MIX tips!

meesha74

Muzikant
In de Sound on Sound van deze maand staat een mooi artikeltje met handige, beknopte mix-tips. Naar aanleiding daarvan wellicht hier een thread waar een ieder handige mix-tips kan plaatsen.

Mijn (1e) tip:

Stel je tijdens het mixen constant de volgende vraag: "Wat valt mij op in deze mix?" m.a.w: Wat klinkt er te hard, of is niet te horen. Wat valt er op!

Er zijn uiteraard -tig tips te noemen.... roept u maar...!

wat ik zo nu en dan ook doe, is er iets soortgelijks, professioneels, naast te luisteren.
Lijkt je mix lekker te klinken en luister je ineens zoiets....... hehehehe, dan weet ik dat ik nog een hoop werk heb zeg maar ;) geldt niet alleen voor het mixen, maar ook voor muziek maken op zich.

Een goede mix begint bij een kloppende compositie en een evenwichtig arrangement. De uitspraak: "We fix it in the mix!", kan soms leiden tot het doen van verregaande concessie's.

Ik begrijp wat je bedoeld: "Ga op je gevoel af; experimenteer en leer; laat niemand je vertellen wat je moet doen..." Daar is deze thread ook niet voor bedoeld. Ik zie vaak vragen op het forum staan waarin (beginnende) mensen vragen hoe ze bepaalde dingen kunnen mixen. Daarom leek het mij handig om TIPS uit te wisselen, en dan bedoel ik ook TIPS en geen REGELS!

In al die jaren dat ik nu muziek, spraak of wat dan ook heb gemixt heb ik één ding geleerd. Er bestaan geen regels waar je je aan moet houden. Als het goed klinkt, is het goed! Ongeacht hoe je het voor elkaar hebt gekregen. Ik heb het geleerd door gewoon goed te luisteren, experimenteren en vooral kritisch blijven. En.....Geluisterd naar tips van collega's.

Daarom leek het mij handig om TIPS te verzamelen voor mensen die nog wat minder ervaring hebben. En wellicht dat ook de wat meer ervaren mensen (waaronder ik toch mijzelf ook durf te scharen) nog wat bij kunnen leren van anderen.

:okdan:

Origineel geplaatst door dextah
Mijn tip : heb schijt aan alle tips ...
Meen ik echt .. niet om je thread af te zeiken .

Veel experimenteren en niet bang zijn om in het diepe te springen zijn goede eigenschappen. Ga op je gevoel af, laat je niet leiden door regels en neem alleen de dingen over die je handig lijken. Het maken van een goede mix is al moeilijk genoeg en om nu helemaal zelf het wiel opnieuw uit te vinden is niet altijd nodig. Wees creatief, probeer nieuwe dingen en luister goed naar wat je aan het doen bent. Vergelijk een bewerking met het onbewerkte signaal, schakel heen en weer om te horen wat er veranderd en of die verandering ook ten goede is. Maar weet ook dat het goed is wanneer het goed is.

Re: MIX tips!

Origineel geplaatst door meesha74
Mijn (1e) tip:

Stel je tijdens het mixen constant de volgende vraag: "Wat valt mij op in deze mix?" m.a.w: Wat klinkt er te hard, of is niet te horen. Wat valt er op!

Zeer goeie tip.
Eentje die daar bij aansluit is: Probeer al die dingen die je graag hoort in je mix even NIET te horen.
Want op de duur hoor je soms alleen maar die dingen die je goed vindt.

Ik begrijp wat je bedoeld: "Ga op je gevoel af; experimenteer en leer; laat niemand je vertellen wat je moet doen..." Daar is deze thread ook niet voor bedoeld. Ik zie vaak vragen op het forum staan waarin (beginnende) mensen vragen hoe ze bepaalde dingen kunnen mixen. Daarom leek het mij handig om TIPS uit te wisselen, en dan bedoel ik ook TIPS en geen REGELS!

In al die jaren dat ik nu muziek, spraak of wat dan ook heb gemixt heb ik één ding geleerd. Er bestaan geen regels waar je je aan moet houden. Als het goed klinkt, is het goed! Ongeacht hoe je het voor elkaar hebt gekregen. Ik heb het geleerd door gewoon goed te luisteren, experimenteren en vooral kritisch blijven. En.....Geluisterd naar tips van collega's.

Daarom leek het mij handig om TIPS te verzamelen voor mensen die nog wat minder ervaring hebben. En wellicht dat ook de wat meer ervaren mensen (waaronder ik toch mijzelf ook durf te scharen) nog wat bij kunnen leren van anderen.

:okdan:

Je hebt gelijk ..
Ik heb er ff geen, maar als ik er nog iets nuttigs kan verzinnen dan zal ik hem delen .

Mijn 2e tip:

Less is more!

Het is erg eenvoudig om je mix vol te stoppen met allerlei geluiden, ritmes, samples etc, maar op een bepaald moment zul je merken dat je mix "volloopt". Wanneer dit het geval is (en bij mij komt dat ook nog wel voor), ga dan voorzichtig dingen weglaten. Je zult zien dat alles veel transparanter wordt.

TIP:

De mens is vaak geneigd om een instrument harder te zetten als het te zacht klinkt. Om niet in een eindeloze spiraal terecht te komen waarbij je alleen nog maar instrumenten harder gaat zetten, kun je ook de rest zachter zetten. Het gebruik van groepen komt daarbij erg goed van pas. Maak een groep van de drums, een groep strijkers, blazers, vocalen enz.

Ik wil ook wel een kleine bijdrage aan deze thread leveren. De volgende zijn problemen waar ik vaak tegenaan ben gelopen:

- Als je meerdere synthpartijen naast elkaar hebt lopen, mix het volume eerst af tegen het geluidsvolume van de drums. Als je dat voor alle partijen doet, dan heb je een goede uitgangspositie.

- Als je een partij wilt benadrukken, doe dat dan niet door hem harder te zetten, maar probeer hem met EQ of met wat synthese op je synth hem wat meer karakter te geven.

- Gebruik EQ om bepaalde frequenties te benadrukken of verminderen, niet zodat je alle frequenties helemaal open kan draaien.

- Beperk je effecten. Ik heb behoorlijk de neiging om ze teveel te gebruiken. Af en toe effecten helemaal uit zetten en daarna weer aan en kijken of het verschil van droog naar voller gaat of van droog naar wollig.

- Als je compressie gebruikt op de eindmix, beperk het. Dat mega pompen en zuigen is echt niet om aan het horen voor langer dan 30 seconden.

- Als je je mix af hebt. Loop eff naar de keuken om een kopje koffie te zetten, loop terug en luister je mix nog een keer. Bij lang mixen wordt het luistermoe en vaak ook minder kritisch. Dit moet je de volgende dag ook doen. Waarschijnlijk is het zo dat hoe meer je mixt, hoe beter je kan luisteren, maar ik vraag me af of ik en de meeste mensen hier genoeg tijd hebben om dat gevoel echt te ontwikkelen.

Mijn 2e tip:

Less is more!

Het is erg eenvoudig om je mix vol te stoppen met allerlei geluiden, ritmes, samples etc, maar op een bepaald moment zul je merken dat je mix "volloopt". Wanneer dit het geval is (en bij mij komt dat ook nog wel voor), ga dan voorzichtig dingen weglaten. Je zult zien dat alles veel transparanter wordt.

Dat heeft niets met mixen te maken, maar met arrangeren.

Origineel geplaatst door De Toverkoning
TIP:

De mens is vaak geneigd om een instrument harder te zetten als het te zacht klinkt. Om niet in een eindeloze spiraal terecht te komen waarbij je alleen nog maar instrumenten harder gaat zetten, kun je ook de rest zachter zetten. Het gebruik van groepen komt daarbij erg goed van pas. Maak een groep van de drums, een groep strijkers, blazers, vocalen enz.

Daarbij aansluitend gebruik eens eq i.p.v harder zetten.

Elimineer onodige frequenties die niet basis bij het op te nemen intrument horen.
Dus gebruik een laag en/of een hoog af filter bij de opname. (of in de mix)

Mix eerst in mono als dat goed klinkt zit je meestal al redelijk goed.

Gewoon veel oefenen en theorie/tips kunnen handig zijn, maar je hoeft ze niet voor absolute waarheid aan te nemen.

leer luisteren.

je kan nog zoveel tips opvolgen als je niet kan luisteren dan hoor je ook niet wat er gebeurt. door leren te luisteren kun je horen waarr eventuele problemen zitten.

dat leren luisteren leer door ervaring. lees: een aantal jaar kloten

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Dat heeft niets met mixen te maken, maar met arrangeren.

Ja, daar heb je ook eigenlijk gelijk in. Maar als ik zelf muziek maak dan mix ik terwijl ik aan't arrangeren ben. Vaak merk je dan gaandeweg dat er gewoon teveel in je arrangement / mix zit. dat bedoelde ik eigenlijk.

Less is more. (maar dan in een puur mix-technische opvatting:) wanneer je niet persé EQ/ compressie / galm / chorus of wat voor proccessing dan ook nodig hebt, gebruik het dan ook niet. Als iets goed klinkt zonder Galm of EQ, ga het er dan ook niet aan toevoegen.

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
De belangrijkste tip: negeer alle tips in threads als deze.

Waarom? Als je niet weet waar je moet beginnen met mixen dan is het toch handig om wat tips te hebben van anderen, zodat je daarvan kunt leren? Ik begrijp niet waarom mensen met alle geweld geen advies of tips van anderen willen horen! Als je ergens niet uit komt of je snapt iets niet dan is het toch fijn dat andere mensen je willen helpen! Waarom zit je anders op dit forum? Maar ik begrijp dat als jij een vraagje hebt over mix technieken dat we jou daar niet mee moeten helpen!

Back