To host kabeltje en sluit de 01V via de to host kabel op een com poort aan.link

b) je koopt een adapter kabeltje die je aan de ene kant op de joystick poort aansluit en aan de andere kant MIDI aansluitingen heeft. link

c) je koopt een USB midinterface erbij bijvoorbeeld deze van 35 Euro

Even voor jou Backdrop.

De aansluiting maakt mij niet uit, zolang mijn keyboard gewoon werkt. Dat kan waarschijnlijk, via de 01v.
En als ik maar met de 01v - cubase kan aansturen. Hoeveel kabels daar voor nodig zijn, maakt mij niet uit.
Ik denk dat dat ook te doen moet zijn met 1 kabel. Maar nu de volgende antwoorden op jou vorige posting:

1) zo een kabel zou geweldig zijn, maar dit is dus een 9 pin... en ik heb een 15 pin in mijn pc. Gaat dus niet
2) Zo een kabel heb ik hier, die past op de game poort, maar dus niet op de "to host" uitgang....
3) Deze past ook niet op de "to host" uitgang....

sorry voor het ongemak.

volgens mij ben ik er uit:

ik kan natuurlijk ook de printerpoort gebruiken: en daar zet ik dan deze adapter op:
dan zou ik eventuuel wel die to host cable kunnen aansluiten..

Of toch geen goed idee?

Attachments

• adapter.jpg
    adapter.jpg
    3,9 KB · Bekeken: 129
Dat is geen goed idee. De connector mag dan wel passen maar dat wil nog niet zeggen dat het ene apparaat het andere begrijpt.

al een ander idee?? Ik zit te denken om een pci-kaart aan te schaffen met een 9 pins seriele ingang.

Of zou het ook via USB kunnen.

Misschien zijn dit wel vragen die ik niet aan jou moet stellen, maar je bent de enige die reageert.

Kan je doen maar wat dacht je van twee midi kabeltjes tussen je gamepoort kabel en de 01V?
Dan gebruik je de to host aansluiting maar niet, doet toch hetzelfde als de midipoorten.

dat zou ook kunnen. Kan ik dan nog steeds de 01v als controller gebruiken voor Cubase.

Ik heb zojuist gelezen dat er ook usb naar serieele poort converters zijn. dan kan ik met dat to host kabeltje wel communiceren.

Het gaat er dus om dat ik Cubase met de 01V kan aansturen.

wellicht zijn dit nu 2 oplossingen?

Origineel geplaatst door Vanessa
dat zou ook kunnen. Kan ik dan nog steeds de 01v als controller gebruiken voor Cubase.

Jazeker, net zo goed/slecht als met de to host aansluiting.

Ben toch wel benieuwd wat het was dan.
Heb hem vroeger toch anders gebruikt nl.
(via midi enzow)

heb hem nog niet aan gesloten omdat ik de kabeltjes nog niet hebt:

En ik wil graag alles weten hoe ik de 01v moet aansluiten:

Kan je mij zeggen hoe jij hem had aangesloten en hoe je dan ook cubase kon aansturen?

Alvast bedankt

Via midi dus.

Die extra aansluiting die erop zit is om de mixer zelf te updaten qua software. Dus niet voor besturing of zo.

En in cubase dus instellen dat je de 01v via die aangesloten midi wilt gebruiken.

Origineel geplaatst door fuse

Die extra aansluiting die erop zit is om de mixer zelf te updaten qua software. Dus niet voor besturing of zo.

Jawel hoor, de to host poort is gewoon ook een midi poort met dezelfde functionaliteit als de midi i/o.
Het hangt er gewoon vanaf of je midipoorten op je computer hebt of dat het handiger is om een serieel kabeltje tussen de 01V en de compu te patchen.

Back